Wat doet veel verhuizen voor een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe denken jullie over veel verhuizen van een paard, van stalling naar stalling?

hoe vaak je verhuisd maakt niets uit voor een paard, omdat..
2 (2%)
Het is per paard anders hoe deze dat ervaart, omdat...
39 (44%)
Verhuizen is iets wat je zo min mogelijk moet doen, omdat...
42 (48%)
Anders, namelijk...
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 87

vorame

Wat doet veel verhuizen voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:37

Hoe denken jullie over veel verhuizen van een paard, van stalling naar stalling?
Denk aan bijvoorbeeld elk jaar of om de paar jaar.

Ik denk dat sommige paarden er niets om geven.
Maar dat het merendeel er niet tegen kan.
En dat dit op den duur gaat uiten in het gedrag van het paard.
De ene zal afzijdig, in zichzelf gekeerd worden, de ander nukkig, de ander drammerig.
Noem maar op.

Je kunt een paard niet vertellen waarom je verhuist en wanneer.
Voor hem is het toch van het ene op het andere moment uit zijn vertrouwde omgeving de andere in.
Zijn vriendjes kwijt.
En op den duur het vertrouwen kwijt in de stabiele factor.

Maar wat is jullie idee erover?

Anoniem

Re: Wat doet veel verhuizen voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:39

Ik vind het erg slecht om veel van stalling te verhuizen, je begint dit topic zeker ook naar aanleiding van die andere? Op veel plaatsen komen is goed maar laat je paard ook eens zich ergens thuis voelen en niet om zoals in dat andere topic constant te verhuizen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:40

Hij verhuisd elke keer uit zijn vertrouwde omgeving, zijn kudde, zijn geluiden en zijn geuren. Elke keer verhuizen is niet goed voor een paard, maar dat is mijn mening.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:41

Ik denk dat het op zich bij de meeste paarden niet de verhuizing op zich het probleem is, maar de andere gewoonten, andere paarden, stalling, bewegingsmogelijkheden, dat meer of minder past bij het paard. Anders zouden zowat alle wedstrijdpaarden zwaar instabiel worden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:42

het verschilt echt per paard
in veel gevallen zal je paard het niet het meest leuke vinden wat er die dag gebeurt maar de een flipt compleet (lees: breekt nieuwe stal af) en de andere gaat rustig hooi eten, alsof er niks gebeurd is

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:42

omdat ht altijd een grote impact op je paard heeft.

Uit zijn vertrouwde omgeving, weg van vriendjes, weg van de dagelijkse gewoontes. In een andere omgeving komen met andere bacterieën, andere dieren, andere mensen en andere gewoontes. Nou zal het net als bij mensen zijn dat de een het wat makkelijker kan verwerken als een ander. Denk dat je het lichtelijk kan vergelijken met zelf verhuizen/emmigreren. Het is anders, je mist bepaalde dingen en mensen maar er is ook weer nieuw. Wel moet je die eerst leren kennen en opnieuw een band mee op bouwen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:43

Klopt, naar aanleiding van een ander topic.
Maar wat ik daar ook schrijf, niet tegen de ts daar.
Maar om haar topic zuiverder te houden en ik gewoon wil weten hoe mensen er over denken en een plek hebben om er over te discussiëren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:44

Als het paard het elke keer super naar zijn zin heeft, zal het wel wat doen, maar soms is een verandering geen verbetering en is de volgende verandering het weer wel en dan is je paard ook weer happy. Zo heb ik het ervaren.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:44

wizewo schreef:
Ik denk dat het op zich bij de meeste paarden niet de verhuizing op zich het probleem is, maar de andere gewoonten, andere paarden, stalling, bewegingsmogelijkheden, dat meer of minder past bij het paard. Anders zouden zowat alle wedstrijdpaarden zwaar instabiel worden, toch?

Ik denk zelf dat ook niet elk paard geschikt is voor meerdaagse wedstrijden.
Paarden die daar niet tegen kunnen zullen ook niet presteren en die worden dan snel genoeg uit de wedstrijd sport gehaald.

De gewone basis wedstrijden zijn zelden meerdaagse, die paarden zijn elke dag weer terug in hun eigen omgeving.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:45

wizewo schreef:

er zijn idd ook paarden op wedstrijden die er slecht tegen kunnen, maar een goede begeleiding doet wonderen en vaak komt het dier telkens weer terug in zijn vertrouwde omgeving. En zijn eigen kudde, want ook paarden die allemaal afzondelijk in een box staan zonder direct contact vormen een kudde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:45

ik heb dat topic niet gelezen maar in 10 jaar tijd zijn mijn pony en ik 5x van stal veranderd..
soms kun je niet anders he?
stallingen die er mee ophouden, of omdat je zelf gaat verhuizen, of simpel omdat het toch niet helemaal aan je wensen voldoet?

