paard schopt als je z'n achterbeen wil uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

paard schopt als je z'n achterbeen wil uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 16:09

bij mn verzorgpaard kan ik z'n voorhoeven al steeds beter uitkrabben maar zijn achterbenen durf ik nog niet echt omdat als ik aan geef dat hij hem op moet tillen geeft hij een heftige schop opzij zodat hij mij bijna raakt, dat doet hij bij beide achterbenen..

aslo

Re: paard schopt als je z'n achterbeen wil uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:44

Touwmethode toepassen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:54

aslo schreef:
Touwmethode toepassen.

Het is misschien zinvol als je die methode dan ook uitlegt?

Wat aslo bedoelt is dat je een touw of een longeerlijn in de kootholte van je paard legt, en het been daarmee optilt. Dat is zinvol als je paard uit onwil het been niet wil geven, maar is niet per se effectief als je paard het gewoon nog niet snapt.

Kan je het been wel helemaal tot beneden aan aanraken/poetsen?
Zo niet, kan je eerst eens beginnen met afspuiten van het been met een zachte straal. Zodra je paard dat toelaat kan je proberen met je hand het been aan te raken. Dan kort oppakken, belonen als het z'n been 1 seconde wil geven en weer neerzetten. En zo bouw je het verder op.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:58

Een keer een flinke trap terug geven! Niet accepteren! Hij trapt/dreigt dan knal hem er maar een keer flink 1 onder en nee dat is niet zielig! Dit moet ie namelijk ook niet doen naar een hoger geplaatste in de kudde want dan krijgt ie er ook 1

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:03

Dit deed mijn paard ook toen ze nog 3 was, inmiddels is het over. Bij haar was het echter niet echt schoppen maar meer terug trekken en terug duwen. Ik heb haar gecorrigeerd met mijn stem en een tikje op haar kont, hiermee is het over gegaan.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 19:20

ik zal die touw methode morgen eens proberen, want t kan echt niet zo langer! zelfs de hoefsmit doet t niet meer en nu kan hij dus niet normaal bekapt worden!
van een klap terug geven werkt denk k niet echt.. het is een hengst en als k hem een trap terug geef maakt dat hem niks uit en gaat hij gewoon verder of wordt hij juist heel boos en staat dan niet meer stil..
heel erg bedankt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:24

Ik snap het wel, ik zou ook niet willen dat ze mijn been uitkrabben. :D
Hoeven oke, maar mijn benen?

Nee sirieus, dit is echt een kwestie van laten wennen.
Ook niet zeuren verder, niet volstoppen met snoepjes o.i.d. zo laat je alleen maar merken dat het iets engs is.
Gewoon doen alsof het de normaalste zaak is van de wereld.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:28

Ook een hengst kan (en moet) respect voor je hebben. Dus voet vragen, begint ie te dreigen meteen je stem verheffen, nog een keer vragen, weer dreigen? Niet nadenken knal er maar eens onder met je vlakke hand 'laat dat!' Maar als je smid hem al niet eens meer durft te doen, gaat het toch ergens mis en lijkt me dit niet iets voor een (jong) meisje!

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 19:37

jhaa daar zit zeker wat in maar de hoefsmit heeft al helemaal plannen om hem te verdoven of het met een pruim te doen en als t anders kan doe ik dat graag! t is ook dat k t een beetje eng vind als hij een trap opzij geeft dan durf ik zijn voet niet meteen snel vast te pakken. dus dan leert hij t ook niet, ik ga t eerst met een touw proberen zodat ik hem duidelijk kan maken wat ik bedoel zonder in gevaar te komen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:44

Wat verschilt een hengst met een ruin of merrie... bij mij in ieder geval niet.
Je kunt het op meerdere manieren oplossen.

De meest vriendelijke manier wat veel geduld kost is om hem te vragen zijn been neer te zetten en hem daarvoor belonen en dit elke keer weer opnieuw.

