steigert en trekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orpha_star

steigert en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:07

hallo,

ik stel deze vraag voor een vriendin van mij,

mijn vriendin heeft een fjorden veulen (een merrie) van bijna 14maand oud.ze heeft haar een tijdje geleden gekocht en heeft een tijdje bij haar kwpn merrie gestaan,toen ze aan de hand ging gaan oefenen trok ze zich uit haar handen toen ze weg ging van haar kwpn merrie.
ze heeft ze dan uit elkaar gehaald en haar kwpn merrie nar een andere weide gebracht. en nu is ze eigenlij supper in e hand zegt ze.
maar toch is ze super eigenwijs ook, op de meest onverwachte momenten trekt ze zich uit haar handen of steigert ze.ze weet dat ze het niet uit schrik doet maar probeert haar boven haar te stellen en probeert te tonen dat haar fjord sterker is.
als ze los is is ze wel mooi braaf en doet ze wat er gevraagt word juist aan het touw niet.

toen ze dit deed reageerde ze der zo op:
ze verhefte haar stem, en gaf een snok aan het touw.maar hielp niet.
als ze flink is geweest dan beloont ze haar met haar stem, strelen en een koekje.

dus nu is haar vraag
of jullie mss weten hoe ze dit kan oplossen.
Laatst bijgewerkt door orpha_star op 17-08-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: steigert en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:11

gewoon lekker in de opfok doen, en in de leer gaan bij een fokker :) en als ze dan over twee jaar groot is dan heeft je vriendin geleerd met paarden om te gaan, en gaat die sjit niet meer gebeuren :)

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:14

KiWiKo schreef:
gewoon lekker in de opfok doen, en in de leer gaan bij een fokker :) en als ze dan over twee jaar groot is dan heeft je vriendin geleerd met paarden om te gaan, en gaat die sjit niet meer gebeuren :)

ze heeft al 17j paarden, alleen is het de 1ste keer dat ze een veulen heeft en niet goed weet met dit gedrag om te gaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:16

dan doet ze echt strategisch iets verkeerd in die 17 jaar want dit is heel simpel op te lossen door gewoonweg grenzen aan te geven............ en zo moeilijk is dat niet

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:18

KiWiKo schreef:
dan doet ze echt strategisch iets verkeerd in die 17 jaar want dit is heel simpel op te lossen door gewoonweg grenzen aan te geven............ en zo moeilijk is dat niet

en hoe dan bv?
want ik heb zelf 2 veulens van de zelfde leeftijd maar ik heb dat probleem niet die luisteren netjes stellen hen niet recht,....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:20

laat ze dat maar leren bij een fokker..........

ik kan je een ding vertellen bij mij had dit gedrag nooit voorgekomen....... om de doodsimpele reden dat ik dat niet pik.

en iemand die al 17 jaar paarden heeft die heeft dan nog bitter weinig geleerd.

haal er iemand bij die haar kan leren met dit dier om te gaan.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:24

KiWiKo schreef:
laat ze dat maar leren bij een fokker..........

ik kan je een ding vertellen bij mij had dit gedrag nooit voorgekomen....... om de doodsimpele reden dat ik dat niet pik.

en iemand die al 17 jaar paarden heeft die heeft dan nog bitter weinig geleerd.

haal er iemand bij die haar kan leren met dit dier om te gaan.

hoe heb jij dat dan aangepakt,tips om afteleren,....
want nog eens, ik heb dit nooit met de mijne voorhad van de zelfde leeftijd en echt streng ben ik eigenlijk ook niet (vind ik van mijn eigen)

(heb der gevraagt hoe zij het aanpakt en kzet het hierboven)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:26

wat dacht je van een skup onder de kont???? is die kleuter besodemieterd met zn grote bek????????

maargoed die skup moet wel goed getimed zijn en in de juiste verhouding en dat moet zij denk ik nog leren............. want had ze dat geweten, dan had ze dit probleem niet gehad :)

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:30

KiWiKo schreef:
wat dacht je van een skup onder de kont???? is die kleuter besodemieterd met zn grote bek????????

maargoed die skup moet wel goed getimed zijn en in de juiste verhouding en dat moet zij denk ik nog leren............. want had ze dat geweten, dan had ze dit probleem niet gehad :)

met een skup wat bedoel je daar mee?
want ik versta daar onder een slag/schop (want dat zeggen wij toch in belgie daar tegen) en persoonlijk vind ik dit een beetje erg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:33

dus je vind het wel goed als een paard je naar behandeld, maar het niet goed als een mens daarop reageert met een schop onder de kont?

Dier heeft een gruwelijk grote bek.......... en die moet even ingedamt worden.......

als jij in de disco bent en een 10 jarige duuwt jou van je kruk af omdat die daar wil zitten pik je dat toch ook niet?

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:35

het kan toch ook op een andere manier??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:36

Zoals?

ding is al veel te ver heen......... :) al veel te ver van het padje af

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:38

KiWiKo schreef:
dus je vind het wel goed als een paard je naar behandeld, maar het niet goed als een mens daarop reageert met een schop onder de kont?

