Uit de wei halen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinko

Uit de wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:29

Hee!

Sinds een paar weken heb ik steeds meer problemen met me shetje uit de wei halen. 's Nachts moet hij naar binnen ivm zjin zomereczeem. Nu ben ik alleen een paar weken geleden een paar dagen weggeweest. In die tijd heeft hij 's nachts gewoon buiten gelopen.
Toen ik terug was thuis kreeg ik hem niet meer mee naar binnen. Ik dacht dat het was omdat ik een paar dagen weg was geweest en dat het vanzelf wel weer over zou gaan. Nou niet dus. In het begin liep hij weg als ik aan kwam lopen, maar toch kwam hij dan al vrij snel naar me toe. Maar de laatste paar dagen krijg ik hem gewoon niet meer te pakken. Ik heb van alles al geprobeerd, gaan zitten in de wei, iets lekkers meenemen, even weggaan en later weer terugkomen, in de hoek drijven. Ja, het werkte allemaal één keer. Toen had hij dus door wat de volgende stap was, de stal in.
Ik weet niet hoe ik hem nog binnen moet krijgen. Telkens als ik op een paar meter afstand van hem ben loopt hij weg.
Weten jullie misschien nog een manier?

Tinko.

_Marianne

Re: Uit de wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:30

Zorgen dat er altijd wat lekkers in zijn stalletje ligt, zodat hij het leuk vindt als hij naar binnen gaat?

Ik zou het ook niet leuk vinden als ik van een heerlijk eetbare plaats naar een dichte stal zou gaan :)

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:32

Bedankt voor je snelle reactie! :P
Maar nee, dat helpt niet. Altijd als hij op stal staat krijgt hij wat lekkers van me ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:18

Misschien toch proberen te lokken met voer?
Of hem niet gelijk mee nemen naar stal als je hem gevangen hebt. Zodat hij niet leert van vangen --> stal.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:42

als jij even achter hem aanloopt en je draait je om en loopt de andere kant op, wat doet je shet dan?

Staat hij alleen of met andere paarden?

ik heb niet veel verstand van zomerexceem maar kan hij niet naar buiten met een speciale deken?

Tally_Ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:49

Zo nu en dan heb ik dit probleem met mijn paard ook. Die is wel gevoelig voor een snoepje of appeltje. Ik draai de rollen dan een beetje om, laat zien wat ik voor lekkers heb en als ze het wil pakken loop ik zélf weg :-) dat doe ik een paar keer, en ze vergeet dan dat ze niet gepakt wil worden maar aast op het lekkers. Als ze haar brokje eindelijk heeft laat ze zich gemakkelijk het halster omdoen.

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:41

Hee!

Hem met iets lekkers lokken werkt niet meer. En eigenlijk wil ik hem daar ook niet aan laten wennen, omdat hij dan in het vervolg helemaal niet meer komt als ik het een keertje niet bij me heb.
Maar sinds een paar dagen doet hij ook geen moeite meer naar het lekkers. Hij kijkt er wel naar, maar vervolgens gaat hij gewoon lekker door met grazen.
Ook als ik even achter hem aanloop, en dan dus weer wegloop, kijkt hij me even na en vervolgens gaat hij weer gewoon lekker door met eten. (Stoer, hij staat alleen ;) )

Ik wil het morgen op de NH manier proberen, hem wegjagen. Net zolang totdat hij me volgt naar het hek. Heeft iemand hier nog tips voor? Bijvoorbeeld hoe je hem het beste kunt wegjagen, met je stem, bewegingen of allebei??

Tinko.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:20

Ik heb geen verstand van NH, laat staan van een join-up. Want dat is dat wegjagen. Ik weet wel dat je dat nooit zomaar moet doen, en al helemaal niet als je daar geen ervaring mee hebt. Er is hier op bokt genoeg over geschreven. Wellicht dat iemand met meer ervaring het je wel even wilt uitleggen.

