half blind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

half blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:42

Heeft er iemand ervaring met paarden die al vanaf jonge leeftijd blind zijn aan een of twee ogen? Ik zit erover te denken om een veulen te kopen dat waarschijnlijk blind is aan een oog en ik vraag me af of ik er later gewoon op zal kunnen rijden of niet...

Nickas

Re: half blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:19

Ja, je kan er op rijden, mits je veel vertrouwen kunt geven aan het paard en het blinde oog 'begeleidt' tijdens het rijden.
Ik reed vroeger wel eens op een manegepaard die aan 1 kant blind was. Ze liep wat scheef met haar hoofdje, maar verder liep ze gewoon goed en ging zonder moeite mee op buitenrit.
Er is zelfs een volledig blind paard dat een endurance wedstrijd heeft uitgelopen, dus dat hoeft geen beperking te zijn.
Daarnaast is het 'voordeel' dat het paard nu al blind is en niet beter weet. Het veulen gaat er waarschijnlijk nu al beter mee om dan jij het ooit zou kunnen begeleiden.
Mits je geen springambities hebt (diepte inschatten met 1 oog is ook voor een paard praktisch onmogelijk) of andere heftige 'rijplannen' zie ik geen beperkingen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:20

Mijn merrie die met 1 oog slecht ziet en 1 oog niets loopt Z dressuur. En kan ook een beetje springen (B/L nivo).

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:21

Wij hadden op school een paard wat na een ongeluk blind werd aan 1 oog. Sprong ze M mee. Moest er alleen om denken dat ze heb goed begeleidde en niet met zn blinde oog scheef voor de sprong zette.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:22

Oh, en het shetje dat bij mijn verzorgpaard staat is ook aan 1 oog blind. Heeft er totaal geen last van, zolang je hem rustig benaderd. Hij schrikt soms een enkele keer als er ineens iets naast hem opdoemt wat hij niet heeft horen aankomen... Verder zeer levenslustig, eigenwijs en vrolijk!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:22

Op de manege waar ik sta hebben ze een aan 1 blinde oog manegepony heel braaf en gaat ook gewoon mee op ponykamp.

04_Chico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:26

Hallo,

Ik ken een paard dat 1 oog heeft.
De eigenaren merken er niets van behalve dat je het ziet.

4 jaar gelede heb ik een paard gereden dat zo goed als blind was aan 1 oog.
Hier bij dit paard merkte ik weinig, als het vertrouwen er maar is. Alleen met spingen ga je het op een bepaald niveau moeilijk krijgen. Vertrouwen is het belngrijkste...

Toffeltje schreef:
Heeft er iemand ervaring met paarden die al vanaf jonge leeftijd blind zijn aan een of twee ogen? Ik zit erover te denken om een veulen te kopen dat waarschijnlijk blind is aan een oog en ik vraag me af of ik er later gewoon op zal kunnen rijden of niet...

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:19

ja, je kan er wel op rijden
ik ken een manegepony die aan 1 kant blind is en die loopt ook lessen mee..
alleen je moet hem idd aardig wat vertrouwen hebben en geduld met alles
veel meer dan met andere paarden;)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:29

Dennis schreef:
Mijn merrie die met 1 oog slecht ziet en 1 oog niets loopt Z dressuur. En kan ook een beetje springen (B/L nivo).

Zo, je paard moet wel heel veel vertrouwen in je hebben! Zeker met springen... Is je merrie al van jongs af aan slechtziend of is het pas later gekomen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:32

Kan makkelijk hoor!

Afbeelding
Afbeelding

Tweet is nu het grootste gedeelte van haar leven half blind en ze kan alles!

Vassilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:03

Mijn paard is rechts blind. Hij is dit waarschijnlijk al vanaf jong af aan (nu 12). Maar hij kan er prima mee omgaan, ik heb ook wel met hem gesprongen en strandritten enzo, tis kwestie van wat duidelijker/meer aansturen. Je went er zelf ook wel aan hoor. Merk aan mezelf dat ik bij andere paarden die wel gewoon vol zien ik bewuster bezig ben.