Paard gedraagt zich gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

Paard gedraagt zich gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:07

Nou zoals de titel zegt mijn paard begint zich gevaarlijk te gedragen,
ik heb hem nou 6 jaar ongeveer misschien wel langer en het is een ontzettend braaf paard altijd lief.
nu ben ik vanmanege verandert en is hij bij wat merrie's in het land komen te staan waar hij nu 1 merrie heeft.
this ongelooflijk hoe close ze zijn want als ik nu naar hem toeloop in het land loopt hij eerst naar de merrie.
dan gaat hij mee het land uit hinneke naar elkaar en om willen draaien, elk paard dat hij tegenkomt zet hij een nek op, staart de lucht in en trappen echt gemeen gedrag.
ik moet altijd over de weg naar mijn andere manege waar ik les heb meestal dribbelt hij op de terugweg, is niet erg het is een renpaard geweest en hij heeft daar moeite mee maar op het moment dat we het bochtje omgingen begon hij weer te hinneken en te springen tot steigeren aan toe ... toen ben ik maar afgestapt maar het was te gevaarlijk..ik heb hem even opstal gezet zodat ik wat kon drinken...stond hij als een hengst in zijn stal te draaien steigeren, hinneken. niemand van stal durfde naar hem toe, ik weet dat hij wat kalmeert als je naar hem toe gaat en eruit haalt het is niet dat hij je dan overrent maar naar het land toe en voor het land gebeurt dat wel...staat hij te steigeren voor mijn neus omdat hij graag het land in wil.
nu is dat al iets minder geworden maar hij blijft soms echt gevaarlijk wild doen door een merrie...
hij is 13 en op zijn 4de ruin geworden...nog nooit raar gedaan en nu opeens..

zou dit ook weer minder worden,overgaan of ik weet niet wat ik ertegen kan doen en mijn zusje krijgt hem straks
ik vind als hij zo doet het gevaarlijk worden..terwijl het voor de rest een schat van een paard is

Aurora3

Re: Paard gedraagt zich gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:15

Staat jouw paardje al lang op de nieuwe stal??

Als ik het zo lees denk ik dat hij nogal van slag is door het verhuizen. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen, paarden zijn echt gewoonte dieren en jouw paard is nu helemaal uit zijn gewone doen gehaald. Daardoor is hij erg onzeker geworden en vertoont hij dit gedrag

Ik denk dat je streng op moet treden, of als jij dat niet kan even tijdelijk iemand anders vragen. Je kunt je paard helpen door heel duidelijk regels te stellen. Dit mag wel en dat mag niet, punt.
Het lijkt misschien hard, maar je paard heeft daar heel veel houvast aan, hij heeft steun aan duidelijke regels.
Nu zoekt hij heel erg steun bij de andere paarden (merrie) omdat hij zelf zo onzeker is. Zorg dat jij hem ook die steun kan bieden die hij nodig heeft door heel duidelijk tegen hem te zijn.

Neem er desnoods in het begin een hengstenketting bij als je met hem loopt en je bent bang dat hij gevaarlijk doet. Wees heel consequent en dan zal dat gevaarlijke gedrag volgens mij snel over zijn.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:22

Aurora3 schreef:
Staat jouw paardje al lang op de nieuwe stal??

Als ik het zo lees denk ik dat hij nogal van slag is door het verhuizen. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen, paarden zijn echt gewoonte dieren en jouw paard is nu helemaal uit zijn gewone doen gehaald. Daardoor is hij erg onzeker geworden en vertoont hij dit gedrag

Ik denk dat je streng op moet treden, of als jij dat niet kan even tijdelijk iemand anders vragen. Je kunt je paard helpen door heel duidelijk regels te stellen. Dit mag wel en dat mag niet, punt.
Het lijkt misschien hard, maar je paard heeft daar heel veel houvast aan, hij heeft steun aan duidelijke regels.
Nu zoekt hij heel erg steun bij de andere paarden (merrie) omdat hij zelf zo onzeker is. Zorg dat jij hem ook die steun kan bieden die hij nodig heeft door heel duidelijk tegen hem te zijn.

