pony laat zich met geen mogelijkheid vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

pony laat zich met geen mogelijkheid vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:26

hallo
Wij hebben sinds mei een aantal pony's gekocht 3 van de 4 laat zich zonder problemen pakken maar 1tje krijgen we met geen mogelijkheid te pakken.
We hebben alles maar dan ook echt alles al geprobeerd van wat ik hier op bokt kon vinden aan tips.
Zoals
Rustig zitten in de wei en dat ze vanzelf naar je toe komt. Dat komt ze wel maar zodra je ook maar iets beweegt stapt ze al achteruit.
Met brokjes of appel. Dit pakt ze wel aan maar maakt dan zo snel mogelijk dat ze wegkomt.
Proberen te vangen met longeertouw en dan de hoek inlokken maar zodra ze is de hoek ik draait ze om en loop ze je of omver of door het longeertouw heen en trekt ze je door de wei.
Haar vertrouwen weten te wekken maar dit wil echter niet lukken ook niet met veel rust en beleid.

We zijn onderhand radeloos vangen is gevaarlijk bij haar en op een rustige manier lukt ook niet.
Dit is echter al vanaf mei bezig en vanaf de dag dat we haar gekocht hebben en in de wei hebben gezet krijgen we der niet meer te pakken. Wat echter niet zo was bij de vorige eigenaar omdat ze daar savonds op stal werd gezet en wist dat er brokjes te wachten stonden in de stal. En aangezien we geen stal hebben gaat dit ook niet lukken want ons staat ze 24/7 op wei.

Ze staat nu inmiddels te koop gewoonweg omdat we niks met haar kunnen doen en ze alsmaar dikker word en ik wil dat ze het allebeste verdiend.

Maar wie heeft tips wat we nu nog kunnen doen want weet het nu gewoonweg echt niet meer.

IngridB

Re: pony laat zich met geen mogelijkheid vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:55

Ik zou toch on de wei gaan zitten en dan wachten tot ze bij je komt. Geef haar iets lekkers als ze eenmaal bij je is en laar haar dan weer weggaan als ze dat wil. Doe dit zo een paar keer per dag tot ze op een gegeven moment toch bij je blijft. Als je haar dan toch een keer voorzichtig kunt pakken, dan meteen belonen met iets lekkers en haar 'even' uit de wei halen, weer iets lekkers geven en weer terug de wei in zetten. Doe dit een tijdje en dan zal ze misschien gaan begrijpen dat ze iets lekkers krijgt als ze eenmaal komt en dat ze toch wel terug in de wei mag.

Ik hoop voor je dat dit zal gaan werken op den duur. Anders weet ik het ook niet.

succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:57

insluiten van het land afhalen, en nooit meer op het land zetten...........

paddocarrest dus............. helaas pindakaas

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:17

Dat is wel erg kort door de bocht Kiwiko. En een pony die zich in het land niet laat vangen, zal dat ook in de paddok niet doen.
Ik heb precies zo'n merrie. Haar heb ik nu 2 weken. Daarvoor heeft ze altijd in de heuvels van Wales gelopen. Zij staat nu bij mijn hengst die wel heel aanhankelijk is. Ik kan nu al dichterbij komen dan eerst. Vangen lukt nog niet, maar ik heb geduld.
Jelledaantje: neem eens contact op met de Balinghof (http://www.balingehof.nl/), die behandelen alle soorten problemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:22

in de paddoc hebben ze minder ruimte...........

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:25

En zo maak je ze dus nog panischer. Jagen om te vangen werkt niet.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:26

Inderdaad, insluiten en op een klein stuk zetten. Jammer dan maar je gaat toch geen pony houden waar je toch nooit aan kan zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:27

Melanie5 schreef:

insluiten is geen jagen :D :D jagen is anders :)

en dan dat dier op een klein stukje zetten...... heel simpel

superlise

Melanie5 schreef:

Hoezo jagen, als jij ze met een touw gewoon insluit is er niks aan te doen. Geef mij dan maar even een panisch paard in de hand dan een rustig paard op de wei waar je nooit aan kan zitten.

Rivendell

En als de pony dan ooit eens uitbreekt ben je helemaal nergens mee. Geduld is een schone zaak. Ik heb er meerdere gehad zo en uiteindelijk kon ik ze allemaal pakken.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:28

Hoezo dan sluit je hem toch nog een keer in, heb je hem het snelst hoor.

*Ik heb best geduld trouwens maar bijna 3 maanden gaat me te ver, bij 3 dagen had ik hem al op een klein stuk geplant.
Laatst bijgewerkt door superlise op 17-08-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:29

Dat zou eventueel ook kunnen op een klein stuk zetten maar het probleem is dan ze gaat gewoon door de draad door waar stroom op staat ook al doen we 2 draden eentje onder en boven dan werkt het nog niet.

