Koudbloed als eerste paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:47

Het staat hier waarschijnlijk niet zo goed, maar wist even niet zo goed waar het onder zou passen.

Ik zie en hoor het heel erg veel. Mensen die als eerste paard een koudbloed aanschaffen imo een
tinker, haflinger of een Fjord.

Vaak zijn het ook mensen met niet heel erg veel jaren rij ervaring.
Het is eerste wat dan bij mij opkomt is NEEE NIET DOEN..! WAAROM worden dat soort mensen
koudbloeden aangeraden, ik vind dit juist geen gemakkelijk paarden om mee te beginnen. Ze zijn
meestal super gehaaid, hebben een flink portie zelfvertrouwen, een heel erg groot repertoire aan
grapjes en zijn meestal ook nog niet zo heel gemakkelijk te rijden..

Naar mijn inziens zijn ze dan beter af met een warmbloed met een nuchter karakter. Vaak
zijn deze mensen die een tinker aan hebben geschaft omdat ze zo rustig zijn de mensen die de
grootste problemen krijgen met deze dieren..

kortom ik vind koudbloeden geen goede beginners paarden..

wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door vencedor op 13-08-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:49

Ik ben het over het algemeen met je eens..

Alhoewel er ook tussen de koudbloeden natuurlijk doodbrave paardjes zitten die heel goed dienen als kinderpony of paardje voor een beginner.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:52

klopt maar je hebt overal uitzonderingen op. Ik heb het nu al een paar keer gezien. Bij een Fjord meerdere malen bij een tinker ook. Beesten deden precies wat ze zelf wilde in sommige gevallen.. Niet willen lopen, rechts gaan als ze links moesten, bokken, niet willen galopperen etc.

Rosmoov

Re: Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:54

ja dat kun je bij warmbloeden ook hebben ;)

ik heb een fjord verzorgd en gereden ...ook typisch fjord maar kon er beter mee omgaan dan een brave kwpn'er .....ligt er ook aan hoe je zelf bent ...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:55

Ik was heel erg blij met mijn eerste koudbloed paardje.
(Telt een shet btw ook als koudbloed?)

Hoe dan ook, beide eerste pony's waren geweldig. Mijn zusje en ik konden er alles mee. Natuurlijk is elk paard verschillend, maar ik denk wel dat de meeste koudbloeden wel geschikt zijn voor beginners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:57

Kan je misschien wat enters eruit halen? Dit leest echt heel erg lastig.

Ik vind je redenatie nogal kort door de bocht. Koudbloeden en beginners gaan prima samen zolang die beginner maar stevig in zijn schoenen staat en consequent is. Daar hoef je geen rijwonder voor te zijn. Koudbloeden zijn vaak wel eigenwijs maar worden daarin zelden echt gevaarlijk in tegenstelling tot de warmbloeden. Meestal is het een discussie over rechts of links en die heeft een beginner altijd, ongeacht het type paard. Ik denk dat er ook te weinig alternatieven zijn. Warmbloeden met een echt nuchter karakter zijn bijna uitgestorven of door leeftijd en slijtage niet meer volledig inzetbaar.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:58

Ik ben het helemaal met je eens!
Bij een koudbloed moet je erg consequent zijn. Ook zijn ze erg sterk en minder ervaren mensen gaan dan met kracht rijden, dat win je nooit!
Dus het wordt 1 groot drama, ik heb dit al zo vaak gezien.
Pas als je eenmaal hebt bewezen dat jij beslist wat er gebeurt zijn het hele lieve zachte paardjes. Stapt iemand anders erop dan zijn ze uitgekookt genoeg om te weten dat de nieuwe ruiter zich nog even mag bewijzen.

uitzonderingen voorbehouden natuurlijk

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:58

Tja.. sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om paarden te hebben. Dan maakt warm- of koudbloed weinig uit. Wat voor een ras je ook neemt als je beginner bent moet je veel begeleiding krijgen en goed je eigen vaardigheden weten in te schatten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:59

