paard is bang van trekkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

paard is bang van trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 18:36

hoi,
Mijn paard is echt bang van trekkers. Ik ga meestal buitenrijden en dan schrikt die echt van helemaal niks alleen trekkers vind die echt eng. Ik ban al een paar keer een kleine trekker tegengekomen en dan draait die zich in een keer om en dan gaat die er vandoor en begint die met zijn hoofd naar beneden te trekken dus meestal stap ik nu even af als ik een trekker zie. Maar vorige week ben ik echt een grote trekker tegengekomen en die kwam in een keer vanachter een draai dus ik had geen tijd meer om af te stappen. Langs de weg was er wel een grasveld dus heb ik hem daar opgestuurd met zijn hoofd naar de trekker toe zodat die de trekker wel kon zien. Maar toen de trekker langs kwam werd die gewoon echt helemaal gek: bokken, stijgeren en wegrennen. Ik ben nog best lang blijven zitten maar uiteindelijk ben ik toch gevallen. En nu ben ik eigenlijk best bang om nog naar buiten te gaan met mijn paard. Ben nog wel een keer gegaan maar toen ben ik weer een trekker tegengekomen en nu durf ik eigenlijk helemaal niet meer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard niet langer bang is van trekkers?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:55

Een aardige boer of loonwerker zoeken, waar je op het erf of in een groot weiland alle trekkers eerst zonder dat de motor loopt, dan stilstaand met lopende motor, en tenslotte als de trekker rijdt ze van steeds dichter bij mag bekijken. Eventueel met iemand erbij met een volkomen bomproof paard, en eventueel eerst aan de hand en dan er op.

daffie1986

Re: paard is bang van trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:59

Zoiezo meot je niet van te voren gaan af stappen, want op die manier geef jij de aanleiding dat er iets engs komt. Ga idd oefenen zoals Ibbel zegt. En mocht je nou toch weer een trekker tegen komen, zet hem met z'n bast aan het werk en zo goed aan het werk dat je al z'n aandacht hebt. Ga zelf een liedje fluiten of zingen, door de ervaringen van de laatste tijd ben je zelf bang geworden en als je dan even een liedje gaat zingen of fluiten ben je daar vaak meer mee bezig als je eigen angst. Sucses ermee.

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:14

Ibbel schreef:
Een aardige boer of loonwerker zoeken, waar je op het erf of in een groot weiland alle trekkers eerst zonder dat de motor loopt, dan stilstaand met lopende motor, en tenslotte als de trekker rijdt ze van steeds dichter bij mag bekijken. Eventueel met iemand erbij met een volkomen bomproof paard, en eventueel eerst aan de hand en dan er op.

Ja dit is zeker een goed idee. Gewoon je paard trekkermak maken :D
Zoiets heb ik ook gehad: paard vond fietsers maar eng. NU kunnen er 10 fietsen naast haar rijden en ze doet nog niks :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:55

Een vertrouwensband kweken. Mijn paardje was/ is ook als de dood voor trekkers, wil ook het liefste wegrennen in een vliegende galop en toen ik haar net had steigerde ze af en toe ook van pure angst.

Ik ben dus wel steeds afgestapt. Was voor mijn eigen veiligheid en gemoedsrust een stukje beter, en paard kreeg meer vertrouwen doordat ze me kon zien en zag dat ik haar "beschermde", tussen de trekker/ het enge object en haar in ging staan. Verder heb ik er weinig aandacht aan besteed, niet tegen haar gepraat of zo, alleen ertussenin gaan staan. (ze springen toch niet in de richting van de trekker).

En elke keer als we zo'n ding tegen kwamen ben ik iets verder naar achteren gaan staan, zodat ze zich op een gegeven moment niet meer achter mij kon "verschuilen" maar me nog wel met een oog kon zien, ter hoogte van haar schouder. Toen dat goed ging eens erop blijven zitten bij het passeren van een trekker, en madam vond het niet leuk, maar bleef wel braaf staan. Ze kon mijn been immers nog zien als ze omkeek en ik bleef op haar rug wel tegen haar praten zodat ze wist dat ik er nog steeds was, en haar indien nodig echt nog steeds zou beschermen.