mijn pony gaat er prima mee om,is nooit sip geweest en maakt zelf ook snel weer nieuwe contacten.
ligt dus absoluut aan je dier hoe die omgaat met veranderingen

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:47

Ik vindt ook dat je verhuizen zo min mogelijk moet doen. Helaas moet ik mijn paard ook bij zijn vertrouwde vriendjes weghalen omdat ik het weer nodig vindt dat hij bij mij thuis komt te staan. Gelukkig gaat wel zijn beste vriendje mee en ook hier komt hij 24/7 buiten, krijgt alleen een iets luxere stal en twee vriendjes minder maar nog steeds zijn vertrouwde baas. En ik hoop dan ook dat hij het er goed onder doet. Hij heeft nog drie weken om zich voor te bereiden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:47

ik denk dat het per paard en per plek waar je heengaat verschilt. In de 8 jaar dat ik mijn merrie heb hebben we de volgende verhuizingen gehad

als eerst kwam ze natuurlijk naar mij toe, nieuwe baas, nieuwe stalling dus veel spanning

na 2 jaar verhuisd naar andere stalling, hier is ze altijd vrij druk/gespannen/onrustig geweest en sterk hangend aan buurpaarden.

Na half jaar weer terug verhuisd naar eerste stal en totaal geen problemen onder vonden, merrie reageerde echt van: zo ik ben thuis.

Nu na 7 jaar weer verhuisd naar andere stalling en wederom geen problemen, ze staat nu de hele dag buiten en in de winter 's nachts op stal

Veel verhuizen is op zich niet goed voor een paard omdat ze erg veel waarde hechten aan de vertrouwde omgeving

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:49

Ik denk dat het voor het geestelijke gestel van het paard niet goed is.
Paarden leven in vaste kuddes, en om steeds weer in een nieuwe kudde geplaatst te worden en steeds weer eerst een strijd te hebben kan het zelfvertrouwen van een paard schaden.

Mijn vorige bijrijdpaard is in de 4 jaar dat ik haar reed 4 x verhuisd. De laatste verhuizing was ik er klaar mee en ben met haar gestopt.
Ze was die eerste paar maanden totaal in zichzelf gekeerd, leek wel depressief zo ongelukkig dat ze was.
Zelfs mijn moeder, die niets van paarden weet en niets met ze heeft, vond dat ze er echt ongelukkig uitzag.

Gelukkig trok dat na een paar maanden weer bij, maar ze heeft daar op die stal nooit meer een echt maatje gehad.

Als het niet nodig is laat je paard dan lekker bij zijn kudde en zijn vaste maatjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:50

ik vind 5x in 10 jaar best meevallen en daarnaast ben jij zelf meeverhuisd.
Ken genoeg mensen die (waarschijnlijk doordat ze zelf telkens de zelfde fouten maken) veel vaker verhuizen. Vaak zijn dat ook weer de mensen die op een 2 jarige gaan rijden en dan niet tegen het kritiek kunnen. Pony's overvragen en vervolgens niet de tijd nemen om ze netjes na te verzorgen etc. Die kunnen het dan nergens vinden en blijven nergens lager dan een jaar.

Als ik mijn pony's verhuis probeer ik ze meestal per 2 te doen dan hebben ze elkaar nog.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:52

Het is idd niet altijd te voorkomen, maar het heeft een grotere impact op paarden dan mensen vaak denken.

Hier is onlangs een onderzoek daarnaar geweest en daaruit bleek dat een paard minimaal 6-12 maanden nodig heeft om zijn nieuwe plek als thuis te ervaren, incl het verwerven van zijn plek in de kudde.
Natuurlijk merk je het niet aan ieder paard evengoed en zijn er paarden die zich makkelijk aanpassen.
Dat wil niet per definitie zeggen dat ze er dan geen last van hebben. Hooguit dat ze het niet laten merken of er makkelijker mee omgaan.
Maar in de regel is een paard een gewoontedier wat erg hecht aan vaste omgeving/routine/kuddegenoten. Dat afnemen en hem op een nieuwe plek opnieuw laten aanpassen is niet makkelijk voor hem. Vaker verhuizen kan voor paarden funest zijn. Ze raken hun gevoel voor veiligheid kwijt.

Eindconclusie van dit onderzoek was dan ook dat verhuizingen waar mogelijk moesten worden voorkomen.