Citaat:
Bij een koudbloed moet je erg consequent zijn. Ook zijn ze erg sterk en minder ervaren mensen gaan dan met kracht rijden, dat win je nooit!
Pas als je eenmaal hebt bewezen dat jij beslist wat er gebeurt zijn het hele lieve zachte paardjes. Stapt iemand anders erop dan zijn ze uitgekookt genoeg om te weten dat de nieuwe ruiter zich nog even mag bewijzen.

dat bedoel ik :). Verder ben ik er ook mee eens dat warmbloeden meer op karakter gefokt zouden moeten worden
maar dat is een andere discussie. Ook een goed punt hierboven, maar in zulke gevallen wordt er dan toch aan-
geraden om een koudbloed te kopen...terwijl ze daar inderdaad nog niet klaar voor zijn.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:00

Denk inderdaad dat je met een warmbloed net zoveel problemen kunt hebben als met een koudbloed. Het nuchtere karakter van een koudbloed met bijvoorbeeld buitenrijden kan je wel een stuk zelfverzekerder maken dan een zenuwachtig (dribbelent) arabiertje..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:01

ik ken een warmbloedpaard, met het karakter van de ergste koudbloed om het zo maar te zeggen...
loopt echt dwars door je heen(en het lieve beest is enorm goed opgevoed)
daarnaast ken ik ook genoeg koudbloedjes die echt een leuk karakter hebben, zeer gevoelig en echt super goed luisteren.

daarnaast hangt het ook van het karakter/voorkeur van de eigenaar af, er zijn heel veel mensen die zich gewoon prettiger voelen bij koudbloeden, of ze gewoon mooier vinden.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:02

Nog een korte toevoeging: Volgens mij is het sowieso niet verantwoord om een paard te kopen als je weinig ervaring hebt. Ga dan gewoon eerst op een manege rijden en zoek daarna een verzorgpaard om uit te vinden wat het is om alles zelf (zonder begeleiding) te moeten doen en overweeg dan pas om iets voor jezelf aan te schaffen.

vencedor

Re: Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:03

helemaal mee eens minka, maar wat betreft inschatten van eigen ervaring en kunnen zitten mensen er wel eens goed
naast :)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:03

Ik denk dat een dribbelent arabiertje veiliger is als een koudbloed in "Shovelstand" die overal doorheen denderd

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:04

Annabella schreef:

Ben het hier niet helemaal mee eens. Onze shetlander was erg lief voor kinderen (niet voor volwassenen, de haflinger van mijn moeder past zijn gedrag aan aan de ruiter, met een beginner of kind word ze veel voorzichtiger. Terwijl ze bij mij echt geen makkelijke is.
Op de club kampioenschappen verdroeg ze geen roset op haar hoofdstel, op ponykamp met kindjes konden ze haar hoofdstel volhangen met rosetten.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:04

een koudbloed heeft inderdaad zo zijn trucjes.
onze fjord is echt 99,9% procent betrouwbaar (99,9 omdat het een dier blijft en die kan je nooit 100% vertrouwen..), maar zal soms wel even een bokje geven of een klein spurtje nemen (bij mij nog nauwelijk, maar ik weet hem de baas. bij een onzeker iemand die wél kan rijden wil hij nog wel eens stiekem hard wegrennen ohz :=)
maar wat hem zo betrouwbaar maakt is dat hij gewoon heel koel in zijn hoofd is. schrikt nergens van, is altijd heel rustig.
tuurlijk heb je uitzonderingen, maar warmbloeden zijn vaak toch wat kijkeriger en willen wat sneller schrikken van dingen.

en o ja, een koudbloed zit vaak lekkerder :P (lekker breed) en het is budgettair wat verantwoorder :+. een warmbloed 'moet je' (moet helemaal niet, maar dat denkt iedereen) toch wat meer krachtvoer in gooien en een koudbloed doet het veeeel beter op ruwvoer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:07