Inmiddels lijkt ze sinds een paar weken echt trekkermak. Ze reageert er amper nog op, zolang we maar op tijd een vluchthaven hebben gevonden of de trekker, niet in haar kont, wacht tot een geschikte passeermogelijkheid. Ik juich nog niet helemaal, het kan nog terugkomen, maar mijn gevoel zegt dat het wel goed zit nadat we van de week probleemloos een enorme trekker met nog grotere, rammelende aanhanger tegen zijn gekomen en ze niet eens opkeek.

Ik heb trouwens ook veel met haar gewandeld langs trekkers en andere enge objecten, dat scheelt ook flink bij het wennen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:09

Als jouw gevoel zegt: afstappen, dan moet je dat altijd doen. Je paard 'wint' niet en geeft hem vertrouwen door er als barriere tussen te staan. Het zijn immers kuddedieren en anders was hij achter soortgenoten gaan schuilen.
Blijf je erop zitten, voelt hij jouw spanning ook waaronder hij zit opgesloten en dat zal in geen geval tot verbetering leiden.
Kijk inderdaad of je bij een aardige boer met trekkers mag oefenen.
Daarnaast houden veel boeren rekening met je als je met handgebaren duidelijk maakt even te stoppen zodat je een veilige plek kan opzoeken, of om af te laten remmen.
Mijn verzorgpaard was ook bang van trekkers en vrachtwagens en ze hielden er eigenlijk altijd rekening mee, als je het maar tijdig aangeeft. Goed om je heen blijven kijken dus!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:44

En wat als je paard bij afstappen de teugels uit je handen trekt? Dat doet die van mij dus. Ik bid dus maar dat ik niets tegenkom...Hij flipt compleet, maar ik heb wel het idee dat het een spel is. Vraag is dan vervolgens: hoe los je dat veilig op als je een trekker moet passeren op een polderweg...??

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:53

@ Sandravra:

Ik denk dat jouw paard geen spel speelt, maar echt oprecht heel erg bang is. Ook voor jou geldt dat je zou moeten oefenen bij een boer met trekkers.
Eerst als ze uitstaan, dan als alleen de motor draait, daarna rijdend...
Een paard dat de teugels uit je handen trekt, daar kan je niet zoveel tegen doen: ze zijn zoveel sterker.
Je kan er wel voor zorgen dat je paard je volledig gaat vertrouwen: je dwingt hem nooit tot dingen die hij niet kan of niet durft, je zorgt ervoor dat jij het leidende 'paard' wordt dat hem zegt dat er met jou in de buurt geen reden is tot trekken of rennen. Grondwerk is daarvoor een goede manier.

En ook hier weer: geef het aan bij een trekker of iets anders groots: vraag om af te remmen/ te stoppen, zodat jij, desnoods in draf, een erf of stuk land op kan zodat de trekker op veilige afstand kan passeren...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:37

@Nickas: Het spijt me zeer maar de wet verwacht dat jij ten allen tijde je paard onder controle hebt en moet dus ook gewoon verkeersmak zijn. Zoals een boer bij ons altijd zegt:"Je ziet vanaf 50 meter afstand al wie er bang is voor de trekker het paard of degene die er op zit, als het aan de ruiter ligt begint die al zenuwachtig om zich heen te kijken waar ze zo snel mogelijk veilig kan gaan staan". En op deze manier wordt het paard ook allert gemaakt op iets wat dus eng moet zijn.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:50

Ja, tuurlijk moet je paard verkeersmak zijn als je ermee op pad gaat, ik ben dat volledig met je eens, maar je paard kan het ook alleen maar leren door met verkeer geconfronteerd te worden.
En het wil nog wel eens schelen of een trekker, auto, motor, vrachtwagen, weet ik het, iets rustiger passeert dan ze anders zouden doen. Maar aangezien niet elke chauffeur daarmee rekening houdt, mag je dit dus best aangeven.
Je kan beter vragen of ze iets rustiger aan willen doen, zodat jij de tijd hebt om RUSTIG een veilige plek kan zoeken, dan dat je overhaast gaat panieken zodat jouw paard dat ook gaat doen.
En als dat 'enge' ding eerst op 25 meter passeert, kan dat de volgende keer op 20 meter, en zo iedere keer dichterbij.
Met mijn toenmalige verzorgpaard was ook bang van trekkers, maar was op het laatst wel zo ver dat hij op het fietspad kon blijven staan, ipv van om te springen en richting huis te schieten. Dat was nooit gelukt als ik in de bak was blijven plakken, daar was ie nooit makker van geworden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:31