Als ik jou was zou ik in ieder geval de weide verkleinen. Dan heeft hij minder ruimte om weg te hollen. En laat hem zijn stukje gras maar kaal eten hoor! Dan is hij namelijk wél blij met het hooi in de stal!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:37

De parelli catching game:

Loop de weide binnen, kijk naar zijn achterwerk en buig ook echt die kant op: een beetje zoals paarden naar elkaars kont kijken/happen als ze elkaar aan de kant willen hebben of op willen drijven.
Zwaai rustig met je touwtje richting achterwerk om het een beetje duidelijker te maken.
Heeft hij aandacht voor jou, dan stop je en draai je een kwartslag van hem weg. Zo nodig je hem uit jouw kant op te komen. Gaat hij door met grazen of negeert hij jou, loop je weer op hem af zoals ik hierboven beschreef.
Kijkt hij je aan, stoppen en wegdraaien. Negeert hij jou, weer benaderen etc.
Gaat hij echt van je weg lopen?
Jaag hem dan weg, zwaaiend met een halstertouw (niet gaan schreeuwen). Hij kies ervoor weg te lopen, dan zál hij ook lopen. Je geeft zeg maar veel druk als hij jou negeert.

Maar: zoekt hij contact met jou, al is het maar met een oortje dat jouw kant op draait, of hij kijkt jou aan, haal je direct de druk weg: je draait je om en loopt eventueel weg van hem.
Voorzichtig gluur je of hij de aandacht nog op jou heeft, zo niet: opnieuw druk geven. Eerst weer kijkend naar zijn achterwerk (je vraagt hem als het ware zijn achterhand van je weg te draaien zodat zijn hoofd jouw kant op wijst), eventueel rustig draaiend met je touw. Gaat hij weer lopen? Wegjagen, zwaaien met je touw. Laat hem maar goed doorlopen zolang hij jou verder negeert.
Maar let op zijn subtiele tekens om de aandacht op jou te vestigen.
Je pony leert zo dat als hij jou negeert, het vervelend is: je geeft druk, jaagt hem weg, hij móet lopen... Maar als hij naar jou toekomt, is die druk er niet. Bij jou vindt hij rust.

Sta je zo dicht bij hem dat je hem praktisch aan kunt raken, maar kijkt hij nog de andere kant op? Vraag hem zijn achterhand van je weg te draaien door weer naar z'n achterwerk toe te buigen, zwaai met je halstertouw en tik hem daarbij eventueel zachtjes aan (je zou dit ook kunnen oefenen als je hem al wél te pakken hebt en gewoon staat te poetsen ofzo).
Loop niet zelf naar zijn hoofd toe, hij moet naar jou toekomen.

Waarschuwing: de eerste keer kan dit láng duren. Je pony zal de link moeten leggen: ga ik lopen, dan moet ik blíjven lopen, kom ik naar haar toe, dan word ik niet opgejaagd.
Maar, zoals Parelli zegt: het duurt nooit langer dan twee dagen ;) En dat moet je in je achterhoofd houden. Vooral de eerste keren kan het lang duren. Je pony moet het gaan begrijpen en zal je misschien ook een keer uitproberen: wie heeft het meeste geduld?
Maar als je deze manier consequent volhoud, eventueel zelfs als je hem uit de box haalt (maar dan zonder opjagen, alleen met kijken en zwaaiend halstertouw, eventueel daarbij aantikken), zal je zien dat hij uiteindelijk al naar je toekomt als je naar z'n achterhand kijkt.
De eerste keer dat ik het deed met een onervaren paard heeft het zo'n drie kwartier geduurd, paard moe en bezweet. De dag erna had hij na 10 zoiets van: wacht eens even, dit duurde gisteren ook heel erg lang. De dag erna stond hij na 1 rondje rennen bij me.
Het werkt dus wel :)

Het is wel handig om de eerste keren het weiland een stukje af te zetten als je hem wil pakken. Ik weet niet hoe groot het precies bij jou is maar voor jezelf is het fijner als het wat kleiner is de eerste keren.