Ik denk dat het belangrijkst is dat een paard bij je karakter past, en in midere mate ook bij de ervaring die je hebt. Koudbloed of warmbloed is dan niet zo aan de orde, hoewel bepaalde karaktereigenschappen wel vaker voorkomen bij het ene of het andere soort. Als we gaan generaliseren zit er denk ik wel een kern van waarheid in jouw beginpost, maar er zijn zoveel verschillende paarden en mensen dat het echt niet altijd op gaat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:08

kinderen of volwassen die een eerste paard hebben scheelt heel erg veel. Paarden gaan vaak gemakkelijker en beter met kinderen om dan met volwassenen zo had ik een paard waar lang niet iedereen op kon rijden. Maar uiteindelijk heb ik hem verkocht aan een 15jarig meisje die alles met hem kon doen .
Verder heb ik qua koudbloeden niet zo veel goede voorbeelden gezien..Er stond er ooit een bij ons op stal, meisje klom erop en paard had het voor het zeggen. Die buldozerde over heen en tegen andere paarden omhoog zeg maar..

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:09

wreckh schreef:
Annabella schreef:

Ben het hier niet helemaal mee eens. Onze shetlander was erg lief voor kinderen (niet voor volwassenen, de haflinger van mijn moeder past zijn gedrag aan aan de ruiter, met een beginner of kind word ze veel voorzichtiger. Terwijl ze bij mij echt geen makkelijke is.
Op de club kampioenschappen verdroeg ze geen roset op haar hoofdstel, op ponykamp met kindjes konden ze haar hoofdstel volhangen met rosetten.

Je oordeelt over 1 ervaring als ik het zo lees, dat vind niet echt onderbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:09

randie schreef:
Paarden gaan vaak gemakkelijker en beter met kinderen om dan met volwassenen

Ik zie dat andersom. Kinderen gaan beter (want vaak nog natuurlijker en gevoelsmatiger) met paarden om dan volwassenen. Die paarden doen niks verkeerd, de mensen wel. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:10

Citaat:
Citaat:
randie schreef:
Paarden gaan vaak gemakkelijker en beter met kinderen om dan met volwassenen

Ik zie dat andersom. Kinderen gaan beter (want vaak nog natuurlijker en gevoelsmatiger) met paarden om dan volwassenen. Die paarden doen niks verkeerd, de mensen wel.

Dan die ik nog een stapje verder kinderen gaan beter met dieren om dan volwassenen :). Opener en eerlijker tegen over de
paard spiegelt jezelf zeggen ze he

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:11

randie schreef:
Citaat:

dat bedoel ik :). Verder ben ik er ook mee eens dat warmbloeden meer op karakter gefokt zouden moeten worden
maar dat is een andere discussie. Ook een goed punt hierboven, maar in zulke gevallen wordt er dan toch aan-
geraden om een koudbloed te kopen...terwijl ze daar inderdaad nog niet klaar voor zijn.

Die mensen lopen met een warmbloed tegen dezelfde problemen aan.
Elk paard is gehaaid en sterker dan de mens.
En zal dat ook gebruiken als zijn karakter daar naar is.
Voordeel van de koudbloed dat die minder sel nerveus is, ook als er eens wat fout wordt gedaan.
Dus ik vind een koubloed zeker wel een paard voor de minder ervaren ruiter.
En ik heb ook ervaring met beide soorten.

Ik ben niet van mening dat kinderen er beter mee omgaan, die zijn vaak niet consequent genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:13

Annabella schreef:

Net zoals er velen zijn die angst hebben gekregen, omdat hun paard te temperamentvol bleek te zijn.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:15

Wat ik nog even wil toevoegen,
Er zijn natuurlijk ook mensen die niets vragen van een paard, rondje hobbelen, en noemen dat rijden. Dan is een paard al snel braaf.
Maar wil je toch even wat meer uit je paard halen, hindernisje pakken, zijwaarts, verzameld laten lopen of gewoon een nette houding dan is dat een sluk makkelijker bij een warmbloed.
een Koudbloed is liever lui dan moe.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:16

Wat een kultopic, heb je ooit zelf een koudbloed gehad? ..