1,5 jarige merrie snapt "HO" niet maar loopt naar achteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

1,5 jarige merrie snapt "HO" niet maar loopt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:28

Ik ben tegen een punt aangelopen en kom niet verder...
Eerst even wat info over mijn paardje:

-merrie
-1,5jaar
-weide met ruin van 27 (jep, kan niet anders, andere jaarlingen/veulens/jonge hengsten en alfhamerrie's schopt ze naar).
-heel veel ruimte (elke week een nieuwe weide, dit wordt afgewisseld)
-kom er 3 dagen, per week meestal na het avondeten (in de winter straks elke dag, dan staan ze s'avonds binnen en overdag in de bak/paddock dus mag ze wel even wat meer beweging hebben. (dan is ze ook al rond de 2 jaar ;))
- ik poets, wandel en 'ben aanwezig' (dus gezellig kletsen op stal en af en toe een knuffeltje tussendoor, vindt ze prima).
- alles gaat perfect, behalve 1 ding:

Bij het oefenen met de woordjes "HO". Stopt ze wel meteen maar op het moment dat ik naar haar kont loop, maakt niet uit of ik achteruit loop, opzij of wegloop en terug kom (alles geprobeert), ze loopt mee naar achter. Is dan onderdanig ---> soms kauwen en oren oplettend. Maar de bedoeling was dat ze blijft stilstaan en niet 20 meter naar achter loopt. Ik had haar namelijk een paar keer naar achter laten lopen en het commando: "TERRRRUG" gegeven, daarachteraan een blije: BRAAAAAFFF!!!

Nu was ze erg blij dat ik happy was (denk ik) en nu loopt ze dus ook bij het woordje "HO" achteruit. Terwijl ik dat op een andere manier had aangeleerd: wachten totdat ze in de wei mocht en ik het hek open kon maken, gewoon even stilstaan zonder reden (aan halstertouw) en als ik ineens stilstond "los in de wei" ging ze schuin achter me staan en ook stilstaan.

Nu wandel ik stukjes op het tussenpad in de weides, dus bij elkaar ongeveer 300 meter heen en 300 meter terug.

Kan iemand mij hier advies over geven? Moet ik bijvoorbeeld dat "TERRRUG" even laten voor wat het is en alleen "HO" gebruiken? Of is het beter als ik er een ander commando voor geef zoals: "BLIJFFF"?

Groetjes en alvast bedankt :Y)

Nickas

Re: 1,5 jarige merrie snapt "HO" niet maar loopt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:30

Geef het commando ho, en doe wat je op dat moment wil doen. Dus naar haar toe lopen of naar haar achterkant of wat dan ook.
Gaat ze lopen, loop je gewoon met haar mee, eventueel een laag 'ho' erbij gevend af en toe.
Blijf dit volhouden (ja, dat kan lang duren;), en probeer hierbij zo min mogelijk 'druk' op haar te geven, dus je blik wat afgewend, je lijf ook, hoofd omlaag.
Er kómt en moment, al duurt het een half uur of nog langer, dat ze gaat stilstaan. En dan beloon je, uitbundig!
Het commando 'terug' heb je goed aangeleerd, nu moet het verschil tussen ho en terug komen.
Handig is om een stukje uit de hoek van de bak te gaan staan en daar het commando ho te geven, want dan moet ze op een gegeven moment wel stoppen.
Snapt ze 'ho' wel aan de hand goed als je er naast loopt? Want ook dat is een goed uitgangspunt om te beginnen natuurlijk!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 13:35

Heey, eigenlijk deed ik wat jij nu zegt...maar beloonde niet op het moment dat ze uiteindelijk toch stilstond := Ga ik zeker doen! En dat van het zetten in een hoek ga ik ook eens proberen, dan moet ze idd wel stoppen :P

Het commando "terrrrug' vindt ze ook erg leuk op een of andere manier. Ze blijft dan op mij geconcentreerd. Ik maak ook tussendoor overgangen: "stap", Ho (in de weidepaden gaat dit wel goed), "Drrraf" vindt ze ook geweldig en dan weer stappen. Af en toe een "ho" en daarna een "terrrug" (misschien is dit ook niet goed?

Heel erg bedankt voor je advies! :D

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:09

ik denk dat je heel goed bezig bent met je paardje! Ik ben het met Nickas eens, lekker oefenen en vooral veel belonen. Jullie komen er wel!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:25

Na een ho kan je best terug, als ze maar eerst goed een aantal seconden ho heeft gedaan, zodat ze ho niet gaat verwarren met terug ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:08

Bedankt! Ik zal zeker het advies van Nickas opvolgen, heb het gevoel dat dit wel zal werken. :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:18

Probeer bij een jong dier nooit dingen te vaak of te lang.
een jong dier heeft weinig concentratie en dingen gaan heeeeeel snel vervelen.

Ik laat ze lekker op wei.
1 in de week deed ik er een halstertje op en ff lekker aaien.
en 1 of 2 minuten later weer lekker los..

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 22:04

best jôh, ieder zijn eigen manier ;) Ik doe het anders.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:25

Ooh ik vind het ook niet verkeerd dat je haar leerd halt houden.
Je begrijpt mij verkeerd.
Ik deed dat inderdaad niet echt, maar ik zeg ook niet in het bericht dat jij het niet moet doen.

Ik wil alleen meegeven dat je alles wat je doet niet te lang mee bezig moet zijn.

Ze hebben gewoon het concentratie vermogen van een kleuter.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:47

Omdat ik Royen al een tijdje heb, kan ik aardig goed inschatten wat haar concentratievermogen is ;) En in de beginpost gaf ik al aan dat ik nooit lang met haar bezig ben. Heb je ook nog suggesties om mijn vraag op te lossen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:32

Eerst stappen. Dan HO zeggen en even stilstaan, wat aaien op de nek. En dan weer doorlopen. Dus bij HO even stilstaan en kroelen en daarna weer doorlopen. Na een aantal keren wat verder naar achteren kroelen, tot je zo achter haar kan staan.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:55

Is ook wel een goeie, maar ik ga vanavond naar haar toe en dan probeer ik welke manier het beste werkt ;)

Jullie horen nog hoe het is gegaan ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:21

In dat geval heb ik niks gezegt.
Heb er overheen gelezen, sorry ;)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:17

Ik heb nog een tipje, afwisselend vanuit ho naar voren en naar achteren gaan, anders leert ze aan dat je vanaf ho daarna naar achteren gaat

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 13:06

Ben ik weer, gister even iets anders met haar gedaan want anders wordt het zo'n standaard iets ;) Ik heb een beetje met de waterslang de plantjes water gegeven waar ze naast stond, dat vondt ze echt heel spannend haha!
@_Question: dat is ook een goeie! Ik denk dat ik deze pagina maar even moet uitprinten want al die tips kan ik natuurlijk nooit onthouden :P

@daantjuhhh: Srry, had jou ook verkeerd ingeschat, bokt is steeds zo aanvallerig vandaar ;) Ik probeer de laatste tijd daar zo droog mogelijk op te reageren haha :=