Een andere methode is elke keer als hij op punt staat te trappen je stem verheffen en hij daadwerkelijk trappen hem een tip op zijn benen of billen geven en duidelijk laten merken dat je hier niet van gedient bent.
De touw methode is ook zeer prettige oplossing mits je wel een dik halstertouw gebruikt en geen dun snijdend touw (anders krijgt hij het recht om te trappen)

Maak een los van het touw om zijn been of laat hem erin stappen en net onder de kogel trek je het touw iets om hoog zodat hij zijn voet moet optillen.
Hierbij houd je hem net zo lang vast totdat hij stopt met trappen en dan laat je hem ook accuut weer los!
Timing en beloning zijn belangrijk evenals jouw veiligheid.

Succes....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:54

Ibbel schreef:
Touwmethode toepassen.

Het is misschien zinvol als je die methode dan ook uitlegt?

Heb je gelijk in, maar er zijn al diverse topics over dit onderwerp, dus een beetje zoekwerk cq eigen denkwerk is nooit verkeerd vind ik, vandaar de hint 'touw methode' ;)

De touwmethode vind ik zo ideaal omdat elk paard uiteindelijk toegeeft, zonder dat er een machtstrijd bij komt kijken. Het gevaar daarin (de machtstrijd dus) is nl. dat vele mensen deze verliezen omdat ze niet kundig genoeg zijn en het probleem dus blijft. De methode met het touw is simpel, diervriendelijk, doeltreffend en geeft ook nog eens snel resultaat.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:41

Hij kan ook last van zijn rug hebben. Dan doet het zeer als hij een been moet optillen. Misschien moet je eerst daar eens naar laten kijken.
(voordat je hard terug gaat trappen zoals iemand hierboven adviseerd :( )

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:10

Bij mijn paard wou hij het niet omdat hij dan uit balans kwam te staan en zijn evenwicht verloor. Misschien daar een keer naar laten kijken? Of hij wel stevig op zijn benen staat?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:13

Jeanine84 schreef:
Een keer een flinke trap terug geven! Niet accepteren! Hij trapt/dreigt dan knal hem er maar een keer flink 1 onder en nee dat is niet zielig! Dit moet ie namelijk ook niet doen naar een hoger geplaatste in de kudde want dan krijgt ie er ook 1

Wat een onzin. Het punt is dat wanneer jij een leider voor je paard bent, je paard het niet eens in zijn hoofd haalt om naar je uit te halen. Precies zoals in het wild. Maar dan moet je wel een leider zijn voor je paard. En nee, die positie bereik je niet door je paard een knal terug te verkopen. Dat is levensgevaarlijk ook.

Wat je wel moet doen is geen symptoombestrijding toepassen, zoals met die ''touwmethode'', maar het probleem aanpakken. Ga grondwerk met je paard doen en wordt de werkelijke leider. Dat gaat uiteraard niet in een dagje. Probeer daarnaast je paard overal aan te raken, zonder dat je paard er gestresst van wordt. Ga zo steeds een stapje verder.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:17

Iedereen heeft daar zo zijn eigen idee bij Dorientjuh! Denk nou niet dat ik mijn paard gebruik als voetbal trouwens..die 'trap' is niet zo letterlijk maar een klap kan ze wel krijgen..ik kreeg haar met 2.5 op stal, zo groen als gras, en ik vroeg haar voet en ze haalde uit opzij..ze heeft een tik terug gehad..en nee toen snapte ze nog niet wat een voetje geven was maar ze snapte heel goed dat trappen not done is! En dat heeft ze dan ook tot op de dag van vandaag niet meer geprobeerd! Hetzelfde hier met de veulens..5 maand oud veulen moest naar de smid en dacht ook wel even te kunnen trappen, die kreeg ook een knal terug..en die standjes krijgen ze van de merries ook hoor!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:48

