Mijn paard is een viespeuk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_W

Mijn paard is een viespeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:17

Excuses als dit topic hier verkeerd staat.

Zoals de titel al zegt, mijn paard is echt een viezerik op stal. Het ligt echt helemaal onderste boven als ik ook maar een paar uurtjes weg ben en de stal moet daarom elke dag helemaal opnieuw gedaan worden. Ik heb het topic gelezen over wat eraan te doen is en ga dit ook zeker overwegen ([VSW] Vieze stal), maar ik vroeg me af wat de oorzaak is van het probleem?

Zelf dacht ik misschien dat het door verveling komt? Hij stond op een erg rustig plekje op de pensionstalling en in een stal die (niet te klein is maar ook) niet echt groot is. Sinds vandaag heeft ie een nieuwe groter stekkie met meer uitzicht. Ik ben erg benieuwd of dit een oorzaak van zijn vieze gedrag kan zijn?

Flabbergast

Re: Mijn paard is een viespeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:18

Lijkt me wel dat dat een oorzaak kan zijn, een paard wat op de wei staat kan zijn stal ook niet vies maken :))

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:19

Verveling misschien, maar sommige vinden het ook echt gewoon lekker. Hang wat speeltjes op en als het echt te erg word kan je altijd zo'n antirolsingel halen.

Hier ook een paard die het heerlijk vind om alles overhoop te gooien, of naar 1 kant te gooien. Of er in gaan rollen. Pff, rare paarden :D

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:22

Ja wei is uit ervaring zekers een goeie oplossing! Alleen heb ik hem in de omgeving waar hij staat liever niet 24/7 buiten staan en hij heeft echt slechts een paar uurtjes nodig om die stal helemaal te verbouwen _O-

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:25

Ohhh antirolsingel! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal hem eens goed gaan observeren en als de nieuwe stal niet werkt dat zeker overwegen :D Bedankt!

Zal ook zeker wat speeltjes gaan halen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:43

Hoelang staat hij in de box? Hoe groot is de box en wat is de bodembedekking? En hoeveel ruwvoer krijgt hij per dag?

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:12

Caira schreef:
Hoelang staat hij in de box? Hoe groot is de box en wat is de bodembedekking? En hoeveel ruwvoer krijgt hij per dag?

Het ligt een beetje aan de dag, maar ik denk niet dat het probleem is dat ie niet vaak genoeg buitenkomt (in mijn geval althans), want zelfs na een lange dag van stal zijn geweest, weet ie nog binnen de kortste tijd zijn stal vies te maken.

Hij staat op het moment op stro en hij stond in een stal van 3 bij 3. Nu staat ie in een stal van 3 bij 3,5. Ik las dat het vervangen van stro in bijvoorbeeld vlas erg kan helpen.

Ruwvoer (niet bedoeld stro) krijgt ie naar mijn mening veel te weinig. Als ie niet op de wei staat krijgt ie slechts een grote arm vol kuilgras. Zou het hier aan kunnen liggen?
Laatst bijgewerkt door Stephanie_W op 03-08-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:14

Lijkt me wel ja!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:14

Dat lijkt me absoluut. Een paard hoort minimaal 18 uur per dag te kunnen eten.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:23

Hmmm I see. Ik zal het er over hebben met de pensionstal eigenaar. Alle paarden hier krijgen al jaren lang deze hoeveelheid kuilgras. Ik met mijn lege hoofd heb het gewoon voor lief genomen en pas sinds kort (na het lezen van een topic hier) mijzelf verbaasd over het feit dat sommige paarden onbeperkt hooi krijgen :wow:. Paarden hier knauwen voornamelijk op stro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:27

jouw paard krijgt, als hij op stal staat veel te weinig ruwvoer, vind je het dan vreemd dat hij meteen z'n stal omploegt om te zoeken naar dat ene sprietje hooi wat er misschien nog ligt, stro is prima maar om een beetje te knabbelen niet als voer(verstopping en koliekgevaar).

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:42

ik zou echt flink ruwvoer bij voeren
en soms heb je gewoon echt pech met zo een viespeuk !!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:33

als hij zo weinig ruwvoer krijgt, moet je zeker niet zijn stro omruilen voor vlas of houtkrul. dan heeft hij helemaal niks meer te doen en vraag je om problemen.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:50

De geadviseerde hoeveelheid ruwvoer is plusminus 1,5% van het lichaamsgewicht. Reken maar uit!
Ik ben ook voor onbeperkt hooi voeren, maar als dat niet mogelijk is zou ik hem tenminste op stro laten staan zodat hij nog iets te knabbelen heeft.
Lekker de wei op zou natuurlijk het allerfijnste zijn voor je paard. ;)