Help, probleem met paardje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Help, probleem met paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 01:37

Hey, ben nieuw hier, dus ga even 2 min. van jullie tijd roven om mezelf voor te stellen :)

Mijn naam is Vina, ben 20jaar, en heb sinds 12.06.2009 m`n eige paardje, Ax (yep, samen zijn me VinAx ^^) Nu is het zo, ik heb Ax van m`n ouders gekregen. Ik kende hem helemaal niet, maar was meteen al stapelgek van hem. MAAR.. Ax is in mei 5 geworden, en ongeveer 9 maanden geleden geruind.

Onze eerst les ging eigenlijk vrij goed, hij was een beetje lui, maar verder was hij echt heel braaf, als je er bij stil staat dat hij in een nieuwe omgeving was, ook geen omheiningen en hoefslag e.d. Hij schrok wel 2x van zonnenstralen op het strand, maar dat was dan ook echt alles.

Gelukkig, ik had eerlijk gezegt erger verwacht. Op stal bijt hij graag, en wanneer ik hem naar de wei breng, of er van haal, durft hij wel eens trekken. Op de wei is hij lekker actief, een paar bokjes, en veel heen-en-weer gedraaf, af en toe ook een galopje.

Toen het tijd was voor de 2de les, stond hij kreupel. DA gebeld, een ontsteking rond de koot, een week stil staan. Na die week was hij natuurlijk helemaal hyper, hoe zou je zelf zijn. Natuurlijk moest hij aan de hand stappen, maar jee wat een ramp. VOOR hem lopen, dan trapt hij je schoenen uit, neem ik hem NAAST me, staat hij gegarandeerd op m`n tenen. Onder het getrappel door, bijt hij ook nog in je benen.

Na zijn weekje stil staan mocht hij 3 dagen de wei in. Daarna moest hij terug aan het werk.. Heb nog nooit zo`n drama gezien. Ik wou opstappen, hij kapte met z`n achterbeen naar m`n been. Zit ik er op, begint hij te bokken, schoppen, omhoog te gaan en naar m`n voeten te bijten. Een vriendin van me heeft er toen even met gereden, en hem echt moeten aanpakken, na een half uur kalmeerde hij pas. De dag erna flikte hij gewoon hetzelfde.

Plots heeft ie 4 dikke benen. DA: oedeem. Niets ernstigs, gewoon veel laten bewegen. Hallo, ik wil heus niet dood! Kijk, hij bokt ontzettend rot: neus tegen de muur, en gaan. Natuurlijk pak ik hem aan dan, dan begint hij te bokken. Krijg ik hem weg van de muur, gaat ie achteruit lopen. Nou op een gegeven moment moet ik dan wel stoppen met kappen, wil niet dat hij volle kracht tegen beton schopt. En zo gaat het maar door.

Laat ik hem los in de piste, gaat ie omhoog, em kapt hij. Stiefpa`s gezicht gemist op amper 2cm.

En ondertussen blijft hij bijten, en ook op stal op m`n voeten trappen. Ja natuurlijk ga je nu zeggen dat hij geen respect voor me heeft, dat besef ik maar al te goed. Maar jee, hij maakt me echt gigantisch bang, hij is m`n eerst paardje, ik wil goed doen, en dan doet hij zo.

Vanaf volgende week komt er een prof bij, die me gaat helpen met Ax te leren longeren, dat hij op die manier energie kwijt kan, want heb zo`n vermoeden dat hij daarom zo hyper doet, als je het vergelijkt met onze eerste les..

Help! Iemand dit ook meegemaakt? Hoe opgelost?

__VinAx

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:24

Ik zou er toch ook nog even een andere arts bij halen voor een second opinion. Zou zomaar kunnen dat het paard meer mankeert dan je huidige arts nu zegt, en het zou maar al te zonde zijn als je dat niet eerder had geweten.

AmberHeijman

Re: Help, probleem met paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:08

Ja, laat hem nog een x controleren. Je weet maar nooit hea.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:43

En hoe dan ook grondwerk gaan doen met dit dier, onder begeleiding (omdat je paard wel echt heel heftig is) want zelfs als hij niet in orde is (wel natuurlijk laten controleren) hoeft hij zich niet zo belachelijk op te stellen naar mensen toe. Persoonlijk zou ik zelfs de eerste periode het rijden even laten tot de rangorde duidelijk is vastgesteld. Dit klinkt namelijk ronduit gevaarlijk..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:04

Ik zou ook beginnen met een goede persoonlijke ruimte om je heen te creeër,want zo te horen loopt hij veels te dicht op je!

