Ik ben hélemaal nieuw op Bokt en weet dus nog niet zo goed hoe alles hier in z'n werk gaat, neem me dus niet kwalijk als ik 'ns een foutje maak
... Ik heb al enorm veel van deze fantastische site geleerd en hoop dat ik ook ditmaal een licht kan opsteken!Het zit namelijk zo: binnenkort is het eindelijk zo ver en heb ik terug een eigen paard. Momenteel staat hij in Nederland gestald (ikzelf woon in België) maar over een kleine 3 maanden zal hij dus naar hier komen. De plaats waar hij nu gestald staat is echt geweldig, veel ruimte en aandacht voor de dieren, een privéstal eigenlijk. Wanneer hij naar mij komt, zal hij echter op een manege komen te staan, wat voor hem nieuw zal zijn denk ik. Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met hoe je een nieuw paard aan zijn nieuwe omgeving kunt laten wennen zodat hij het er zo spoedig mogelijk naar z'n zin zal hebben (ik denk hierbij ook aan het verschil tussen privé en manege). Het staat wel al vast dat ik 2 weken vrij neem op m'n werk om die lieve schat beter te leren kennen en het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Zijn er dingen die ik kan ondernemen om het hem makkelijker te maken? Ik las bijvoorbeeld ergens dat je hem de eerste (& de tweede) dag best op stal laat staan zodat hij beseft dat dat z'n nieuwe thuis is. Klopt dit? Wat is daarna een goed vervolg ? Hem eerst even lekker laten rondlopen in de binnenpiste zodat hij die ook kan leren kennen, of hem meteen berijden in die piste ? Hij kan ook 6/7 op een grote weide, is het verstandig van hem er reeds in het begin regelmatig op te zetten, of toch liever eerst de stal gewoon laten worden? Alle tips en reacties omtrent een nieuwe huisvesting zijn welkom!
Alvast heel erg bedankt !
Groetjes,
Shana

Het enige waar ik nog 'n beetje mee zit is het volgende: de manege is altijd gesloten op maandag .. Ik dacht zelf om hem bv op een zondagvoormiddag te gaan halen, hem dan nog wat te vertroetelen in de loop van de dag op de manege, en hem dan een dagje te laten bekomen en wennen. Dinsdag ga ik er dan gelijk weer naartoe om hem idd nog méér te vertroetelen en misschien wat grondwerk en hem dan op de wei zetten ofzo. Maar zit mijn 'planning' dan goed ? Of breng ik hem liever op een andere dag in de week zodat hij niet meteen van de 2e dag alleen is ? Ik vind het zelf best wel sneu dat de manege echt een sluitingsdag heeft, want dan kan je als eigenaar gewoon niet bij je eigen paard terwijl dat die dag misschien net nodig is .. Maar nogmaals: allemaal alvast heel erg bedankt !
. Kunnen ze geen uitzondering maken voor je?