Dier heeft een gruwelijk grote bek.......... en die moet even ingedamt worden.......

als jij in de disco bent en een 10 jarige duuwt jou van je kruk af omdat die daar wil zitten pik je dat toch ook niet?

srr maar dit vind ik echt geen goed gedrach hoor tegen over jou paard, zo krijgt die alleen maar schrik van je. weet ik nu persoonlijk uit ervaring want heb zelf een veulen die ook toen doe hem recht stelde sloeg enzo naar de mensen dan kreeg die ook slagen als gevolg het werd erger en was echt bang van de mens.

hebben we nu nog altijd problemen meer is er wel al een deel uit maar je moet nog niet he hand op heffen of die begint doorteslaan.

srr maar die manier vind ik er echt over

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:39

orient11 schreef:
het kan toch ook op een andere manier??

wat stal jij voor als ik vragen mag, een schop ofzo ben ik helemaal tegen (uit eigen ervarig met mn veulen die dit had heeft bij de vorige eigenaar)

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:39

ik voeg niks toe aan topic maar moet even lachen om kim
ze heeft gelijk !!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:40

Gaat jouw vriendin het weiland uit met die jaarling of oefenen ze nog in de wei? Wat wil ze dan precies? Wandelen ofzo? Hoe is het gedrag van het paard verder? Met borstelen, halster om, voetjes geven, stilstaan, etc.?

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:40

het zijn dieren, waar je respect voor moet hebben met shoppen en al bereik je niks, wordt het paard alleen maar bang voor je en dan? bereik je er nog niks mee.. vertrouwen is het belangrijkste

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:42

suzannelos schreef:
ik voeg niks toe aan topic maar moet even lachen om kim
ze heeft gelijk !!!

srr uit eigen ervaring vind ik dit helemaal niet om te lachen, je kan je veulen er helemaal mee verpesten ook (het is de bedoeling dat ze der niks aan overhoud) en niet gelijk mijn veulen geweest die kreeg ook een schop/slag van de vorige eigenaar toen die iets niet goed deed en nu zitten we veel verder van huis

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:42

Orpha............. waarom denk je dat jij wel problemen hebt met jaarlingen en ik niet?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:44

Ben het helemaal eens met kiwiko..

Grenzen stellen, consequent zijn. Ja is ja en nee is nee.
Willen ze niet luisteren? Dan toch maar eens wat duidelijker zijn :)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:45

paard gewoon heel vriendelijk over de kop trekken in de bak ofzo.. :D
dat werkt het beste, JIJ bent de baas!! je laat je toch niet koeieneren door zo'n puber!!

wij hadden vorig jaar ook zo'n dier, heel lief verder, maar alsie het dan in zn kop kreeg.. trekken en trappen en dom doen...
nou hij heeft 2x op zn rug gelegen in de bak, en was als een lammetje!! :Y)
beetje aanpakken die jonge dieren, dan heb je er een heel leven plezier van!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:48

KiWiKo schreef:
Zoals?

Ik begrijp dat je hier je mening over hebt, en dat mag, maar de ts vraagt juist om tips aan jou en het enige wat jij zegt is geef hem een schop, doe de betreffende meid in de leer en ach hij is te ver heen.
Niet echt dingen waar iemand wat aan heeft, of wel?
Ik vind het raar en licht onbeschoft om zo tegen iemand te praten die je niet kent en die uit goede bedoelingen om raad vraagt.

Aan de ts zou ik zeggen: laat je vriendin eens informeren door iemand die verstand heeft van de "paardentaal" zoals noem bijvoorveeld het natural horsemanship of iets dergelijks. Hoe je in paardentaal aangeeft dat jij de baas bent enz. Want het lijkt mij duidelijk dat dit paardje zich erg bijdehand gedraagt inderdaad.
Succes!

Oja, schoppen.. Wij hebben honderden veulens hier op stal gehad maar schoppen? Het gaat toch om wederzijds respect en niet wederzijds meppen om te kijken wie de baas is, of wel??!!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:51

KiWiKo schreef:
Orpha............. waarom denk je dat jij wel problemen hebt met jaarlingen en ik niet?

Mevrouw heeft zelf geen probleem, een vriendin.
Maar inderdaad ik denk dat ze ontzettend veel heeft aan dit commentaar..

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:51

daar ben ik het ook helemaal mee eens ''matsje''

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:52

Matsje schreef:
KiWiKo schreef:
Zoals?

Ik begrijp dat je hier je mening over hebt, en dat mag, maar de ts vraagt juist om tips aan jou en het enige wat jij zegt is geef hem een schop, doe de betreffende meid in de leer en ach hij is te ver heen.
Niet echt dingen waar iemand wat aan heeft, of wel?
Ik vind het raar en licht onbeschoft om zo tegen iemand te praten die je niet kent en die uit goede bedoelingen om raad vraagt.

Aan de ts zou ik zeggen: laat je vriendin eens informeren door iemand die verstand heeft van de "paardentaal" zoals noem bijvoorveeld het natural horsemanship of iets dergelijks. Hoe je in paardentaal aangeeft dat jij de baas bent enz. Want het lijkt mij duidelijk dat dit paardje zich erg bijdehand gedraagt inderdaad.
Succes!

Oja, schoppen.. Wij hebben honderden veulens hier op stal gehad maar schoppen? Het gaat toch om wederzijds respect en niet wederzijds meppen om te kijken wie de baas is, of wel??!!

nee ik zeg gooi het ding in de opfok en ga in de leer bij een fokker (eerste advies) ......... tweede advies was er iemand bijhalen met verstand van zaken............ en ts ziet in beide van die oplosisingen niks.....

dus dan zeg ik hoe ik zou reageren als zo een puistenkop tegenover mij zich zo zou gedragen..........

wel beter lezen hoor, dit verstoord de communicatie nogal!