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:30

ik zou hem ook proberen in een hoek te drijven en dan toch proberen te vangen en ook nog met brokjes erbij, ze moet gewoon het vertrouwen krijgen

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:31

superlise schreef:
Melanie5 schreef:

Hoezo jagen, als jij ze met een touw gewoon insluit is er niks aan te doen. Geef mij dan maar even een panisch paard in de hand dan een rustig paard op de wei waar je nooit aan kan zitten.

ook met een touw insluiten helpt niet ze draait gewoon naar je toe en en loop of door het touw heen of gaat met der kont na je toe draaien en ik ga niet riskeren dat ik dadelijk een trap krijg , heb wel een dochter van 8 maanden waar ik aan moet denken

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:31

Maar wie zegt dat deze pony het vertrouwen kwijt is? Hij eet wel uit haar hand, maar is gewoon link genoeg om net op tijd weg te zijn.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:32

kun je niet hem in sluiten (dan niet zo kort dat je een klap kan krijgen) en dat stuk afzetten? of een stukje voor de ingang afzetten en hem daar in jagen? Dan staat ie ook op een klein stuk en hoef je hem niet vast te houden en kan je vanuit daar proberen hem te pakken?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:33

superlise schreef:
Maar wie zegt dat deze pony het vertrouwen kwijt is? Hij eet wel uit haar hand, maar is gewoon link genoeg om net op tijd weg te zijn.

Volgens mij heeft ze nooit een vertrouwensband op kunne bouwen vanwege dat ze vanaf dat we haar gekocht hebben en in de wei hebben gezet al niet meer te pakken kunnen krijgen.
En haar op een kleiner stukje jagen en dan afzetten gaat niet ze rent er gewoon doorheen met stroom of zonder stroom.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:34

superlise schreef:
kun je niet hem in sluiten (dan niet zo kort dat je een klap kan krijgen) en dat stuk afzetten? of een stukje voor de ingang afzetten en hem daar in jagen? Dan staat ie ook op een klein stuk en hoef je hem niet vast te houden en kan je vanuit daar proberen hem te pakken?

hebben we allemaal al geprobeerd ze is wel zo slim en snel dat dat gewoon niet lukt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:35

jelledaantje schreef:
superlise schreef:

ook met een touw insluiten helpt niet ze draait gewoon naar je toe en en loop of door het touw heen of gaat met der kont na je toe draaien en ik ga niet riskeren dat ik dadelijk een trap krijg , heb wel een dochter van 8 maanden waar ik aan moet denken

moet je handiger worden

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:37

Tja dan blijft de enige oplossing insluiten met een hele boel mensen zodat ie 'door de mensen moet' als ie wil ontsnappen maarja om een aantal mensen bij elkaar te vinden is ook nog een karwij en om dan ook te zorgen dat niemand zich bezeerd.

*Ik moet zeggen dat wij op stal nog nooit 1 paard hebben laten lopen, genoeg die zich niet lieten vangen en ja de ene moet je dan insluiten en kun je rustig pakken de ander moet met wat meer geweld maar er is er geen één die ooit is blijven lopen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:40

superlise schreef:
Tja dan blijft de enige oplossing insluiten met een hele boel mensen zodat ie 'door de mensen moet' als ie wil ontsnappen maarja om een aantal mensen bij elkaar te vinden is ook nog een karwij en om dan ook te zorgen dat niemand zich bezeerd.

ja daarom we hebben het vandaag met 3 mensen geprobeerd en nog gaat het niet omdat er gewoon teveel risico is en ze te panisch is het liefste zou ik het op een rustige manier doen zonder dat ik de pony teveel stress geef maar al doe je nog zoveel moeite om het met geduld te doen op een gegeven moment raakt je geduld ook een keer op als je al van alles heb geprobeerd
of er moeten mensen zich aanbieden om mee te helpen.
jullie zijn van harte welkom

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:41

staat haar advertentie ook op MP want dan vind ik de advertentie niet kloppen met wat je hier neerzet, sorry als ik je nu beledig

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:42

1malig sederen? Maar echt alleen als niks anders meer lukt. Maak e een emmer met zemelen klaar, en dan een maandje ergens anders zetten totdat ze snapt dat jullie haar niks doen. Zo verkopen word ook niks denk ik, tenzij je er een verrekijker bij geeft.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:43

Halstertje omhouden en er een klein 'handvat' van ongeveer 10 cm aanvast maken. Als ze dan komt eten, kun je haar makkelijker pakken.
Om haar voor die tijd te pakken (om het halster om te kunnen doen), zou ik haar met een brede band (of windscherm) en een paar sterke mannen de hoek in drijven. Even niet leuk voor je pony, maar een betere oplossing dat zoals het nu is.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:20

Nelleke1 schreef:
staat haar advertentie ook op MP want dan vind ik de advertentie niet kloppen met wat je hier neerzet, sorry als ik je nu beledig

Als je de pony eenmaal hebt is ze heel rustig maar dan ook echt rustig het probleem ze wil der eigen niet laten pakken.
En als je der eenmaal hebt kan je der alles mee doen.

En hoe ik dat weet is omdat we voor dat we deze pony's kochten we aantal keren zijn weeste kijken en met de pony's 1 voor 1 om zijn gegaan om een vertrouwensband op te bouwen.