Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:51

Ik kom toch regelmatig op bokt verschillende dingen tegen, verschillende meningen. En het leek me boeiend om een topic open te gooien zodat er centraal gereageerd kan worden, en om te kijken wat mensen hiervan vinden. Absoluut niet om te rellen overigens!
Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.

Neem bijvoorbeeld mijn veulens. Die worden vanaf dag 1 in de hand gehouden, met 2 weken lopen ze netjes mee aan een touwtje, met 2 maanden komt de hoefsmid al eens even aan de voetjes, en eigenlijk ben ik de hele tijd met ze bezig. Dit omdat ik niet wil dat als ze straks een jaar of 3 zijn en hun eigen kracht kennen, dat ik ze dan nog van alles moet leren. Note: de veulens staan dus wel altijd in een kudde.

Nou weet ik dat hier mensen zijn die zoiets hebben van: goh, je kan hem toch ook tot zijn 3e op de wei zetten en dan pas beginnen? Het paard moet voor de rest van zijn leven nog genoeg werken, gun hem nu de tijd.

Even voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om opfok of weidemaatjes, het gaat hier puur om het handelen van een jong paard/veulen.

Wie vindt wat en waarom vind je dat?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:56

ik vind dat een jong paard/pony zo vroeg mogelijk in handen worden genomen lekker poetsen wandelen alles bij hem aanraken band laten opbouwen met mensen.
ik denk dat als je dat doet minder lastige paarden hebt (in de omgang en het kan ook zo zijn met rijden)
als er een ongeval is in de wei en de veulens hebbebn nog nooit echt mensen gezien ga ze dan maar is vangen.
voor de beiligheid van veulen en mensen lekker mee ``rotzooien``.

jarco

Re: Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:01

ik ben het ook met jou eens pluttersput.

het is fijn dat als je een jong dier koopt die onbeleerd
is het wel 'manieren' heeft.
maar dat is dan ook mijn mening.

wel vind ik dat je rekening moet houden met leeftijd, ( volwassenheid ) en bouw van een paard om verder te gaan zoals het beleren van het dier.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:05

Het ligt naar mijn idee voor een groot deel aan de ervaring van de mensen.

Een veulen kun je alles aanleren en je hoeft niet perse dat elke dag/ week te herhalen.
1 keer in de 12 weken bij de hoefsmid is op zich herhaling genoeg.
Doe je het meer en je weet waar je mee bezig bent is dat niet direct een probleem.
Dus niet te lang door gaat en goed consequent bent.

Ben je dat niet, mis je de ervaring dan gaat deze zin niet op:
omdat ik niet wil dat als ze straks een jaar of 3 zijn en hun eigen kracht kennen
Een 3 jarige uit het land heeft nog niet geleerd dat hij steker is dan een mens.
Gaat die dan naar iemand met verstand er van, gaat hij dat ook helemaal nooit leren.
Blijft een paard staan bij iemand met te weinig ervaring, dan leert hij door de jaren heen dat hij sterker is dan de mens.
En daar ook nog mee weg kan komen ook zonder grenzen.
Dan wens ik de persoon die hem zadelmak gaat maken er veel succes toe en vooral veel bescherm engelen. :)

Een jong paard correct opvoeden is een vak opzich. (en beter als andere paarden kunnen wij het nooit)
Natuurlijk is het ene paard gemakkelijker dan de ander.
En dan hoor je ook de mensen met weinig ervaring de geweldige succes ervaringen vertellen.
Totdat ze een iets dominanter paard op hun weg komt en dan begint de ellende van bijten, over het erf sleuren, aanvallen in de weide en noem maar op.
Laat ze dan maar mooi in de kudde staan en tegen de tijd van beleren naar een professionele stal gaan.
Om daarna te kijken of het samen wel kan.
Laatst bijgewerkt door vorame op 04-08-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:07

Hier ben ik het helemaal mee eens.. MAAR WEL DOOR IEMAND DIE WEET WAT IE DOET!