Er zijn verschillende manieren om dit te doen,wat ik erg fijn vind is dan ga je voor hem staan met je gezicht naar hem toe,en wanneer hij te dichtbij komt zwaai je met je touw(rondjes slingeren zeg maar),je moet hem hier niet mee raken,maar wel hard genoeg zwaaien dat hij een stap terug gaat..Doet hij een stap terug,in het begin al bij 1 voet,dan stop je met zwaaien,
(door te stoppen beloon je hem met even rust zodat hij gaat snappen dat hij dan terug moet,blijf dus niet doorzwaaien want dan gaat hij niet begrijpen wat je bedoeld maar bouw het steeds verder op) wanneer hij het snapt kun je meer passen terug vragen.

Loop een stukje naar achteren,vraag hem mee,hand laag,blijf hem in het begin wel aankijken en goed in de gaten houden,zodat je kunt zien wat hij doet,en wanneer hij te dichtbij komt zwaai je met je touw zodat hij op afstand blijft. Als je stopt maak je jezelf iets groter,je kunt eventueel je hand erbij opheffen,en wanneer jij stopt,moet hij ook meteen stoppen,loopt hij door,zwaai je met je touw.

Wanneer hij je wilt bijten ook met je touw zwaaien en zorgen dat hij op afstand blijft zodat hij niet de kans krijgt om je te bijten! Wanneer je wel in zijn "bijtzone"zit met bijv. poetsen maak dan een onverwachtse armbeweging met je elleboog en tik hem ermee tegen zijn neus als hij je bijv. in je arm wilt bijten,zorg dat jij er op voorbereid bent wanneer het gebeurt zodat je hem eigenlijk al voor bent voor met een reactie voordat hij de kans krijgt! Hou hem dus constant in de gaten wat hij doet!

Oefen dit eerst in een bak bijvoorbeeld,zodat je het erna ook buiten kunt gebruiken!
En lekker veel grondwerk gaan doen met hem raad ik je ook aan,veel aan jullie band werken ;)
Wanneer je zelf niet weet hoe je dit moet aanpakken kun je misschien iemand zoeken die je hierin les kan geven,want denk dat je beter eerst aan jullie rongorde kunnen werken voordat je er weer opstapt,want klinkt inderdaad wel een beetje alsof hij geen respect voor je heeft!

Verder zou ik inderdaad hem nog een keer laten nakijken of er misschien toch geen medische klachten over he hoofd zijn gezien..?misschien is een osthepaat ook een optie?

Succes met je paardje !

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:37

troi schreef:
En hoe dan ook grondwerk gaan doen met dit dier, onder begeleiding (omdat je paard wel echt heel heftig is) want zelfs als hij niet in orde is (wel natuurlijk laten controleren) hoeft hij zich niet zo belachelijk op te stellen naar mensen toe. Persoonlijk zou ik zelfs de eerste periode het rijden even laten tot de rangorde duidelijk is vastgesteld. Dit klinkt namelijk ronduit gevaarlijk..

Dat heb ik dus ook tegen mn ouders gezegd.. Dat ik met mn priveleraar grondwerk met hem wil doen, maar zij denken dat ik zo veel bang van hem heb dat ik niet meer DURF rijden.. Durf ik wel, maar doe effe normaal, ik wil niet dood hoor _O- Nuja, zij denken dat ik te weinig zelfvertrouwen heb, dat hij gewoon echt hyper is (wat ook wel kan, heeft al 2x moeten stil staan door beenproblemen, maar toen ik dus daarna, toen hij genezen was en hem 3x op de wei had gezet, wou rijden deed hij zo rot dat ik het niet nog eens wil testen door er zo terug op te springen) en dat ik gewoon effe moet door bijten. Nu ja, zaterdag neem ik les met hem, gaan hem een half uurtje goed longeren (is heeeeel lang geleden voor hem) en dan weten we het meteen..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:43

cocochanel schreef:
Ik zou ook beginnen met een goede persoonlijke ruimte om je heen te creeër,want zo te horen loopt hij veels te dicht op je!

