Bang voor water :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TeSSa_NiKimA

Bang voor water :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 15:23

Hallo, :#

Ik heb een paard en die heeft een fobie voor water. Als je met de slang of met een emmer water over haar heen spuit/gooit. Gooit ze haar hoofd omhoog en dan is er weer een touwtje kapot. Hoe kan ik haar over deze water angst heen helpen? Want ze zal toch ooit gewassen moeten worden :D

Groetjes :wave:

iloonaa__

Re: Bang voor water :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:25

door niet meteen over het paard heen gooien.
probeer eerst rustig met de straal richting haar benen, wil ze dat al niet probeer dan met een emmer water zachtjes op het laagst van haar benen te gieten. en steeds een klein beetje hoger :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:26

Houd de slang eerst gewoon wat verder van haar weg, niet op haar spuitend, als ze daar rustig bij blijft kom je steeds dichterbij, schrikt ze, ga je weer terug :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:31

Je kan ook met een spons beginnen, en dan langaam opbouwen met de slang zegmaar :)

Loiissj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:13

Kan der ook een tijdje bij z'n sproeier zetten, gaat ze van zelf snuffelen en dat dan opbouwen enz .

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:32

Gewoon niet alles ineens keer over d'r heen gooien. Ik zou ook schrikken als ik ineens een emmer koud water over me heen krijg ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:36

hou het paard vast ipv vast te zetten

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:04

Heel rustig met kleine stapjes, eerst 5 meter van haar af, krijg je geen reactie, ga je rustig naar haar toe, praten, geruststellen, en uiteindelijk rustig aan voetjes doen, geeft ze reactie, de straal wegspuiten, en weer rustig naar haar toe, weer op haar been, geeft ze reactie weer opnieuw, tot ze geen schrikreactie meer geeft, en dan opbouwen naar boven. Zo heb ik het met de mijne gedaan en die is totaal niet bang meer :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:36

Mijn paard was als de dood voor water. Nu loopt ze zo een meer in, en kan ik haar helemaal afspuiten. Dat vind ze nog wel spannend.
Ik ben begonnen met een spons. En heb dar steeds verder uitgebouwd. Opeens een plens water over je heen is uiteraard gewoon heel eng!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:15

SV --> VSW

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:50

Inderdaad niet ineens over haar heen gooien. Dan maak je haar eigenlijk bang. Iets onbekend dat haar onmiddellijk 'aanvalt' op de rug is goed om nooit meer bij in de buurt te komen.
Begin ermee dat iemand haar vasthoudt en jij met de tuinslang haar benen afspuit(hierbij haar niet 'aanvallen', maar haar eerst laten ruiken aan de slang, zelf het geluidje van spuitend water nadoen terwijl ze aan de slang ruikt,... kortom haar laten wennen, dan kun je rustig naar haar benen bewegen en dan de tuinslang aanzetten) Dit oefen je regelmatig, en iedere keer ga je een stukje hoger.
Als ze dit te eng vindt, kan je ook beginnen met een spons(hoewel ik denk dat het geluid van de tuinslang het meest enge is, een een emmer die boven je paard gaat hangen is uiteraard ook eng).

Zolang ze bang is voor de rest van haar lichaam, zeker niet bij haar hoofd komen. Mijn vorig paardje aanvaardde het wassen wel, maar zodra er water op zijn hoofd kwam, brak hij de boel af. Hier dus heel voorzichtig mee zijn.

Met heel veel geduld raak je er wel. Vooral in je achterhoofd houden dat je paard zo denkt: er is iets super eng dat me wil aanvallen en opeten (zo denken namelijk de meeste paarden :o )

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:01

Amanda schreef:
SV --> VSW

Ik denk dat dit zelfs meer bij OPG hoort.
Dus nog een verplaatsing maar dan van VSW-->OPG.

chook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:06

Ik verzorgde ooit een andaluschische hengst die rechtstreeks uit spanje kwam, en daar slecht behandelt is. Maar schimmels moeten soms echt ff gewassen, dus hoe doen we dat ??

