Dominant gedrag of juist een liefkozing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne87

Dominant gedrag of juist een liefkozing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:03

Hallo!
De oom van mijn vriend heeft een welshje waar ik erg graag mee mag kroelen (ben geen Penny hoor O:) ) Als ik op de grond zit komt hij eigenlijk altijd bij mij staan. Vrij dichtbij, zodat ik zijn hals kan kriebelen etc. Maar dan tilt hij z'n been op, en zet die op mijn benen (zit in kleermakerszit). Niet hard, hij laat leunt zijn been gewoon op die van mij zeg maar, hij zet er geen gewicht op.

Is dit dominant gedrag, of eerder een liefkozing van goh, ik vind jou eigenlijk toch wel heel lief?
En als het dominant is, wat er aan te doen?

8nnemiek

Re: Dominant gedrag of juist een liefkozing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:19

Het lijkt mij een beetje dominant.. uittesten hoe ver ie kan gaan.
Jij moet zorgen dat je een persoonlijke ruimte om je heen hebt, een halve meter bijvoorbeeld, waar het paard niet in mag, tenzij jij dat duidelijk aangeeft dat het wel mag. Doet hij dat wel dan duw je hem een pasje achteruit door bijvoorbeeld te wapperen met je armen of met je stem. En direct daarna weer rustig zitten. Paarden begrijpen dat snel :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:20

dit noemen ze grenzen verleggen en onderzoeken..

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:40

idd, je grenzen opzoeken......ik zou dit gedag iig niet accepteren.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:43

Hij is inderdaad de grenzen aan het opzoeken...zoals MysticTinker al zegt je moet ervoor zorgen dat je een persoonlijke ruimte hebt en die ruimte DUIDELIJK aangeven...

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 16:49

Bedankt voor de tips!
Hij mag van mij wel dichtbij komen, maar dan wel op zo'n manier dat ik nog steeds de dominante ben.
Of ben ik niet meer dominant als ik dit toelaat?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:54

Door op de grond te zitten, maak jij jezelf heel klein, en denkt hij dat er een mogelijkheid is om je te testen. Het kan onderzoekend zijn, maar het kan wel overgaan in dat hij dominant wil worden. Ik zou persoonlijk niet op de grond zitten, je komt namelijk ook niet weg als hij wel een keer een poging waagt. Zoals eerder beschreven is een lichamelijke afstand aanleren heel goed. jij bepaald waar de grens ligt, en hij moet zich er aan houden. Je kunt hier me oefenen, door stemgebruik. belonen als hij achteruit gaat. En vooral niet belonen als hij je aanraakt of dichterbij komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:22

Natuurlijk kun je wel een paard in jouw ruimte toelaten zonder dat je meteen minder dominant wordt :) Een paard mag niet zomaar in die meter om jou heen denderen, hij moet op een afstandje blijven staan, en daarna kun je hem uitnodigen om dichterbij te komen, door je lichaamshouding wat zachter te maken, door wat tegen hem te zeggen ("kom maar") of bijvoorbeeld door je hand opzij te steken, mijn paard snapt dat hij dan dichterbij mag komen. Wanneer ik hem niet uitnodig wapper ik met mijn handen en roep HEE! tot hij wat stapjes achteruit doet, en als dat niet werkt krijgt hij een mep.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:26

naaaaaa kom ik weer, die het natuurlijk hier niet mee eens is.......

zolang hij jou geen pijn doet, en voorzichtig is ............. dan zou ik het gewoon als liefkozing accepteren :)

dominantie is een heel ander soort van benaderen, zou het paard dominant zijn dan zou je blauwe plekken hebben.....

want dan houd hij namelijk geen rekening met jouw kwetsbaarheid, en dat doet hij nu wel......

nee hoor, lekker van genieten :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:28

Het ligt er denk ik ook aan hoe die pony op de TS af wandelt Kiwiko?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:30

tuurlijk, heeft er alles mee te maken :) maar vooralsnog zie ik uit haar verhaaltje gewoon een dier dat ernstig vrolijk duidelijk maakt dat hij het heel fijn vind dat ze daar zit :D Niks mis mee :)

ik heb ooit een shet op schoot gehad, die kroop echt bij je op schoot als veulen zijnde :) :) geweldig :D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:37

ik ben het helemaal eens met KiWiKo ; wanneer het dominantiegedrag is, benadert hij je anders. hij zal in dat geval proberen zijn cirkel vrij te houden van jou. nu vraagt hij om je aanraking...
geniet er samen van!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:50

Ben het nu ook eens eens met kiwiko. Heb zelf een shet die liefst op de schoot kruipt. Superlief ding, zit geen kwaad in en totaal niet dominant. Maar vind aandacht heerlijk. Als er mensen in de wei zijn, tref je hem ergens in het midden aan. En ook hij zet zijn voetje voorzichtig op je schoot.
Lekker genieten van deze pennymomentjes.
Doe ik iig.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:54