De eerste dag mogen ze nog even wennen acclimatiseren, vanaf dag 2 gaat dagelijks een halstertje om doen en overal aanraken, vanaf dag 4 krijgen ze er een touwtje aan en mogen ze met lang touw mee lopen. En wat de smid betreft.. als die voor mamma komt, pak ik t veulen gelijk mee met optillen van de voeten.. puur voor het leren dat het de gewoonste zaak van de wereld is.

Dit zijn imo de basis dingen en dan je er niet vroeg genoeg in hebben.. verder lekker in de kudde laten spelen met het andere jonge spul onder toezicht van mamma's..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 04-08-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:09

vorame schreef:
Het ligt naar mijn idee voor een groot deel aan de ervaring van de mensen.

Een veulen kun je alles aanleren en je hoeft niet perse dat elke dag week te herhalen.
1 keer in de 12 weken bij de hoefsmid is op zich herhaling genoeg.
Die je het meer en je weet waar je mee bezig bent is dat niet direct een probleem.
Dus niet te lang door gaat en goed consequent bent.

Ben je dat niet, mis je de ervaring dan gaat deze zin niet op:
omdat ik niet wil dat als ze straks een jaar of 3 zijn en hun eigen kracht kennen
Een 3 jarige uit het land heeft nog niet geleerd dat hij steker is dan een mens.
Gaat die dan naar iemand met verstand er van, gaat hij dat ook helemaal nooit leren.
Blijft een paard staan bij iemand met te weinig ervaring, dan leert hij door de jaren heen dat hij sterker is dan de mens.
En daar ook nog mee weg kan komen ook zonder grenzen.
Dan wens ik de persoon die hem zadelmak gaat maken er veel succes toe en vooral veel bescherm engelen. :)

Een jong paard correct opvoeden is een vak opzich. (en beter als andere paarden kunnen wij het nooit)
Natuurlijk is het ene paard gemakkelijker dan de ander.
En dan hoor je ook de mensen met weinig ervaring de geweldige succes ervaringen vertellen.
Totdat ze een iets dominanter paard op hun weg komt en dan begint de ellende van bijten, over het erf sleuren, aanvallen in de weide en noem maar op.
Laat ze dan maar mooi in de kudde staan en tegen de tijd van beleren naar een professionele stal gaan.
Om daarna te kijken of het samen wel kan.

Helemaal mee eens. Elke dag in handen moet je niet doen als je zelf niet ervaren bent, dan gaat het op een gegeven moment mis omdat je de signalen niet ziet.. :n

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:09

Ik ben het er helemaal mee eens.
Als we zo af en toe eens een veulen fokken leren ze ook al jong aan een halstertje mee telopen, poetsen en voetjes geven.
Mijn 2 jarige heeft bijna 2 jaar in de opfok gestaan en ze staat nu sinds begin mei thuis. Ik kon zo voetjes optillen en poetsen, aan een touwtje mee lopen was iets moeilijker maar uiteindelijk viel het allemaal mee. ze gaat dagelijks aan een touwtje naar de wei en terug, dit is +/- 400 m in totaal, 1 x in de week krijgt ze een poetsbeurt.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:11

ik ben het niet echt eens dat een paard vanuit de wei niet weet dat hij sterker is dan een mens.
We hadden een paard die kwam uit frankrijk en hij mocht nog een maandje de wei in voor we gingen beginnen met hem.
LEuk leuk een paar weidemaatjes hartstikke gezellig, maar meneer ik dender over alles heen wist echt wel dat hij sterker was als ze weten ik kan een paard aan en daar ben ik de baas over duurt het niet lang om te bedenken dat hij over die ukkepuk (voor hem) met dat banketstaaf touwtje kan scheuren.

ps: hij kwam uit frankrijk en de man waarvan die vandaan kwam dat was geen doetje en die hield absoluut niet van geintjes!
dus daar kan die het niet geleerd hebben.