Ja iedereen heeft daar zijn eigen ideeen bij. Vandaar dat er ook zoveel ''probleempaarden'' of paarden met gedragsproblemen zijn. Methodes die werken vanuit de psychologie van het paard werken naar mijn eigen ervaring toch nog altijd het beste.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:55

Nou als je het op de juiste manier doet krijg je hier echt geen gedragsproblemen van hoor..Ik durf wel te zeggen dat mijn 3 jarige 1 van de braafste 3 jarigen is..ze heeft een correcte opvoeding gehad, is niet bang voor de mens geworden en is geen nerveus paard! Ik heb haar 1x hoeven waarschuwen, daar nooit weer..ze probeerd me niet uit, ze weet hoever ze kan gaan..en daar heb ik dus maar 1x duidelijk over hoeven zijn! De ander wil dit zelfde graag bereiken met grondwerk (prima) maar dat is niet mijn ding..en de band tussen mij en mijn paard is ook gebaseerd op 100% vertrouwen!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:37

Mijn pony deed/doet dit ook!

Bij haar is het gekomen na een verwaarloosde hoefzweer. Dus zij ervaart het gewoon met pijn.
Ik heb al veel dingen geprobeerd, zoals; zweep erbij en tik geven, stem verheffen, gewoon een klap geven, negeren.

Nu doet ze het niet meer zo erg, en kan ik het al oplossen met een "UH".
Het is wel heel vervelend als paarden dat doen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:40

Mijn vorige pony deed het oppeens,er bleek een scheur in z,n knieschijf te zitten.Soms hebben ze ergens last van het doen het niet alleen maar om te klieren.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:30

ik heb t het vandaag nog even geprobeert en ik denk toch dat het vooral door mezelf kwam; ik vroeg niet duidelijk genoeg een voetje omdat ik een beetje bang was omdat ik hem vaker had zien trappen als de eigenaar een voetje vroeg. nu heb ik vandaag hem net zoals bij z'n voorbenen duidelijk een voetje gevraagt, het ging moeizaam maar z'n voetjes zijn wel weer helemaal schoon:D nu hopen dat er nog wat verbetering in komt!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:42

er is vast een reden waarom hij trapt
probeer dat eerst uit te zoeken.;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:52

Mijn paard deed t ook toen ik m net had, hijs 3 en snapt er dus nog niet veel en wilde proberen wie de baas is. Ik dus.. En als hij trapt, krijgt ie gewoon een trap terug. Natuurlijk niet keihard, maar gewoon een schop dat ie wel weet dat t niet mag. In een kudde doen ze dit precies het zelfde, doet ie iets wat niet mag, krijgt ie ook een knauw van de rest. Hij heeft t 1x gedaan daarna nooit meer, omdat ie weet dat dat dus niet de bedoeling was. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:54

beetje rare raag...wat is het voor paard?
mijn fries doet dit namelijk ook weleens...omdat hij weer een kriebel heeft(mijten)

paintlover84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:17

Mijn paard deed dit ook toen ik haar net had, ik kon nog niet eens naar haar achterbenen kijken bij wijze van spreken. Ik heb het opgelost door met poetsen steeds een stukje dichter bij de achterbenen te komen. Ook had ik een borstel op een stok vastgemaakt, zo kon ik oefenen zonder dat ik steeds in de 'vuurlinie' stond. Steeds even aanraken, als ze haar been laat staan de druk wegnemen. Trapt ze, dan proberen om door te gaan, stopt ze met trappen, borstel weghalen. Ik heb met mijn paard het probleem helemaal op kunnen lossen, ze verdraagt nu strijklappen, waterstraal, borstels, hoefsmid etc. Veel succes!

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:46

wat zegt de hoefsmid???
wat je kunt proberen is met een bezem er steeds langs te gaan tot dat hij niet meer trapt. blijft ie dat wel doen. zou ik toch eens kijken of ie niets aan zijn benen heeft

succes