KiWiKo schreef:
naaaaaa kom ik weer, die het natuurlijk hier niet mee eens is.......

zolang hij jou geen pijn doet, en voorzichtig is ............. dan zou ik het gewoon als liefkozing accepteren :)

dominantie is een heel ander soort van benaderen, zou het paard dominant zijn dan zou je blauwe plekken hebben.....

want dan houd hij namelijk geen rekening met jouw kwetsbaarheid, en dat doet hij nu wel......

nee hoor, lekker van genieten :)

helemaal met Kiwiko eens... ;) als je je klein maakt geef je het paard juist het signaal dat je hem toelaat in je ruimte en dat doet hij dus en komt bij je. zolang het hierbij blijft zou ik het ook gewoon accepteren.en andersom hoe groter je jezelf maakt des te meer afstand je weer creeert met je lichaamstaal. bij je klein te maken nodig je hem juist uit dat het mag en goed is. ik zal van genieten.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:24

Leuk al die antwoorden en verschillende meningen :D
Als ik bij hem kom, ga ik eerst met hem kroelen en een stuk lopen enzo. Daarna zet ik hem op de wei en ga erbij zitten, dus hij weet in ieder geval dat ik erben. Dan komt hij rustig op me af gesjokt, oortjes naar voren, hoofd laag, om even te snuffelen :D Hij legt nog wel eens zijn kin op mijn hoofd, lekker steuntje zeg maar :o Hij mag ook graag mijn haar likken :j (kom daar weer weg met een Elvis kuif :=) beetje raar dier :P

Oh ja, wat hij ook nog doet is mijn handen likken. Heel vaak en lang! En dan gapen.. misschien ontspanning ? Heb er een liksteen opgehangen, maar daar isie nog niet zo van onder de indruk :Y)

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:07

zo lang hij je geen pijn doet !!
kan het niet zo veel kwaad
al zou ik het zelf niet zo gauw acepteren voor je het weet leunt hij wel een keer op je

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:11

Ik ga ook mee met Kiwiko.

Ik zit ook regelmatig gewoon in de wei, op een boomstam, naar de paardjes te kijken. Komt gegarandeerd de hele kudde even op bezoek, neuzen (lees: onderzoeken of er wat te snaaien valt te halen) en als zij mij normaal benaderen mogen ze best tegen me aan kruipen. Je moet alleen goed op hun lichaamstaal letten. Je kan wel zien wanneer ze gewoon even een knuffel en aandacht komen halen of wanneer ze je omver willen denderen of de grenzen gaan opzoeken. Mijn paard legt vaak haar hoofd in mijn schoot en gaat dan staan doezelen, heel gezellig. En een van de andere paardjes in de kudde gaat altijd met mijn haren spelen (maar nooit meer dan mijn haar). Ik vind weinig mooier dan gewoon lekker in de wei naar ze zitten kijken.

Ik neem trouwens voor de zekerheid wel altijd een touw mee, zodat ik indien nodig een te brutale aap iets makkelijker weg kan jagen maar heb dat nog nooit nodig gehad.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:15

duidelijker paardentaal bestaat niet:oortjes naar voren, rustig naar je toe komen, hoofd op je leggen, likken, gapen.......hij is je VRIENDJE!!!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:05

wat vind ik dit verschrikkelijk mooi.zo geweldig zoals hij naar je toe komt met de oortjes naar voren.hij is echt je vriend,en wil dat graag aan je laten zien.ik heb ooit bij mijn merrie in de box geslapen,zij lag toen met haar hoofd op mijn buik te rusten,en als ik haar hals kriebelt.dan kriebelt ze heel zachtjes terug.ze heb me nog nooit gebeten,of wat dan ook.ik vind de relatie met jou en je pony helemaal geweldig.en ik kan allleen maar zeggen.geniet hier van.veel plezier nog met hem.

xSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:24

Ik denk dat het waar is wat KiWiKo zegt.
Dus ik denk dat het liefkozig is.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:06

Op zich lijkt het me ook meer een vrienschappelijk gebaar, maar dat zeg ik die alleen maar van dit soort paardjes heeft ;) , het verschil is wel dat dat mini's zijn :D Bij mij kruipen ze ook zo tegen me aan en op schoot, ik denk dat het ook aan de persoon zelf ligt, wat wil je van je paard,....zolang je er zelf van geniet en ze zijn in het doorgaans leven niet moeilijk en dominant geniet er dan lekker van.
Niets is zo puur als de vriendschap van een paard,..maar wel altijd op blijven letten he,...

Boebaboeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:17

Ik denk wel dat kiWiKo gelijk kan hebben...
Het lijkt meer lief zijn, dan dominant! :)