ik ben het wel met vorame eens dat je een veulen niet elke da uit de wei hoeft te slepen voor poetstijd!!!
2 x per week een rondje lopen poestbeurt en hoefjes optillen doe jhe denk ik de hoefsmid ook een plezier mee haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:15

meest ideale is in mijn ogen tijdens het zogen leren vaststaan, voetjes geven, meelopen, aanraking ed bekend mee maken en leren accepteren........ na het afspenen gewoon de wei op :) en we zien u over 2.5 jaar wel weer :D

Bij de goede opokstallen komen ze toch ook regelmatig in handen, de smid komt, de va komt en de opfokker zal ze ook regelmatig verweidden ed.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:15

wendy_paard schreef:
ik ben het niet echt eens dat een paard vanuit de wei niet weet dat hij sterker is dan een mens.
We hadden een paard die kwam uit frankrijk en hij mocht nog een maandje de wei in voor we gingen beginnen met hem.
LEuk leuk een paar weidemaatjes hartstikke gezellig, maar meneer ik dender over alles heen wist echt wel dat hij sterker was als ze weten ik kan een paard aan en daar ben ik de baas over duurt het niet lang om te bedenken dat hij over die ukkepuk (voor hem) met dat banketstaaf touwtje kan scheuren.

ps: hij kwam uit frankrijk en de man waarvan die vandaan kwam dat was geen doetje en die hield absoluut niet van geintjes!
dus daar kan die het niet geleerd hebben.

ik ben het wel met vorame eens dat je een veulen niet elke da uit de wei hoeft te slepen voor poetstijd!!!
2 x per week een rondje lopen poestbeurt en hoefjes optillen doe jhe denk ik de hoefsmid ook een plezier mee haha

Dan ben je zelf ook niet ech strand geweest.
Uit enthousiastme kan dat gebeuren.
En dan hebben ze in 1 keer al door dat het kan.
En dan ligt het dus aan diegene hoe die dat dan oplost.
Laat die dat nog eens gebeuren of is die dat voor? :)
Dat is bij een dergelijk paard heel snel afgeleerd.
1 die al jaren heeft geleerd dat doordenderen kan, daar heb je meestal heel wat meer werk aan dat af te leren.
Die worden veel sneller boos.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:18

Ik ben nu een veulen voor mezelf aan het fokken. En daarbij staan eigenlijk een aantal dingen centraal:

-Vanaf dag 1 in de hand, en al een of 2 minuten zonder mams.
-Afhankelijk van hoe het veulen het oppakt toch binnen een maand meelopen aan touw, ondanks mams erbij.
-Met een maand of 2 de hoefsmid erbij.
-Ook met mams mee onder de douche (al ga ik de kleine niet bewust afspuiten)
-Elke dag zo veel mogelijk/24 uur op het land.

Ten tijde van de opfok (die om de hoek is)

-Elke dag in de hand (ze komen naar binnen 's avonds in een ruime groepsstal)
-Daarnaast toch elke week wel iets buitendat om in de hand doen.
-Gemengde leeftijd in kudde.

En dan vanaf 3,5-4 langzaam beleren (schiktraining, wandelen), en rond 4,5-5 erop..

Ik ben van mening dat het een veulen niet schaad elke dag even in de hand te komen. Daarnaast is het prettig en voorkomt (deels) stress als er wel eens iemand uitgebreid bij moet. Daartegenover staat wel dat ik niet uren per dag er mee bezig ga. 5 minuten is genoeg, een hoefje optillen eens per zoveel dagen ook. Het moet geen enorme druk gaan opleveren, maar ik streef er wel naar dat dat soort dingen vanaf het begin een 'gewoonte' worden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:23

Mijn veulen is de eerste 10 maanden goed in de hand geweest qua vaststaan, poetsen, hoefsmid, veearts e.d.
Maar zij staat nu een sinds een jaar in de opfok. In eerste instantie had ik wel heel erg m'n twijfels of ik hier goed aan deed, maar als ik zo naar haar kijk heeft zij de tijd van haar leven en doet het supergoed daar.