Neem er desnoods in het begin een hengstenketting bij als je met hem loopt en je bent bang dat hij gevaarlijk doet. Wees heel consequent en dan zal dat gevaarlijke gedrag volgens mij snel over zijn.

hij staat er nu sinds juni dacht ik en in het begin was er niets aan de hand hij komt wel vaker op die manege..
ik denk dat je wel gelijk heb en ik hoop dat het dan overgaat..ik kan hem wel aan alleen mijn zusje niet daar ben ik bang voor dat er een keer iets gebeurt.
maar bedankt voor de reactie

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:39

Let er wel op dat je hem niet straft voor een natuurlijke reactie! Als hij onzeker is hoor jij een goed leider te zijn en hem op zijn gemak te stellen, desnoods dmv grondwerk. Als je hem afstraft maak je het alleen maar erger, misschien houd dit rare gedrag dan wel op maar zijn vertrouwen in jou wordt dan minder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:42

Ik vind dit normaal paardengedrag voor een paard dat in een nieuwe omgeving staat en nieuwe paarden om zich heen heeft, in een nieuwe kudde staat en alleen op stal gezet wordt.

Daar is het een ruin voor, dat patserige gedrag is rangorde zoeken. Alleen op stal, daar breken de meesten de stal bij af. Alleen gaan rijden en het erf af, dat kunnen meer paarden niet en sommigen zoeken dat ook niet op en gaan altijd met iemand anders rijden.

Geef hem de tijd, laat hem zij plek zoeken in de kudde en zet hem niet in zijn eentje op stal om wat te gaan drinken. Natuurlijk is het dan gevaarlijk als het dier helemaal over de ze*ik is en zo snel mogelijk naar de kudde toe wil als hij een half uur daar in zijn eentje heeft gestaan. Jij hebt gewoon geen dom kwezeltje, maar een paard wat óf snel over zijn toeren is, óf dominant en wil er bij zijn bij de kudde, óf een ander trekje wat hem, hem maakt. Vergeet nooit dat het dieren zijn met eigen gedragingen en zich gruwelijk aan ons aanpassen om te doen en te zijn zoals wij dat willen. Verdiep je in het paardzijn van het paard en het is ineens een stuk makkelijker en minder gevaarlijk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:03

Mooi gesprokken, Russel. TS, hier heb ik niets aan toe te voegen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:07

Sluit me aan bij russel en aurora.
Je paard heeft tijd nodig om te wennen en zijn plek te vinden. Geef hem die tijd, maar wes ook consequent zodat hij weet waar hij aan toe is.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:12

mijn paard stond in 2 groepen ruinen en merries en konden niet bij elkaar ruiken enz.
toen van de zomer iedereen op vakantie ging zijn er 2 mensen met hun paard voor 3,5 week naar frankrijk gegaan en de rest is bij elkaar gezet op het grote land (3 hectare verderop),
dus mijn paard (ruintje) en een merrie bleven over die bij elkaar werden gezet op het kleine land naast stal.
als ik hem dan pakte was er niks aan de hand maar al ie eenmaal binnen stond en niet meer kon kijken naar de merrie werd hij helemaal gek! hangen ook steigeren ik werd er bang van! als ik die merrie eenmaal ook binnen haalde was het goed, (doe zette ik in haar box).
was hij metteen weer rustig..
1x had ik hem in stal gezet en ben weggelopen naar de kantine op me spullen te pakken, naar de wc, nog ff snel telefoontje plegen.. toen ik na 15 min terug kwam draaide die helemaal door in zn box (ik dacht nog als die boxen het maar houden.. :+ ) maar ik dacht als ik hem er nu uithaal word het heel gevaarlijk. ik durfde niet, ik dacht als ik nou die merrie haal is het goed, dan kunnen ze samen weer terug naar de wei (ik durfde niet meer te gaan rijden). maar die merrie liet zich niet vangen.
ik wist dat een van mijn stalgenootjes een kalmerings spuit had liggen ik dat kluisje half geforceerd en over de brokjes in de voerbak, hij at het heel gehaastigd op en werd na een half uur rustiger, toen heb ik de staldeur open geschoven (heel snel) en ben opzij gesprongen, me paard rende alsnog naar de wei en stond ongeduldig voor het lint, ik het lint open gegooid en paard rennen..

mijn paard komt nooit meer met 1 merrie op de wei, wel in een groep ruinen en merries maar nooit meer alleen..