Ik doe af en toe (1x in de 2 weken ongeveer) een rondje met mijn jonge merrie in het natuurgebied. Niet lang, niet ver maar er gewoon even uit zijn. Dit gaat normaal gesproken prima. Ze vindt het zelf ook prachtig, oortjes naar voren en lekker wandelen en kijken
Maar, toen ik 2 weken geleden met haar terug naar stal aan het lopen was, probeerde ze me mee te trekken en ging ze dribbelen. Heel eng, want het is toch een stukje langs een autoweg (vindt ze niet eng). Gister wilde ik weer een stukje met haar wandelen, ook zelf alweer vergeten wat er 2 weken geleden was gebeurd. Niets aan de hand, heerlijk gewandeld.
Tot de terugweg, weer hetzelfde... wat moet ik doen? Ik wil gewoon af en toe een wandelingetje met haar maken zodat ze aan alles went (ze is al veel gewend). Maar ben bang dat ze er straks achter komt dat zij sterker is (er loopt wel altijd iemand mee maar die kan ook weinig doen als ze er vandoor wil, situatie laat dat niet toe) en dat ze straks onder een auto ligt (60km zone). Ik hoop niet dat ik mijn 'leiderschap' hierdoor kwijtraak want ze luisterd niet meer...
Is het een idee om een hengstenketting te gebruiken? Of toch meer stem (er zit meteen angst in mijn stem op het moment dat ze weg wil naar huis...)
PS. Het gaat maar om een stukje van 20 meter, dan doet ze dus moeilijk, de rest van de terugweg niet. Er is geen andere route naar stal.
Hoop dat iemand mij kan helpen,
Misschien een ander paard, zal eens vragen of er iemand mee wil