Wij (ik en eigenaresse) zijn toen begonnen met elke dag de hoeven iets nat te maken, alleen de hoeven, geen huid. Dat ging al na 1 dag perfect, toen zijn we voorzichtig omhoog gaan werken, met als eerste stap tot ong.. 2 cm boven de hoef. Na 2 weken konden we zonder toestand de benen spuiten ( wel voorzichtig nog, en met hele zachte straal.
De rest is daarna eigenlijk nog wel vrij vlug gegaan, met als resultaat dat meneer het na een tijd heerlijk leek te vinden. Enigste wat een probleem bleef, was onder de staart. maar dat was nog wel op te lossen met bijv.. een vochtige doek. *D

Dus voorzichtig, stap voor stap, en heb geduld. En als je dr mee begint, zet m dan niet gelijk vast, maar vraag iemand om m vast te houden, en geef m niet op de flikker als ie opzij gaat of wat dan ook.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:08

Rustig aan eerst met spons en dan met lichte straal,niet in eenkeer een emmer water over haar heen gooien zouw ik ook een beroerte krijgen ;)

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:18

Mijn verzorgpony was eerst ook heel erg bang voor water, maar het gaat nu al stukken beter.
Nog steeds niet zomaar een waterstraal op haar richten, maar als je het rustig doet lukt het best. :D
Een tip van mij is om verschillende dingen met water te proberen,
als ze het al erg vindt als je de waterstraal op haar voeten richt, zou ik eerst met haar door (ondiepe) waterplasjes gaan lopen, daarmee een tijdje oefenen.. Elke keer dat ze er doorheen gaat belonen, steeds vaker door de plassen laten lopen, als ze de eerste keer al door de plas heengaat, is mijn ervaring daarmee dat je haar het beste gelijk kunt belonen en dan iets anders gaan doen, zo elke dag een beetje verder en langer.. Als ze daar aan is gewend kun je het beste in stapjes opbouwen, de waterstraal eerst op haar benen en zo steeds een stukje verder omhoog.. Ook kun je oefenen met een spons.. Verder goed blijven aanmoedigen. ;)
Succes..!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:30

Vooral niet vastzetten, maar door iemand vast latenhouden. Dan mogen ze draaien wat ze willen. En dan beginnen met onderaan op de benen te spuiten en heel langzaam omhoog. En gewoon doorgaan; ze moeten er maar aanwennen. Laat maar draaien of springen, gewoon doorgaan met water erop. natuurlijk geen keiharde straal. Mijn paard vindt afspuiten heerlijk, maar ik moet niet denken dat ik haar hoofd even kan afspuiten. Dan flipt ze ook. Als ze heel erg gezweet heeft, doe ik haar hoofd met een spons.

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:52

Mijn pony is ook als de dood voor de waterslang. Met geen mogelijkheid kom ik bij hem in de buurt. Zelfs als ik zijn waterbakken vol laat lopen staat hij van een afstandje angstig toe te kijken.
Ik heb geprobeerd het op te bouwen, maar tevergeefs. Ik heb me er maar bij neergelegd. Waarschijnlijk heeft hij vroeger wat meegemaakt. Nu doe ik het met een spons of flessen gevuld met water. Dit werkt redelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:41

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:49

En een quote van mezelf (scheelt weer tikwerk)

Cassidy schreef:
Je paard is waarschijnlijk bang voor de waterslang, en voor de waterstraal die daar plotseling uit komt. Heb je een sproeikop? Dat maakt de straal wat zachter en maakt een minder luid kletterend geluid, voelt ook lekkerder voor het paard. Heb je warm water? Dat is lekkerder voor je paard dan die koude straal op zijn benen of op zijn lijf.

Je niets aantrekken van het feit dat je paard gaat draaien en angstig gaat kijken, als jij ophoudt op het moment dat hij dit gedrag vertoond bevestig je hem in zijn angst. Dus waterstraal aanzetten, hem eerst aan het geluid laten wennen, de straal richting been brengen, als hij wegspringt de straal op een ander been richten. Iemand het paard vast laten houden (dus touw door de ring en iemand vast laten houden die mee kan geven als hij gaat trekken) en meelopen, blijven spuiten zodat je paard merkt dat hij daar niet aan kan ontkomen. Bij het compleet afspuiten van het paard, bij de benen beginnen en naar boven werken. En nogmaals: warm water is veel lekkerder dan koud. Warm water zorgt er dan op een gegeven moment voor dat hij het lekker gaat vinden en gewoon zal blijven staan.