Langzaam laten wennen aan trekkers. Vooral is het belangrijk om zelf rustig te blijven. Een paard vind het ook vaak prettig als hij het enge ding kan zien.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:40

dat probleem heb ik ook. en dan woon ik nog wel op een boerderij waar mijn pony's thuis staan.
ik ga ook elke keer als mijn vader even met de trekker bezig is. even expres er langs om te oefenen. het duurt even maar het gaat nu wel steeds beter.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:05

Ibbel schreef:

dit vind ik echt een heel goed idee
sucses hopenlijk gaat het over met veel oefenen en geduld

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:54

Dat van Ibbel lijkt me ook het beste idee, waar woon je?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:18

Ik heb een heel leuk paard, maar trekkers gaan 'm niet worden. Nu niet en nooit niet. Misschien de verkeerde instelling, maar na alle bovengenoemde dingen al gedaan te hebben en meer... stap ik gewoon braaf buiten af, om erger te voorkomen.
Iedereen blij.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:03

En ook dat is geen verkeerde optie ;)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:09

In ieder geval wel de veiligste :D

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:18

@ Caira: Aan wie vraag je dat?

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:10

o! dat staat volgens mij ergens in een blad. ik zal hem wel ff zoeken... als ik hem vind, zet ik zo snel mogelijk een antwoord hier neer :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:34

aan jou

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:41

daffie1986 schreef:
@Nickas: Het spijt me zeer maar de wet verwacht dat jij ten allen tijde je paard onder controle hebt en moet dus ook gewoon verkeersmak zijn.

ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België houdt het verkeersreglement er rekening mee dat dieren nu eenmaal dieren zijn ;)

10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

dat wil jammer genoeg niet zeggen dat alle bestuurders dat ook doen ^)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:43

Ik kende de regel die Daffie1986 aangaf ook niet zo letterlijk. Ik vind het wel logisch dat dit verwacht wordt.
En ik weet ook dat elke verkeersdeelnemer strafbaar is als hij/zij een situatie veroorzaakt waar een ongeluk uit voort kan komen.
Je bent dus strafbaar als je bijv. met een luide brommer nog eens expres extra gas geeft als je een paard passeert, ongeacht of het paard daar van schrikt.
Het is geven en nemen in het verkeer en dus goed rekening met elkaar houden!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:49

Ken het probleem! Mijn paard is ook goed verkeersmak, alleen die trekkers blijven eng :D . Wat bij mij wil helpen is het paard omdraaien met haar hoofd naar de trekker toe en als er ruimte is kies ik het zekere voor het onzekere en rij ik het gras in. Moet zeggen dat mijn paard wel genoeg vertrouwen in mij heeft om geen gekke dingen te doen, ze probeerd wel weg te komen maar ik kan er nog wel bij me houden. Zou mijn paard erg flippen dan zou ik eerst op terrein oefenen, aangezien het toch voor onveilige situaties kan zorgen buiten.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:22

Ibbel schreef:

Hier ben ik ook voor. Verder moet je gaan voor veiligheid dus als je daarvoor moet afstappen dan lijkt me dat het beste.

Succes!

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:26

Ik ben het niet eens met daffie1986, dat je niet mag afstappen. Ik vind dat je als eerste aan je eigen veiligheid moet denken en als je er afvalt als je er wel op blijft zitten lijkt mij het veiligst wel af te stappen.
@Nickas: een paard denkt inderdaad niet in winnen of verliezen als hij bang is. Het is niet dat het een soort van dominantiespel is ofzo wanneer hij wegrent voor een trekker!
Verder ben ik het met de rest eens dat je je paardje langzaam moet laten wennen aan trekkers, daar heb ik niets aan toe te voegen.

Succes er mee!