Er zijn verschillende manieren om dit te doen,wat ik erg fijn vind is dan ga je voor hem staan met je gezicht naar hem toe,en wanneer hij te dichtbij komt zwaai je met je touw(rondjes slingeren zeg maar),je moet hem hier niet mee raken,maar wel hard genoeg zwaaien dat hij een stap terug gaat..Doet hij een stap terug,in het begin al bij 1 voet,dan stop je met zwaaien,
(door te stoppen beloon je hem met even rust zodat hij gaat snappen dat hij dan terug moet,blijf dus niet doorzwaaien want dan gaat hij niet begrijpen wat je bedoeld maar bouw het steeds verder op) wanneer hij het snapt kun je meer passen terug vragen.

Loop een stukje naar achteren,vraag hem mee,hand laag,blijf hem in het begin wel aankijken en goed in de gaten houden,zodat je kunt zien wat hij doet,en wanneer hij te dichtbij komt zwaai je met je touw zodat hij op afstand blijft. Als je stopt maak je jezelf iets groter,je kunt eventueel je hand erbij opheffen,en wanneer jij stopt,moet hij ook meteen stoppen,loopt hij door,zwaai je met je touw.

Wanneer hij je wilt bijten ook met je touw zwaaien en zorgen dat hij op afstand blijft zodat hij niet de kans krijgt om je te bijten! Wanneer je wel in zijn "bijtzone"zit met bijv. poetsen maak dan een onverwachtse armbeweging met je elleboog en tik hem ermee tegen zijn neus als hij je bijv. in je arm wilt bijten,zorg dat jij er op voorbereid bent wanneer het gebeurt zodat je hem eigenlijk al voor bent voor met een reactie voordat hij de kans krijgt! Hou hem dus constant in de gaten wat hij doet!

Oefen dit eerst in een bak bijvoorbeeld,zodat je het erna ook buiten kunt gebruiken!
En lekker veel grondwerk gaan doen met hem raad ik je ook aan,veel aan jullie band werken ;)
Wanneer je zelf niet weet hoe je dit moet aanpakken kun je misschien iemand zoeken die je hierin les kan geven,want denk dat je beter eerst aan jullie rongorde kunnen werken voordat je er weer opstapt,want klinkt inderdaad wel een beetje alsof hij geen respect voor je heeft!

Verder zou ik inderdaad hem nog een keer laten nakijken of er misschien toch geen medische klachten over he hoofd zijn gezien..?misschien is een osthepaat ook een optie?

Succes met je paardje !

Ik heb zaterdag les met hem, met een prof, grondwerk :)
Het probleem met wat jij voorstelt is dat hij omhoog gaat en kapt.. En hij is zo gigantisch snel nerveus en schrikkerig, dat hij mss wel bovenop me springt met z`n kappende voorbenen..

Tijdens het poetsen heb ik hem vrij goed in de gaten, weet ondertussen al waar ik kan komen zonder gebeten te worden.. Hij heeft het vooral als ik bij z`n hoofd in de buurt kom (wat een opmerking, daar zitten ook z`n tanden _O-), als ik bv z`n rug poets heeft hij helemaal de neiging niet.

We hebben al wel vooruitgang geboekt tegenover in het begin hoor.. Toen kon ik niet bij z`n achterbenen komen zonder dat hij trapte, ondertussen geeft hij braaf een voetje en trapt hij ook niet meer als ik zn getjes om- en afdoe :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:48

Ojee, wat zeg ik allemaal, zonnestralen op het strand? Gewoon ZAND dus xD

Nog een foutje: "..dat hij in een nieuwe omgeving was, HIJ KENDE* ook geen omheiningen en hoefslag e.d."

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:53

Hoihoi,

Naar dat je eerste paardje al zo doet. Hoe staat hij verder in het voer?? Misschien kun je hem terug zetten in het krachtvoer en iets meer ruwvoer bijgeven??

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:59

Kan weinig verzinnen wat echt behulpzaam kan zijn, behalve dit paard goed te laten doorlichten door een dierenarts, daarna met een bekwaam iemand aan de opvoeding werken en heb je zijn voer al eens goed onder de loep genomen?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 00:19

rissa schreef:
Kan weinig verzinnen wat echt behulpzaam kan zijn, behalve dit paard goed te laten doorlichten door een dierenarts, daarna met een bekwaam iemand aan de opvoeding werken en heb je zijn voer al eens goed onder de loep genomen?

Hij krijgt gewoon hooi en slobber.. En het gras dat hij op de wei eet..
Net zoals alle paarden in de manege :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 00:20

liesenlizzy schreef:
Hoihoi,

Naar dat je eerste paardje al zo doet. Hoe staat hij verder in het voer?? Misschien kun je hem terug zetten in het krachtvoer en iets meer ruwvoer bijgeven??