Overigens is een spuitplaats voor dit soort oefeningen handiger dan een open terrein. Op een open terrein kan je paard alle kanten uit. Bij een spuitplaats heb je een wand waar je hem op een gegeven moment tegenaan kunt zetten.

Probeer een startpunt te vinden als je met de waterslang gaat spuiten. Begin zo ver mogelijk bij het paard vandaan en spuit parallel met het paard mee. Op het moment dat het paard ontspant en zijn lippen likt, of op zijn minst 15 seconden blijft staan, stop je met spuiten. Daarna weer spuiten, niet stoppen als het paard gaat springen, parallel meespuiten en je langzaam naar het paard toetasten. Pas bij het paard vandaan gaan als hij rustig staat, niet stoppen als hij gaat springen, daar sensibiliseer je hem alleen mee, terwijl je wilt desensibiliseren.

Een koude straal water is ook minder fijn dan een warme straal. Als je alleen koud water hebt, wacht dan op een warme dag, begin bij de benen en tast je langzaam naar zijn lijf toe.

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:11

@Cassidy
Om hem maar te blijven natspuiten ben ik het niet eens. Natuurlijk kan hij er dan niet aan ontkomen, maar van nature is een paard een vluchtdier. Als hij schrikt of bang is dan zal hij wegrennen. Om hem maar te blijven confronteren door de hele tijd water over hem heen te spuiten, geeft -naar mijn mening- eerder een soort van traumaherinneringen. En dan ben je nog veel verder van huis..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:27

Wie zegt dat ik blijf NATspuiten? Ik spuit, maar ik spuit in eerste instantie parallel aan het dier mee, dus nat wordt hij in eerste instantie niet. Hij went aan het gekletter van het water, en aan de aanwezigheid van de slang. Ik stop pas met spuiten als het paard onspant. Omdat je anders het paard leert: water en waterslang, ik schrik, water en waterslang gaan weg: ik heb gewonnen. Je bent dan bezig met het desensibiliseren van je paard.

Op het moment dat het paard stil blijft staan als je parallel aan het spuiten bent, kun je de waterstraal langzaam naar hem toebrengen. Gaat je paard flippen of springen, hou je die afstand aan, of ga je er weer een beetje vandaan zodat hij weer rustig kan worden, maar je blijft spuiten. Ook hier geld: niet stoppen, anders desensibiliseer je hem.

Op het moment dat je er aan toe bent om een voetje te raken, zal hij deze waarschijnlijk optrekken. Op dat moment is hij al gewend aan de slang en de waterstraal en zal het geluid ervan accepteren. Hij moet dan nog alleen maar accepteren dat hij nat wordt. Dus voet optillen? Straal verplaatsen naar andere voet. Dat hoeft maar een paar keer, dan zal hij het accepteren. En als je je voorwerk goed hebt gedaan, zal hij er ook geen trauma aan overhouden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-08-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:30

Niet vast binden. Afspuiten na training iedere dag herhalen, vaak helpt he sneller als je niet meteen op de benen begint maar op de hals , gewoon een slang zonder spuitkop erop. Die van mij werd panisch stijgeren stampen enz maar na 3 keer achter elkaar oefenen blijft ze als een prinsces staan en geniet ervan.
Klinkt cru maar soms moet je gewoon even vol houden, en niet stoppen als een bang gedrag vertonen

Zal natuurlijk nu wel een hoop commentaar over me heen krijgen, maar hier heefd het geholpen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:32

Als je paard warm is van de training, is de hals niet de goede plek om te beginnen met spuiten...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:36

Cassidy schreef:
Als je paard warm is van de training, is de hals niet de goede plek om te beginnen met spuiten...

Dat snap ik ook, maar vaak is dit wel de plek die ze het snelste accepteren

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:20

Okee, ik begrijp wel wat je bedoeld nu. Sorry :o
Maar zeer waarschijnlijk is dit vroeger bij mijn pony gebeurd, ik bedoel maar, met geen mogelijkheid krijg je hem nu afgespoten.. ;)