Ze komt dagelijks in contact met mensen en ook op zijn tijd de hoefsmid en va. Ik heb er absoluut geen spijt van en ik laat ze zeker nog een jaar staan voordat ik ze eruit haal ;)
Ik ben wel van mening dat een veulen ook veulen moet kunnen zijn en de opvoeding die zij nu krijgt in de kudde kan ik echt niet tegenop. Tot op heden heb ik nog geen problemen met haar gehad en is zij supersociaal.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:49

@ vorame: ik zeg ook niet dat hij weet dat hij sterker is dan de mens, ik wil alleen aangeven dat hij zijn kracht kent. Dat wil zeggen weten dat als hij doordramt dat hij er toch wel komt. En probeer dan maar eens een 3 jarig paard tegen te gaan houden die nog niet veel kent. Of vergis ik mij daarin?

Ik ben het zeker met jullie eens hoor, dat mensen zonder ervaring niet aan een jong paard moeten beginnen. Maar daar gaat dit niet direct om :) Het gaat erom wat jullie mening is, als jullie een jong paard in handen geduwd zouden krijgen, en waarom jullie voor bepaalde handelingen kiezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:06

Ik vraag me af in hoeverre een jong paard niet allang weet dat hij veel sterker is dan jij, als mens. ;)
Ik bedoel, het is naar mijn idee de bedoeling dat je gaat samen werken, als je bv begint met grondwerk, het beleren en het trainen. Daarnaast kan een paard nog steeds prima weten dat hij sterker is dan jij, hoor, maar ik neem aan dat je hem zo af gaat richten dat hij zijn kracht gewoon niet tegen jou gaat gebruiken en dat je gaat samenwerken met je jonge paard?

Mijn paard heb ik vanaf zijn 2de. Hij heeft altijd buiten in de kudde gestaan (en nog steeds) en is bij mij ook veel in de hand geweest. Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb, altijd rekening houdend dat hij jong was. Hij is er nog nooit vandoor gegaan, niet aan de hand en niet er op zittend (hij is wel eens geschrokken met mij er op, maar die paar passen wegspurten vind ik wat anders dan er echt vandoor gaan). Maar geloof me, dat hij echt wel weet dat hij sterker is dan mij, hoor. Daar ben ik van overtuigd. :j

Ik vind het prima als een paard in het begin van zijn leven een paar basiszaken leert en dan een aantal jaren met rust wordt gelaten. Ik vind het ook prima als een jong paard ook regelmatig in de hand is. Mits degene die dat doet weet wat hij/zij doet en rekening houdt met het feit dat zo'n dier eigenlijk nog een baby is. Ik vind beide opties prima. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:15

Laat ik het anders formuleren :) Met het feit dat hij sterker is dan jij en dat hij dat weet bedoel ik dat hij door je heenwalst, niet oplet, als hij iets niet wil niet zo om te leiden is dat hij het doet, omdat hij toch weet dat als hij wil hij maar hoeft te trekken/bijten/schuppen om dat te laten merken.
Ik denk inderdaad dat veel paarden weten dat ze sterker zijn, maar inderdaad door opvoeding en respect het niet in hun hoofd halen om ertussenuit te knijpen/iets anders te doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:21

Pluttersput schreef:
@ vorame: ik zeg ook niet dat hij weet dat hij sterker is dan de mens, ik wil alleen aangeven dat hij zijn kracht kent. Dat wil zeggen weten dat als hij doordramt dat hij er toch wel komt. En probeer dan maar eens een 3 jarig paard tegen te gaan houden die nog niet veel kent. Of vergis ik mij daarin?

Ik ben het zeker met jullie eens hoor, dat mensen zonder ervaring niet aan een jong paard moeten beginnen. Maar daar gaat dit niet direct om :) Het gaat erom wat jullie mening is, als jullie een jong paard in handen geduwd zouden krijgen, en waarom jullie voor bepaalde handelingen kiezen.