Hij krijgt hetzelfde als alle paarden op de manege, hooi en slobber, en hij pikt wat gras van de wei mee :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:54

Goed dat je zaterdag les krijgt in het grondwerk! Hoop dat je daar veel aan gaat hebben!
En als hij zo explosief is als je gaat rijden is longeren ervoor een goede warming-up en een goede manier om zijn energie alvast kwijt te kunnen!

Doordat je weet wanneer hij gaat bijten,moet je echt zorgen dat je hem altijd voor bent,want anders blijft hij het doen! Hij is lang hengst geweest,en waarschijnlijk zijn zijn vorige eigenaren niet consequent in het corrigeren van zijn gedrag geweest waardoor jij nu met deze problemen zit!

Doe je zaterdag nog even een update hoe het is gegaan ? ben daar wel benieuwt naar! ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:39

cocochanel schreef:
Goed dat je zaterdag les krijgt in het grondwerk! Hoop dat je daar veel aan gaat hebben!
En als hij zo explosief is als je gaat rijden is longeren ervoor een goede warming-up en een goede manier om zijn energie alvast kwijt te kunnen!

Doordat je weet wanneer hij gaat bijten,moet je echt zorgen dat je hem altijd voor bent,want anders blijft hij het doen! Hij is lang hengst geweest,en waarschijnlijk zijn zijn vorige eigenaren niet consequent in het corrigeren van zijn gedrag geweest waardoor jij nu met deze problemen zit!

Doe je zaterdag nog even een update hoe het is gegaan ? ben daar wel benieuwt naar! ;)

Ja mn priveleraar ga eens kijke of hij te longeren valt, is naar het schijnt super lang geleden bij hem..
Denk dat daarmee al veel van het probleem gaat opgelost zijn, als hij zich eens lekker kan uitleven :)
Is goed, laat zeker wat weten :D

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:52

gaat hij hem alleen longeren of gaan jullie ook echt grondwerk erbij doen?? (klinkt nu namelijk of jullie alleen gaan longeren)
want grondwerk is natuurlijk niet alleen longeren..
Longeren is wel heel goed om zijn energie kwijt te kunnen maar vooral ook omdat hij ook bijvoorbeeld bijt en niet genoeg afstand houd moet je ook echt grondwerk erbij gaan doen,naast het longeren!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:03

YRT => OPG

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:29

cocochanel schreef:
gaat hij hem alleen longeren of gaan jullie ook echt grondwerk erbij doen?? (klinkt nu namelijk of jullie alleen gaan longeren)
want grondwerk is natuurlijk niet alleen longeren..
Longeren is wel heel goed om zijn energie kwijt te kunnen maar vooral ook omdat hij ook bijvoorbeeld bijt en niet genoeg afstand houd moet je ook echt grondwerk erbij gaan doen,naast het longeren!

We gaan hem eerst longeren, dat hij al lwat kalmeert, en dan hopelijk wat meer open staat voor het grondwerk :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:07

VinAx schreef:
Dat heb ik dus ook tegen mn ouders gezegd.. Dat ik met mn priveleraar grondwerk met hem wil doen, maar zij denken dat ik zo veel bang van hem heb dat ik niet meer DURF rijden.. Durf ik wel, maar doe effe normaal, ik wil niet dood hoor _O- Nuja, zij denken dat ik te weinig zelfvertrouwen heb, dat hij gewoon echt hyper is (wat ook wel kan, heeft al 2x moeten stil staan door beenproblemen, maar toen ik dus daarna, toen hij genezen was en hem 3x op de wei had gezet, wou rijden deed hij zo rot dat ik het niet nog eens wil testen door er zo terug op te springen) en dat ik gewoon effe moet door bijten. Nu ja, zaterdag neem ik les met hem, gaan hem een half uurtje goed longeren (is heeeeel lang geleden voor hem) en dan weten we het meteen..

