Bijt schuw naar iedereen die haar stal nadert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrightMagic

Bijt schuw naar iedereen die haar stal nadert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:57

Ik heb een probleem,en dit heeft allemaal te maken met Luna.Ik vertel even over de merrie,zodat je weet hoe ze precies is.
Luna is wit,met een linker-maanoog. Hetgene dat ik weet over haar verleden,is enkel dat ze een springpaard is geweest vroeger.
Nu staat ze op de manege waar ik rij. Ga nu alsjeblieft niet zeggen dat ik daar nu geen moeite aan moet verspillen omdat ze een manegepaard is.
Ieder paard heeft recht op gezond zijn,zonder geslagen te worden. Geloof me,geen ENKEL paard is op zich gemeen. Ze hebben gewoon een probleem.
Zeg maar wat je wilt,maar ik blijf dus bij dit standpunt.

Hetgene wat ze doet is erg simpel te omschrijven; zodra ze je in het oog krijgt als je vlakbij haar stal staat,dan gaat ze echt 'schuw' happen. Ze raakt je niet,
en volgens mij doet ze dat met opzet. Dat niet-raken. Ze hapt,maar zet haar tanden niet vast. Zelfs niet in de staldeur. Ze legt haar oren echt helemaal
plat in de nek,en het wit van haar ogen is te zien. Het rare is dat ze dat veel minder doet als ze wordt bereden. Behalve dan als er iemand van de grond af op haar afkomt.
Als iemand haar nadert,gaat ze happen zonder echt haar tanden erin te zetten. Maar ze blijft op haar plek staan,ze gehoorzaamt de ruiter goed. Beginners rijden namelijk niet op haar. Ik zou dit echt heel graag verhelpen,en van de manege-eigenaar mag ik een oplossing zoeken.

Als ze in de stal hapt,deinst ze achteruit,alsof ze echt schrik van je heeft. Dan gooit ze haar hoofd omhoog. Iedereen op de manege verkoopt haar een klop op haar neus.
Dit verdient ze niet. Geen enkel paard verdient geslagen te worden. Ik wil dit echt met geduld oplossen,ipv te slaan. Ze krijgt behoorlijk weinig aandacht,omdat ze dit doet,[én omdat ze een maanoog heeft. Ik snap de zin er niet van. Nou ja,ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen! :(:)

Caira

Re: Bijt schuw naar iedereen die haar stal nadert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:59

Tsja meis het enige wat je zou kunnen doen om haar te helpen is haar kopen, die stal uit trekken en een beter leven geven. Als manegeklant heb je helaas niets te zeggen over het welzijn van een manegepaard

BrightMagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:00

Ik mocht helpen, en ik hoop eigenlijk dat ze blijft,want ze springt echt met plezier,verder is ze gezond en is ze een geweldig rijpaard :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:01

En hoe lang staat ze buiten op de weide elke dag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:03

tja...ik denk niet dat je dat eruit krijgt...
ik heb ook z'on paard gekent,alleen die had geen slecht verleden,gewoon heel humeurig in de stal,en inderdaad ook oren plat en ogen wit...net wat jij beschrijft....happen en dreigen..

Misschien gewoon niet happy in een stal?
Misschien kun je haar vertrouwen winnen met wat lekkers te geven,stukje appel ofzo? ze heeft het niet zo met mensen begrijp ik(en geef haar eens ongelijk..)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 02:12

Ik heb weinig verstand van paarden met maanogen. Maar zien ze daar wel goed door? Want anders zou het kunnen dat ze zich verdedigt omdat er ineens iets voor haar opduikt wat ze niet heeft zien aankomen. Is het inderdaad uit angst. Afleren gaat niet, wel rekening houden met haar zicht en vanuit een andere hoek benaderen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:43

maanoog is hetzelfde als blauwe ogen bij mensen. Geen verschil dus

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:05

BrightMagic schreef:
Als ze in de stal hapt,deinst ze achteruit,alsof ze echt schrik van je heeft. Dan gooit ze haar hoofd omhoog. Iedereen op de manege verkoopt haar een klop op haar neus.

Tja, zie hier het probleem lijkt me. Of althans een deel van het probleem. Verplaats je eens in dat paard, als jij 9 van de 10 keer als iemand je stal - je veilige plekje - komt een knal voor je kop krijgt, dan ga je wel in de verdeding lijkt me. Het lijkt me haast niet, maar misschien wil de manege haar een rustperiode geven, gewoon een poosje lekker de wei op, weer even paard zijn en al die nare mensen vergeten. Anders zou je de andere ruiters en voorbijgangers moeten 'heropvoeden'. Gaan zij door met hun gedrag, dan kan jij doen en laten wat je wil, maar dan zal Luna haar gedrag ook volhouden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:26

Ik ken ook zo'n paard, en dat is op een duur steeds minder geworden. Ik besteedde er gewoon geen aandacht aan, want uit de stal halen ging wel wat moeilijk, maar het lukte wel gewoon. Gewoon dat gedrag negeren en rustig tegen praten en wat lekkers geven enz.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:10

je zegt het al het paard krijgt weinig aandacht. Bij een paard geldt negatieve aandacht is ook aandacht. Ik heb n paardje gehad die ook zo reageerde als vreemde bij haar box stonden wat bleek nou ik had een buurvrouw(haar paard stond naast die van mij) die haar klappen gaf en zelfs 2x de box ingegaan is om haar n paar rossen te geven. Toen dat mens niet meer naast me stond met haar paard werd het langzaam minder. Had andere stalgenoten gevraagd om haar gedrag te negeren en dat werkte goed. Kan er dan geen tralie boven de deur? Heeft het beesje tenminste rust..