Ik denk dat jij je daar in vergist :)

Die 3 jarige is nog niet verprutst.
Daar kom je heel vel met lichaamshouding en een rukje aan het halster als dat al nodig is.
Dit schrikt zich de pleuris en doet daardoor direct wat je wilt.
Dat beloon jij weer met je houdeing, lieve stem en een aai.
En het paard weet direct al hoe het zit.

dat krijg je zo niet klaar met een verwend nest van 3 van iemand ide hem heeft geleerd dat je overal doorgeen kunt walsen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:55

Maar dat is nou juist wat ik me afvraag, een verwend nest van 3.. Als je een jong veulen elke dag in de hand hebt kan je toch al direct beginnen met opvoeden en afleren? Tot nu toe gaat dat bij al mijn veulens goed :)
Ik zeg ook niet dat een 3 jarige verprutst is hoor :) Maar meer dat hij gewoon lastiger is omdat je dus niet zoveel met hem hebt gedaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:57

Pluttersput schreef:
Laat ik het anders formuleren :) Met het feit dat hij sterker is dan jij en dat hij dat weet bedoel ik dat hij door je heenwalst, niet oplet, als hij iets niet wil niet zo om te leiden is dat hij het doet, omdat hij toch weet dat als hij wil hij maar hoeft te trekken/bijten/schuppen om dat te laten merken.
Ik denk inderdaad dat veel paarden weten dat ze sterker zijn, maar inderdaad door opvoeding en respect het niet in hun hoofd halen om ertussenuit te knijpen/iets anders te doen.

Mijn jonkie walste (als hij de kans kreeg) over je heen, trok je alle kanten op als hij voer in het vizier kreeg (of het gewoon in zijn hoofd haalde om de andere kant uit te gaan) en lette regelmatig niet op. Tja, een halve Fjord met een enorme stugheid, kracht, lompheid en vooral met veel eigen initiatief. ;)
Met eerlijk, duidelijk en consequent zijn (met lichaamstaal in mijn geval, niet zozeer met geweld, dat is niet zo mijn manier) heeft hij prima geleerd mijn ruimte te respecteren, over je heen walsen doet hij alleen nog bij mensen die onzeker zijn (dan neemt hij de dominante rol weer over en misschien ook wel heel terecht) en qua voer in de buurt is het nog steeds hard werken ;) , al hoewel hij je niet meer er heen sleurt (dat doet hij dus wel weer bij onzekere mensen). Bijten en schoppen heeft hij nog nooit gedaan, daar is hij veel te vriendelijk voor. Hij is een ideale spiegel voor onzekere mensen. Je moet echt leiding geven, dan volgt hij je graag.

Het is een kwestie van opvoeding en respect inderdaad. Maar respect moet je ook weer verdienen bij een paard. Afgedwongen 'respect' door angst voor straffen, zoals sommige ruiters naar mijn idee aan doen, daar geloof ik dan weer helemaal niet in. ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:59

En dat respect verdien je alleen door veel te doen met je paard, helemaal in de eerste levensjaren. En daarom zou je juist veel moeten doen met een jong paard, maar dat is mijn visie.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:54

Pluttersput schreef:
En dat respect verdien je alleen door veel te doen met je paard, helemaal in de eerste levensjaren. En daarom zou je juist veel moeten doen met een jong paard, maar dat is mijn visie.

Respect krijg je als je dat verdient.
Als de omgang die jij hebt met het paard duidelijk en begrijpelijk is.
Lief zo vaak als het kan, maar ook streng als het moet.
Juist in die eerste levensjaren leg je de basis voor later.
Ben je dan niet altijd duidelijk en eerlijk, dan maak je een rot paard voor later.
Dus veel doen is niet per definitie goed.