Tja als je ouders er zo negatief tegenover staan wil het nog wel eens helpen om je leraar met hun te laten praten. Om uit te leggen dat jouw eventuele angst er niks mee te maken heeft (alhoewel ik persoonlijk knap angstig zou worden van een paard dat zo idioot doet..) maar dat dit dier problemen heeft met rangorde en dat dat erg gevaarlijk zou kunnen worden als jullie dit nu niet grondig aanpakken, investeren in de toekomst door nu even op andere dingen te concentreren.. Ben bang dat enkel longeren niet voldoende zal zijn.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:28

troi schreef:
VinAx schreef:

Tja als je ouders er zo negatief tegenover staan wil het nog wel eens helpen om je leraar met hun te laten praten. Om uit te leggen dat jouw eventuele angst er niks mee te maken heeft (alhoewel ik persoonlijk knap angstig zou worden van een paard dat zo idioot doet..) maar dat dit dier problemen heeft met rangorde en dat dat erg gevaarlijk zou kunnen worden als jullie dit nu niet grondig aanpakken, investeren in de toekomst door nu even op andere dingen te concentreren.. Ben bang dat enkel longeren niet voldoende zal zijn.

Nja het is niet hun bedoeling om zo te doen, maar zij denken dat Ax zo doet omdat hij gewoon wat frisjes staat. Gisteren ging het goed eigenlijk, ben even bij hem de piste ingelopen, en was heel flink. Ze willen doen en betalen wat nodig is, maar hebben op het ogenblik misschien wek het foute idee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:33

Ok, dat klinkt al alsof ze zeker open staan, das heel mooi natuurlijk! Blijf erbij dat het vaak nuttig is als ze van een expert (je leraar) dingen te horen krijgen, heeft toch vaak wat meer gewicht dan als 'eigen' het zegt. Hoe dan ook veel succes en voorzichtig blijven hoor!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:40

Waar komt dit dier vandaan? Misschien eens praten met de vorige eigenaar. Heeft hij bv op de baan gelopen? Dan kennen veel mensen hem en kunnen je wat over zijn verleden vertellen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:55

Hem flink laten bewegen (als hij hier dus niet nog meer last van krijgt net als vorige keer) moet je sowieso mee beginnen. Je kan niet van een paard verwachten wat zoveel stilgestaan heeft (en nu weer staat? weet niet hoeveel hij nu buiten staat?) dat hij niet gaat klooien.
Als ie na het longeren wat rustiger is, kun je wat grondwerk proberen.

Wanneer je weer gaat rijden zou ik het voorzichtig aanpakken. Vraag toestemming aan je paard of je op z'n rug mag, dit voorkomt een hoop gebok en gedoe en duurt na wat oefening, niet langer dan 5 minuten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:04

Even een gekke vraag wat krijgt hij op een dag allemaal te eten? HOeveel brok of/en muesli met name? Want vaak echt heel vaak ligt het daaraan dat een paard zo heet wordt. Begin eens met minder brokken geven. Of tijdelijk zelfs niets en in plaats daarvan hooi. Soms als je kuilgras geeft toevallig kunnen paarden daar ook heel dikke benen van krijgen of veel vers jong gras. Als dat het geval is gewoon minder geven daarvan.

Bijten is wel vaak iets van hengsten gedrag en omdat hij zo laat gecastreerd is blijven ze vaak wel redelijk brutaal. Mijne is op 2,5 jaar gecasteerd en bijt in het voorjaar vaak ook wat meer. Staf hem er wel voor maar beloon hem ook als hij gewoon lief komt kroelen. Maar dit lijkt echt veel op hengsten gedrag nog.

Ook is je jonkie onder het zadel volwassener aan het worden en krijgt uiteraard meer kracht en conditie. Dan gaan ze ook proberen en aangezien jou jonkie pas op 5 jaar onder het zadel is..is hij gewoon nog jong in het hoofd met rijden. Longeer anders eerst eens en stap dan op. Zeker ook het voer minderen..kan echt veel schelen...compenseer met meer hooi. Zodat hij wel een voldaan gevoel houdt.

Mijn jonkie was een tijd terug ook zo erg bezig hij is in pubertijd, is aan het wisselen, kreeg veel brok...en tja..dan werkt het niet..nu is alles anders en hij kijkt en schrikt heus nog weleens maar doet niet meer raar. Loopt heel aardig nu. Maar dat wil niet zeggen dat hij soms niet probeerd met name tijdens het buitenrijden..is hij super heet en vrolijk en dan bokt hij heus wel.

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:11

Ik zou hem even laten controleren, er moet tenslotte een rede voor zijn gedrag zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:16

hoeveel ervaring heb je met paarden TS?
hoelang rijd je al en heb je buiten het rijden om verschillende paarden 'gehandeld'?