Mijn paard snap hoeven uitkrabben niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragenbol

Mijn paard snap hoeven uitkrabben niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:21

Hallo,

Ik heb een haflinger en die doet erg lastig met achterhoeven uitkrabben.

Nou is dit erg logisch want ze heeft heel haar leven in de wei gestaan en is niks gewend.

Maar nu ik haar heb, moet ze natuurlijk wel vanalles leren.

Met achterhoeven uitkrabben, gaat ze als een gek heen en weer schoppen met haar been (van voor naar achteren)
wat kan ik daar nou aan doen?

Het is een beetje lastig krabben als ze dit steeds doet!

Alvast bedankt voor de hulp

Angelaa2

Re: Mijn paard snap hoeven uitkrabben niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:32

gewoon oefenen met korte stukjes vasthouden en als zei der been stil houd gewoon op de grond laten zetten. Gewoon een aantal keer per dag proberen en doet ze dit goed kun je het opbouwen tot iets langer optillen tot je ze kan uitkrabben.
Hoop dat je er iets aan hebt :)

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:32

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:34

Zodra je haar voetje hebt opgetild (in voorwaartse richting, da's gemakkelijker), haal je hem naar achteren en zet je dus je been er goed onder.
Om te kunnen trappen, moet je pony eerst zijn been naar voren halen en met jouw dijbeen eronder kan dat niet.

marsmallow

Re: Mijn paard snap hoeven uitkrabben niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:26

je meot de hele tijd over der achterbeen aaien en aanraken enzo en dan went ze eraan en dan de voetjes optillen :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:10

beantsje schreef:
Zodra je haar voetje hebt opgetild (in voorwaartse richting, da's gemakkelijker), haal je hem naar achteren en zet je dus je been er goed onder.
Om te kunnen trappen, moet je pony eerst zijn been naar voren halen en met jouw dijbeen eronder kan dat niet.

Precies. Zo doe ik het ook altijd. Bovendien voel je het aankomen als het paard wat wil gaan doen.
Maar om te beginnen zou ik het been eerst steeds even kort op tillen. Hoeven uitkrabben komt later wel. Laat haar eerst maar hier aan wennen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:11

beantsje schreef:

Dit doe ik ook altijd. Ik zorg er wel altijd voor dat het been ontspannen is als ik hem naar achteren trek anders verzet ze meer.

Maar ik zou inderdaad het hoeven krabben nog even laten, stapje voor stapje.

Lisa_Djoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:12

Ook met je stem aangeven dat je paard fout zit kan helpen.
Je moet dat natuurlijk niet opvatten als gaan schreeuwen tegen je paard dat het een rot beest is als die trapt, maar gewoon met je stem nee zeggen op een wat strengere manier als je gewoonlijk praat kan al helpen.
Eerst zou ik zeker de tips van de andere bokkers gebruiken met het beginnen om je paard gewend te laten raken aan de aanraking en optilling van de benen. ;)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:22

Ik heb dit probleem zelf ook gehad met mijn eerste verzorgpony, was niks gewend en vond het maar niks dat we daar achter met haar bezig waren.
Je begint gewoon met het oefenen van het optillen van het beentje, zonder meteen te krabben en zo gauw ze het even toelaat en ontspant beloon je haar meteen door het hoefje weer neer te zetten.
Niet loslaten als ze gaat trappen, dan krijgt ze de bevestiging van: als ik trap, laten ze los. Terwijl ze juist moet denken: als ik mijn voetje stil houdt laten ze me weer los!
Het is heel moeilijk, maar probeer om vast te blijven houden als ze zo heen en weer gaat met haar achterbeentje, en pas als ze even twijfelt en haar voetje stilhoudt, meteen loslaten.
Dan wordt het voor haar ook veel meer ontspannen en pas als ze haar hoefje goed stilhoudt met optillen kun je beginnen met hoeven uitkrabben.
Je kunt ook veel oefeningen doen met het aanraken van de achterbenen zodat ze wat meer vertrouwen krijgt in dat jij haar daar aanraakt.
Ik ben het er eigenlijk niet zo mee eens dat je je been eronder zet zodat ze niet meer kan bewegen, dan wordt het zo gedwongen en je wil juist dat ze lekker ontspannen haar hoefje voor je optilt.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:04

ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik doe het na een tip van een stalgenootje zo bij mijn 3jarige;
rustig voetje vragen en alleen net van de grond tillen. niet te hoog. net van de grond en kantelen. dat is makkelijker voor zijn evenwicht.

ligt het niet aan het evenwicht, maar wil ze liever niet dat je aan haar benen zit, dan zou je kunnen oefenen met het aanraken van de benen op willekeurige momenten.
bij het poetsen, in de wei, stoppen tijdens het wandelen, tijdens het eten enz.

heel veel succes!