Leer goed naar je pony te kijken, hoe is zijn houding, is hij met z'n lichaam 'om je heen' gedraaid, hoe staan z'n oren, z'n ogen...
Je moet de druk ook weer niet zover opvoeren dat hij echt bang van je wordt: kijkt hij naar buiten, is het lichaam van je afgedraaid, kijkt hij paniekerig... dat zijn ook al redenen om je druk weg te halen. Je moet dus goed oefenen om te kijken naar zijn subtiele signalen, maar je óók bewust worden van je eigen lichaamstaal etc.

Succes!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:58

Als het echt niet lukt zou ik hem een keer net zolang opjagen tot je hem kunt pakken, vaak doen ze het dan niet weer.. ;)

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:39

paarden zijn van nature erg nieuwsgierig, als ik mijn paard niet te pakken krijg ga ik midden in de wei zitten op mijn hurken met ht halstertouw of een emmertje voer en kijk het paard niet aan..blijf wel geluid maken zodat die nieuwsgierig word en als die zo dichtbij komt dat je hem kan pakken sta je rustig maar toch snel op en pak je z'n halster gauw vast.

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:58

ik heb zoiets vergelijkbaars gehad. Het paard is daarna naar een trainingsstal geweest en daar deed hij het ook. De eigenaar daar deed echter veel aan vrijwerken en dat ging hij dan ook doen in de wei.
Heel snel had het paard het door dat weglopen niets hielp, omdat hij in de wei dan wel aan het werk werd gezet. Het vrijwerken opzich doe je door met je lichaamshouding het paard dat te laten doen wat je wilt. Het enige hulpmiddel is een longeerzweep, die je alleen als extra sturing gebruikt in het begin.
Als je wat meer bedreven bent in vrijwerken, dan gebruik je de zweep eigenlijk nauwelijks meer. Leuke manier van "spelen" met je paard.

LoveFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:12

Heb ik ook gehad met een shetlander, ze zijn zo slim. :P
Ik heb haar gewoon 1x buiten laten staan zonder haar appeltje die ze altijd in haar stal krijgt, en de avond daarna stond ze bij het hek te wachten om naar binnen te gaan! :)

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:32

had foutje gemaakt, (net nieuw hier :D )
Volgende bericht is het goeie
Laatst bijgewerkt door biancaatjuh op 02-09-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:35

Ik heb hetzelfde probleem wel eens gehad, maar dan niet als ik hem naar de stal wilde halen, maar als ik zou gaan rijden.
Wat ik dan deed als hij weg liep. liet ik hem "werken" dus inderdaad er gewoon achter aan lopen, zodat hij moet blijven lopen en geen mogelijkheid meer heeft om lekker te gaan staan eten. Neem desnoods uit voorzorg een longeerzweep mee,leg die eerst even naast je neer en kijk eerst wat ie doet, loopt ie weg, pak je de longeerzweep en laat hem maar lopen.
Bezig houden, hij moet blijven lopen, stappen of draven, net zolang tot ie er zat van is en denkt, ja dit is ook niet de bedoeling.
Bij mij werkte dat prima, daarna als ie zich heeft overgegeven, wel wat lekkers geven natuurlijk.
Ik had zelf ook al van alles geprobeerd, longeerlijn mee, met 2 man om hem als het ware op te sluiten, maar daar sprong menneer gewoon vrolijk over heen.
Dit werkte bij mij het beste, en de ene dag had ik hem binnen 5 minuten en de andere dag een half uur, maar mijn paard laat zich de laatste tijd gewoon weer zo pakken, omdat ie weet dat ie anders toch van me moet lopen, dus dat het niet uit maakt als ie nou in het land staat of hij komt onder het zadel :D

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:42

Allemaal bedankt! :D
Het gaat nu best goed. De ene dag moet ik hem nog steeds laten werken. En de andere dag komt hij al aangelopen als hij me aan ziet komen.
Gisteren was weer zo'n dag dat hij weigerde. Ik heb ruim een uur in de stomende regen gestaan. Nou.. Ik was door en door nat toen ik weer binnen kwam.. xD