oversekste ruin.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

oversekste ruin.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:35

Schaam me dood.....

Ik wist al dat mijn tinkerruin een fanatiek dekkertje is. Maar van de week kwam ik er dus achter dat hij zegt maar ook uhm.... Hoe zeg je dat netjes, naja dat gaat niet. Hij spuit dus. :o :o :o Staarten van de merries in zijn wei zitten onder de troep. Er staat zelf een merrie met flinke schuurplekken aan het kont van het dekken. De staleigenaar was nogal geschrokken, en is al bang dat hij een klophengst is.

Hij is in ieder geval op zijn 7e geruind. Maar ja ik vind dit gedrag wel heel erg extreem........ Dit is toch niet normaal???!!! Er staan 6 merries in de wei, en alle 6 zijn ze al 2 maanden superhengstig en krijgen om het uur en beurt van meneer de dekruin.

Hij wil ook het liefst niet weg van ZIJN kudde. Ik sleur hem wel een aantal keren per week mee voor een buitenritje alleen. En dan hinnikt hij naar alles wat beweegt, fietsers, wandelaars, honden, koeien. En als er iets tinkerigs in de buurt rondloopt gaat hij uit zijn stekker. Showen enzo.....

Maar ja hiervoor was hij dus heel erg anders. Slome sukkel, hij ging vreemde paarden liever uit de weg en trok zich van niemand wat aan. Hinniken deed hij zelden tot nooit, hij toonde eigenlijk nooit emotie. Hij staat nu ook dag en nacht op de wei, en in het verleden was dit hele dagen op stal en in de zomer mocht hij in de ochtend de wei op. Zou dat ook mee kunnen spelen?

Weet iemand misschien waar dit gedrag uit voort kan komen? Typisch zo'n ding die je niet in de boeken terug kan vinden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:37

Was hij hiervoor ook al een ruin, toen hij een ''slome sukkel'' was? Heeft hij mischien ergens anders gestaan? apart gedrag ja, maar heb het weleens vaker gehoord. Mischien dat het toch met de stalling te maken heeft, nu staat hij dag en nacht tussen de merrie's, ik denk dat dat wel meespeelt. Moet je wel eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel verstand van heb, ik blijf dit topic even volgen, ben benieuwd. ;)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 22-08-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:38

raar! ik zou echt geen idee hebben, maar ik zou het wel graag willen weten!

Sharmila

Re: oversekste ruin.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:39

Hij is 7 jaar geleden geruind.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:43

je kan hem ook door een dierenarts laten nakijken die kan het zo checken met een bloedmonster. wat je ook kan doen is eventueel bij de paardedrogist een middel halen op basis van kruiden wordt normaal gebruikt voor merie,s die vaak hengstig zijn maar het werkt ook voor ruinen houd de hormoonhuishouding een beetje op orde.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:47

is het niet mogelijk om de ruin appart te zetten al is het maar tijdelijk.
Kun je even aankijken hoe het dan gaat. En anders zou ik eens proberen om hem
toch weer af en toe op stal te zetten. Ik denk dat het inderdaad ligt aan dat hij nu dag en nacht bij de merries staat. Maar het WAAROM hij nu zich weer helemaal Hengst vind, geen idee.
Je zou het met de stal weer eens kunnen proberen. Misschien is het dan weer heel anders en gedraagt hij zich weer 'normaal'.

succes ermee

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:49

Mijn ruin doet het ook, maar die heb ik nog nooit zeg maar zien spuiten of gemerkt bij de merrie die hij altijd dekt dat er troep op zit. Mijne is nou 5 en is met 1,5 geruind.
Ik heb echt geen idee hoe het komt, helemaal omdat je zegt dat jouwe hiervoor een slome sukkel was, heel typisch. Misschien zijn de merries waar hij nu bij staat wel gewoon veel knapper.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:57

mid life crisis ?

nee, sorry ik snap dat je het niet leuk vind.
misschien toch wat meer op stal zetten of wel in de wei maar
een lijntje spannen zodat hij wel kan neuzen maar niet de rest
alleen ebn ik bang dat hij daar ook doorheen gaat of niet ?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:58

sorry maar lag helemaal dubbel van het lachen toen ik het las.
snap dat dit een vervelend probleem is.
Zou hem toch even laten controleren dat je zeker weet dat het geen klop hengst is en het probleem voorleggen aan de DA die kan eventueel een hormoon verlagend middel voorschrijven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:59

bij ons op stal zijn meerdere ruinen die dekken. dus dat is opzich niet zo raar.
het is bij ons de reden geweest dat we nu alleen nog maar merriegroepen en ruinengroepen hebben.

maar spuiten deden ze toch echt niet :n ik zou er toch maar eens een dierenarts naar laten kijken, voordat er volgend jaar
allemaal veulentjes rondhuppelen :+

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:02

Ik zou toch even een bloedonderzoekje laten doen bij een veearts, dan weet je het zeker :)
Mijn ruin die 12 jaar geleden zou zijn geruind bleek toch ook een echte klophengst te zijn. Is niet fijn :P

