Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hestejente schreef:Pfffffff..... daar heb je nogal wat zeg. Wat zielig (en nee, geen penny-aanval. Ik vind dit echt zielig) voor dat paard!
Wat ik zou doen is het paard alle tijd die ze nodig heeft geven om aan de mens te wennen. Laat haar merken dat je niet iedere keer naar de wei komt om wat met haar te doen. Ga bijvoorbeeld een boekje lezen in de wei, en verwacht niet dat ze naar je toe komt. Misschien gebeurt dit de tweede keer ook niet. Is wel een methode voor mensen met heel veel geduld. Uiteindelijk is ze misschien nieuwsgierig genoeg om naar je toe te komen.
Doet ze dat niet, dan zou je wat lekkers kunnen meenemen. De jaarling zal daar wat van willen hebben. En als ze merkt dat er wat te halen valt, wie weet dat het trekpaard dan ook wel wat komt halen. Ook weer voor mensen met veel geduld. Wanneer ze dan naar je toe komt, en je kunt haar aaien, is het denk ik de eerste paar keer verstandig om niet meer te doen dan dat. Probeer haar niet te pakken, en doe dat pas wanneer ze uit zichzelf bij je blijft staan en dat ook min of meer ontspannen doet. Het is wel zaak dat je regelmatig wat met haar/ bij haar in de buurt doet.
Ik vind het super van je dat je haar de tijd wil geven, en dat je haar niet onder druk wil zetten. Ik heb ook zo'n paard (zij het niet getraumatiseerd): wanneer hij te veel druk krijgt, mentaal of fysiek, ben je hem kwijt. Is niks eigenwijzigs aan, een bezweet, kakkend, snurkend paard is niet eigenwijs. Hij heeft een gebrek aan vertrouwen, in zichzelf en/of in zijn nieuwe mens.
Het gaat erom dat het paard de tijd en rust krijgt om de mens als een normaal en niet bedreigend fenomeen te leren zien.
Wanneer je haar in de stal hebt geaaid kan ze toch weer naar buiten? Paard de hele tijd op stal houden levert alleen maar nog meer stress op. hestejente schreef:Vangen gaat alleen maar stress opleveren, lijkt me. Daarnaast is het een groot paard, en jij bent 14. Vang 'r dan in ieder geval niet in je eentje.
Van een handje brokjes of muesli zal ze niet zomaar aan de diarree rakenWanneer je haar in de stal hebt geaaid kan ze toch weer naar buiten? Paard de hele tijd op stal houden levert alleen maar nog meer stress op.
Dus naast een halstertrauma willen ze er nu ook nog graag trailervrees en weet ik wat allemaal bij? Paard zal ook een figuur als modder slaan op die keuring, een doodsbang paard... kom maar op met die premies