Eerst even wat info over mijn paardje:
-merrie
-1,5jaar
-weide met ruin van 27 (jep, kan niet anders, andere jaarlingen/veulens/jonge hengsten en alfhamerrie's schopt ze naar).
-heel veel ruimte (elke week een nieuwe weide, dit wordt afgewisseld)
-kom er 3 dagen, per week meestal na het avondeten (in de winter straks elke dag, dan staan ze s'avonds binnen en overdag in de bak/paddock dus mag ze wel even wat meer beweging hebben. (dan is ze ook al rond de 2 jaar
)- ik poets, wandel en 'ben aanwezig' (dus gezellig kletsen op stal en af en toe een knuffeltje tussendoor, vindt ze prima).
- alles gaat perfect, behalve 1 ding:
Bij het oefenen met de woordjes "HO". Stopt ze wel meteen maar op het moment dat ik naar haar kont loop, maakt niet uit of ik achteruit loop, opzij of wegloop en terug kom (alles geprobeert), ze loopt mee naar achter. Is dan onderdanig ---> soms kauwen en oren oplettend. Maar de bedoeling was dat ze blijft stilstaan en niet 20 meter naar achter loopt. Ik had haar namelijk een paar keer naar achter laten lopen en het commando: "TERRRRUG" gegeven, daarachteraan een blije: BRAAAAAFFF!!!
Nu was ze erg blij dat ik happy was (denk ik) en nu loopt ze dus ook bij het woordje "HO" achteruit. Terwijl ik dat op een andere manier had aangeleerd: wachten totdat ze in de wei mocht en ik het hek open kon maken, gewoon even stilstaan zonder reden (aan halstertouw) en als ik ineens stilstond "los in de wei" ging ze schuin achter me staan en ook stilstaan.
Nu wandel ik stukjes op het tussenpad in de weides, dus bij elkaar ongeveer 300 meter heen en 300 meter terug.
Kan iemand mij hier advies over geven? Moet ik bijvoorbeeld dat "TERRRUG" even laten voor wat het is en alleen "HO" gebruiken? Of is het beter als ik er een ander commando voor geef zoals: "BLIJFFF"?
Groetjes en alvast bedankt
Ga ik zeker doen! En dat van het zetten in een hoek ga ik ook eens proberen, dan moet ze idd wel stoppen