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:25

trouwens dat spuiten hoeft niets iets te zeggen hoor het kan ook
zaadvocht zijn afkomstig uit de prostaat maar dan zonder zaadcellen :P

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:37

mijn verzorgpaard doet het ook, daarom mag hij nog alleen maar op de wei. want met andere ruinen maakt hij ruzie. Laatst hadden we het toch weer een keer geprobeert met een merrie en daar ging hij verschillende keren op maar dan rende de merrie weg, en dan kwam er ook wel wat uit :+ Maar hij denkt aan de hand en met rijden ook dat hij een hengst is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:42

Ik heb een merrie van 1.68 en een C-pony ruin. Ze staan al een jaar bij elkaar in de wei. Maar toe ik ze donderdag uit de wei wilde halen, bleek mijn merrie behoorlijk hengstig. En dat had de C-pony goed in de gaten, want hij werd helemaal wild en sprong er dus boven op. Ik moest er wel een beetje om lachen, merrie vond het maar wat fijn. Toen ik ze de volgende dag naar buiten zette, gebeurde er precies hetzelfde.
Ze staan dus al een jaar bij elkaar, maar dit nog nooit gezien!
Misschien een hitsige periode...??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:03

:D Sir Jimmy de stud!

lastig probleem Sharmila, hij is iig een heel stuk anders dan toen ik hem kende :j

ik heb ook een keer een dekkende ruin gehad en als hij bij merries stond voelde hij zich hengst
ik weet alleen niet of er bij hem ook kikkerdril uitkwam :+

bij hem dacht de DA dat hij waarschijnlijk klophengst was,dat kon getest worden maar zou zijn gedrag niet meer veranderen.

ik wens je veel succes met Jimmy

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:06

En weet je ook zeker dat er 2 ballen uit zijn gekomen?
Anders zou je bloed af kunnen nemen en zijn testosteron kunnen laten testen

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:11

Mijn nu 7 jarige friese ruin heb ik laten ruinen toen hij 3.5jaar was. Hij heeft toe ook nog een paar jaar regelmatig merries gedekt.
Gelukkig gedraagt meneer zich nu wat beter :P :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:18

Haha, ik zou zeggen controleren of hij echt ruin is, en dan lekker laten doen? We zullen jou naast allemaal knappe mannen opsluiten, en dan zeggen dat je er geen sex mee mag hebben.

Hier straat trouwens ook een aardig oud dravertje, mocht opeens 24/7 buiten staan, en dan met twee superhengstige merries!
Nou die leefde helemaal op, dekken kent hij geloof ik niet, maar brullen dat hij naar ze doet. :')
Eigeraar herkende 'm niet meer terug.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 23-08-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:22

kan het niet zijn dat hij nu fitter is en beter in zijn fel zit? dat hij daardoor meer energie heeft en voorheen blijkbaar niet waardoor hij sloom en suffig was?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:39

Ook ik raad je aan de dierenarts om raad te vragen. Want waar komen die hormonen vandaan als jouw ruin geen ballen meer heeft? Zowiezo is hij gefrustreerd.. Misschien is het alleen daarom al handig als je je dierenarts eens raadpleegd.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:28

Ik loop stage bij een dierenarts, dus ik zal van de week eens even bloed afnemen. Even controleren kan nooit kwaad denk ik.

Tegen ruinen is hij gewoon superlief trouwens. Hij dekt ze niet, maar tolereert ze wel.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:33

Setteli schreef:
Ik heb een merrie van 1.68 en een C-pony ruin. Ze staan al een jaar bij elkaar in de wei. Maar toe ik ze donderdag uit de wei wilde halen, bleek mijn merrie behoorlijk hengstig. En dat had de C-pony goed in de gaten, want hij werd helemaal wild en sprong er dus boven op. Ik moest er wel een beetje om lachen, merrie vond het maar wat fijn. Toen ik ze de volgende dag naar buiten zette, gebeurde er precies hetzelfde.

Haha dat moet er wel heel bijzonder uitzien, dat hoogteverschil. Dat ie erop komt zeg!

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:46

Sneeuw88 schreef:
Setteli schreef:

Haha dat moet er wel heel bijzonder uitzien, dat hoogteverschil. Dat ie erop komt zeg!

Dan moet je het maar eens zien wanneer een mini-shetlander het bij een E-pony probeert! _O- Dat gebeurde bij ons regelmatig...echt géén gezicht!
En dan vervolgens de shetlandermerries met rust laten terwijl hij die nou juist wél moest dekken! :+

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:01

Paard bij ons op stal heeft dat ook, altijd heel braaf enzo, nergens last van.
Tot ie bij onss op stal kwam, de merries bij ons zijn ook regelmatig hengstig en zitten onder de plekken, bulten en bijten van het dekken. Hij is getest maar geen klophengst!
Kan ook gewoon de plotselinge confrontatie geweest zijn met merries zeker als hij hoog(ste) in rang is, is het normaal gedrag..
Vervelend..maar wel natuurlijk!