Ben je niet ervaren genoeg, laat het dier dan staan, dan kan als hij ouder is en er met hem aan de gang gegaan wordt hem geleerd worden dat hij mensen moet respecteren.
Uiteraard ook dan door ervaren mensen.
En dan kan er onder begeleiding gekeken worden of het dier het geschikte dier is voor de eigenaar,
of er dan nog beter voor verkoop gekozen kan worden en beter een ouder meer ervaren paard gekocht kan worden.
Een paard wat al een corecte basis heeft.
Daar kun je eerder een steekje laten vallen dan bij eentje die alles nog moet leren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:56

Jups, ik ben het helemaal eens met wat je schrijft ;)

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:02

Ik heb hier een flessenveulen. Vanaf dag 1 dus dagelijks in de hand om te voeden.
Mij is toen verteld dat ik niet al te veel tijd moest besteden aan het veulen, omdat ie dan te mensengericht werd.
Heb me daar niet zoveel van aangetrokken, juist doordat ie veel in de hand is geweest is het nu een respectvol paardje van alweer bijna 3 geworden.

Gewoon de dagelijkse dingen, voor de rest heeft hij altijd in de opfok met leeftijdgenootjes gestaan.
Hij heeft goede manieren, maar het blijft een hengst en je moet 'm goed de baas weten te zijn.

Maar er is niks mis mee om een veulen manieren te leren.
Lekker paard laten zijn maar dan wel eentje met respect voor de mens. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:07

Pluttersput schreef:

Ik ben dat wel met je eens, alleen over het woordje 'veel' zou ik nog kunnen vallen. ;)
Want was ik 'veel'? Maar ik snap wat jij bedoelt, hoor :j ......

Vorame, dat zei ik net ook al. Je kunt best het e.e.a. met een jong paard doen, mits je maar echt weet waar je mee bezig bent. Anders verpest je juist meer. Maar die kunde/kennis kun je ook doortrekken naar het beleren en inrijden. Ook dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent (of hele goede begeleiding erbij zoeken). :)

BoefJMouse; te mensgericht, zeiden ze dat? En als je paard nou verder de hele dag en nacht in de kudde staat? Kan me niet voorstellen dat je paard dan met dat ene half uurtje uit het land te mensgericht wordt, hoor. ;)
Uit eigen ervaring; mijn paard is dol op mensen en op aandacht en als ik hem uit het land haal, vindt hij het geweldig. Maar breng ik hem na mijn tijd met hem terug, vindt hij het ook helemaal geweldig om weer bij zijn vriendjes te zijn, hoor. Een mens kan nooit paarden vervangen, zeker niet als je ze vooral paard laat zijn, naast hun leven met ons. :)

Succes met je flessenveulen trouwens!! Gaat het goed?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:11

Natuurlijk kun (moet) je dat doortrekken naar het beleren.
Maar ik heb zelf het idee dat over beleren nog wel vaker gedacht wordt, dat moet iemand doen met ervaring.
Terwijl over het opvoeden maar te vaak gedacht wordt dat iedereen dat maar kan.
Onder de noemer fijn band op bouwen en wat voor uitspraken meer.
En je ziet ouders voor hun kind een leuk (goedkoper dan ouder en beleerd) jong hengst veulentje kopen.
Meestal hengst, want dat is nog goedkoper, niet bedenkend waarom.

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:50

@ Twiggy2008.

Ja dat zeiden ze :+ Heb me er niet veel aangetrokken hoor.
Heb vroeger ook al veel veulentjes in m'n handen gehad.
en heb m'n hengstje gewoon zo goed mogelijk op proberen te voeden :)

Hij is uit februari 2007. In het begin veel moeilijkheden,
maar flesjes gingen uiteindelijk super. Hij dronk al snel uit een emmertje :)

In het begin wat problemen met de stand van z'n achtebenen,
maar dat is uiteindelijk vanzelf goedgekomen.

Hij is nu bijna 3 en een heerlijk paardje geworden,
wel vrij eenkennig en een echte hengst dat wel :D