Pony wordt letterlijk panisch van vliegenspray. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Pony wordt letterlijk panisch van vliegenspray. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:37

Hallo bokkers,

Ik heb 2 shetlandertjes van ong. 2 jaar.
Nu heb ik een probleem met het inspuiten tegen de vliegen.
Ik heb zelfgemaakt spul en werkt best goed. Mijn
ene pony vind het geen probleem en die hoef ik zelfs niet meer vast te houden als
ik haar inspuit.
Mijn andere pony is daarbij betreft een ramp. Hij gaat bokken, stijgeren, draaien enz.
Ik heb ook al geprobeert het spul op een doekje te spuiten en dan het op haar te smeren.
Maar van de geur alleen al gaat ze draaien.
Wat kan ik nu doen, zodat ze wat minder panisch reageert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:40

het op je handen spuiten en dan smeren? 1 van de jonkies hier vind het ook niet fijn, dan spuit ik een laag op mijn handen en wrijf dat er op, uiteindelijk moeten ze er toch aan wennen..

heb je geen ring waar je het halstertouw door heen kan doen, en dan het uiteinde weer vast kan pakken? dan heb je net wat meer te zeggen maar als het echt te raar gaat kan je meegeven zodat ze niets stuk trekt.. eerst even laten wennen, laten zien en niet bij het hoofd of de hals spuiten..
eventueel kan je het eerst met een bloemenspuit doen, water er in en dan spuiten dan zit de geur er ook niet aan.

Reneee_

Re: Pony wordt letterlijk panisch van vliegenspray. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:43

Het spul zelf zit in de bloemenspuit,
ik doe het nu meestal dat iemand haar vast houd.
Wat bedoel je met die ring?

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:44

Mijn paard is ook echt helemaal panisch voor het sprayen. Ik spuit de spray dus altijd op een doek en veeg met deze doek over haar vacht heen. Zo komt de spray toch op haar, maar hoef ik haar niet helemaal over haar zeik te helpen. Dus ik zou absoluut gaan voor een zachte aanpak, je maakt je paard alleen maar banger als je hem of haar vast gaat zetten. Ik vind het idee van dees_daan dan ook persoonlijk niet zo geslaagd....
Laatst bijgewerkt door Wegbenik op 20-08-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:46

Hoi hoi, ik denk dat je haar eerst aan de geur moet laten wennen. Sommige paarden zijn voor sommige geuren nu eenmaal erg gevoelig. Die van mij kreeg ik vroeger (en soms nu ook) niet te pakken als ik naar vliegenspray rook (mijn handen dan heh) of bijvoorbeeld naar slootwater (ja er springt wel eens een schaap in de sloot ofzo). Gewoon geduld bewaren en met bijv het spul op een spons haar toch insmeren. Niet boos worden, maar wel volhouden. Er komt een dag dat ze er mee ophoudt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:46

een grote ring waar je de paarden aan vast kan zetten, je doet het touw dan door de ring heen en pakt het uiteinde weer vast, dan zit de ring dus tussen jou en je paard in zeg maar.. dat doe ik altijd als we iets moeten doen waar ze het niet mee eens zijn.. wel uitkijken dat je vingers niet tussen het touw en de ring komen als ze een ruk geeft..

ik zo eerst even een andere bloemenspuit gebruiken met alleen water, zodat de geur er niet aan zit, kijken wat ze dan doet..

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:48

Ik heb haar vandaag afgespoten, de tuinslang stond nevelig, daar gaf ze verder niks om, het is echt de spray zelf. Met de doek is ze net zo over de zeik. Met de spons ga ik het ook eens proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:38

Misschien de meest simpele en voor de hand liggende oplossing...niet de spray gebruiken. Vliegenseizoen is toch bijna voorbij. Volgend jaar kun je dan misschien een andere spray proberen (andere geur). Als ze erg veel last van vliegen heeft kun je ook een vliegendeken proberen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:52

Koop een plantenspuit en vul die met water.
Vervolgens neem je je paard aan het halster met een touw eraan en blijf je sprayen totdat ie stilstaat, op dat moment stop je meteen en beloon je je paard dus.
Als je stopt met sprayen op het moment dat ie wegspringt, beloon je het paard voor het wegspringen. Je moet hem gewoon leren wat de bedoeling is en dat het niet eng is. Ga je zelf panisch doen, doet je paard gezellig mee. Dus gewoon zelf rustig blijven, niet "braaf" zeggen om hem gerust te stellen want op het moment dat ie wegspringt is ie helemaal niet braaf. Gewoon doorsprayen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en pas stoppen als ie stilstaat, dán pas beloon je met stem of evt. een snoepje oid.
Kost wat moeite en vooral geduld, maar het werkt uiteindelijk wel. Op de manier die hierboven beschreven staat, het uit de weg gaan van het probleem, lost uiteindelijk niks op ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:19

En de volgende stap na het advies van gilian zou kunnen zijn dat je de spray verdunt met water zodat het niet meer zo sterk ruikt, eerst opsmeren via je handen. Als ze dat ok vindt steeds een beetje sterker maken tot het 'puur' is via je handen en dan zou ik hetzelfde herhalen met de plantenspuit, eerst verdunnen dus en steeds een beetje sterker maken tot ze het ok vindt. Zou ik nu mee beginnen en niet wachten tot het vliegenseizoen weer begint want er zit nu geen haast meer achter en ze onthoudt haar ervaringen wel zodat het volgend jaar makkelijker zal gaan. Andere mogelijkheid (misschien nog wel veel makkelijker) is een andere vliegenspray maken/kopen. Misschien vindt ze een ander geurtje wel helemaal niet vervelend..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:21

hier dito probleem, ik sproei het altijd op een borstel of spons en dan wrijf ik het over hem heen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:29

RT--> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:31

Gillian heeft het perfect verwoord, scheelt mij een hoop tikwerk. Het is niet de geur van de vliegenspray, het is het geluid van de plantenspuit waar je shet bang voor is. En voor dat geluid kun je hem desensibiliseren....

tillyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:20

je hebt ook een soort zeep wat je met een sponsje kan wrijven x