Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sander_lotte schreef:Je moet zeker niet wachten tot hij je trapt. Het is maar een shet, maar als er een klein kindje bij zijn kont komt, kan zo een trap wél hard aankomen.
Bij mijn pony heb ik het in het begin een beetje 'uitgelokt', langs hem gaan staan en hem aan zijn kont aaien. Vanaf de eerste seconde dat hij het toelaat, uitbundig belonen. Hij mag zijn oren in zijn nek leggen, maar vanaf het moment dat hij zijn kont werkelijk dreigend naar je toe draait, mag je hem gerust straffen.
Vooral geconcentreerd zijn op het belonen als hij het toelaat, dat is belangrijker dan het straffen. Maar zeker bij een hengst moet je kordaat zijn. Als hij zijn kont al draait, mag je (in mijn opzicht) hem al een dreun verkopen. Ik ben van mening: de dreun die jij een paard geeft, zal nooit zo hard zijn als de dreun van een ander paard. Zielig vind ik het dus niet(toch niet als een paard dreigt om je te trappen)
Ik ben zo niet lang bezig geweest met mijn pony, hij had het snel door dat hij niet moest dreigen. Ik toon respect als hij dat ook doet voor mij. Gedraagt hij zich als een varken, dan ik ook. Nu heb ik na verloop van tijd wel het verschil gemerkt tussen het varken uithangen en aandacht trekken.(negatieve aandacht is ook aandacht) Maar hierin moet je je pony leren kennen. Zodra die van mij dreigt(wat hij eigenlijk nooit meer doet) geef ik hem wel ervan langs.
sheshe schreef:Vandaag is me veearts bij hem wezen kijken. En hij vond dit geen hengsten gedrag. Hij vertelde dat hengsten meer van het slaan met de voorbenen, stijgeren en happen zijn. En juist merries meer van het trappen. Hij dacht dus ook dat als ik hem castreer het niet weg zal gaan. Maar dat dit echt gedrag is wat er in zit. En mischien met heel veel geduld zal weg gaan. Nu is hij straks bedoelt voor kinderen, maar ik denk toch niet dat hij daar geschikt voor zal zijn.