Uiteraard kan een verhuizing wel verstandig zijn als je paard op zijn nieuwe plek echt niet kan wennnen, bv omdat nauwelijks buiten komt, geen sociale kontacten heeft ed. In dat geval kan verhuizing een opluchting zijn voor het paard. Mits het daarna op de nieuwe plek mag blijven....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:53

Echt verhuizen lijkt me niet goed als je dat keer op keer doet.
Ons paardje gaat echter wel een aantal keer per jaar mee op vakantie, dus komt geregeld in nieuwe stallen, nieuwe weide´s enz.
Maar dat doet hem weinig.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:03

Het lijkt mij niet echt fijn voor een paard om elke keer weer van stal te wisselen. Ik zou het zelf in ieder geval zo veel mogelijk vermijden en echt kijken of de situatie voor je paard verbeterd en niet alleen voor jou als eigenaar.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:39

Het is voor een paard geen probleem om te verhuizen als er maar een maatje met hem mee gaat. Een paard alleen verhuizen zorgt wel voor stress. Een paard heeft zo'n half jaar nodig om echt te wennen. Ik heb mijn paard door omstandigheden ook een paar keer verhuisd en ik merkte dat dat half jaar ongeveer wel klopte.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:10

liljebo schreef:
Het is idd niet altijd te voorkomen, maar het heeft een grotere impact op paarden dan mensen vaak denken.

Hier is onlangs een onderzoek daarnaar geweest en daaruit bleek dat een paard minimaal 6-12 maanden nodig heeft om zijn nieuwe plek als thuis te ervaren, incl het verwerven van zijn plek in de kudde.
Natuurlijk merk je het niet aan ieder paard evengoed en zijn er paarden die zich makkelijk aanpassen.
Dat wil niet per definitie zeggen dat ze er dan geen last van hebben. Hooguit dat ze het niet laten merken of er makkelijker mee omgaan.
Maar in de regel is een paard een gewoontedier wat erg hecht aan vaste omgeving/routine/kuddegenoten. Dat afnemen en hem op een nieuwe plek opnieuw laten aanpassen is niet makkelijk voor hem. Vaker verhuizen kan voor paarden funest zijn. Ze raken hun gevoel voor veiligheid kwijt.

Eindconclusie van dit onderzoek was dan ook dat verhuizingen waar mogelijk moesten worden voorkomen.

Uiteraard kan een verhuizing wel verstandig zijn als je paard op zijn nieuwe plek echt niet kan wennnen, bv omdat nauwelijks buiten komt, geen sociale kontacten heeft ed. In dat geval kan verhuizing een opluchting zijn voor het paard. Mits het daarna op de nieuwe plek mag blijven....

Hier ben ik he helemaal mee eens.
Zeker ook met het stukje dat niet elk paard het zo goed laat merken.
Dat dat het niet maar meteen oke maakt.

E_horse.
Een maatje dat mee gaat scheelt denk ik wel een heleboel.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:22

Mijn paardje is 3.5 en heeft helaas al een aantal keer moeten verhuizen. gelukkig is hij er erg cool onder.

Eerst is hij van de fokker naar mijn eerste stalling verhuisd, daar stond hij met een veulen (hij was zelf jaarling) en een volwassen haf. Helaas werd het veulen verkocht, en begon pablo zich ernstig te vervelen, wat resulteerde in veel sloopwerk en een vervelend paard.

dus verhuisd naar stalling 2, echt het mooiste plekje hier in de buurt, echt mijn ideale stalling.. pablo had het daar ook naar zijn zin. helaas was daar snachts geen toezicht, en is mijn paard door een of andere gek toegetakeld.

dus weer verhuisd, naar mijn huidige stalling, een manege hier in de buurt.. ik zag er erg tegenop, ben kleine stallen gewend, maar mijn paard krijgt weidegang in de kudde daar, dus oke..
Hij gaat nu wel snachts naar binnen, wat hij voorheen zelden deed..
Ondanks dat ik vol twijfels zat doet hij het echt prima daar.. hij gaat met een heel stel merries naar buiten, en heeft het echt naar zijn zin. Ook is hij echt gemakkelijker geworden in de omgang, wss omdat meer mensen met hem bezig zijn. (hij was toch wel heel eenkennig.)

Ondanks dat het allemaal heel erg is meegevallen, wil ik echt niet meer verhuizen nu. Ik merk toch dat hij een maand of 2 niet helemaal zichzelf is, het heeft toch een hele impact op een paardje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:26

Ha, ik ben de eerste 'anders'-stemmer!

Ik denk dat het erg scheelt of een paard alleen verhuist, of samen met een maatje.
Als een paard een weidevriendje kwijtraakt, kan hij daar echt heimwee naar krijgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:09

Ik verhuis mijn paard zo min mogelijk. Ze moeten telkens wennen aan andere ritmes, gewoonten, geluiden, geuren, gebruiken, mensen, voer etc. Dat geeft veel onzekerheid.
Daarnaast moeten ze telkens wennen aan een nieuwe groep paarden met alle risico's van dien.
Bij mijn verhuizingen heb ik gemerkt dat mijn paard echt een paar dagen van slag was terwijl het geen onzeker type is. Daarna past hij zich vrij snel aan. Hij hangt in die eerste 2 weken ook een extra aan mij (de bekende factor in zijn leven).

Daarnaast versleep ik mijn paard al genoeg naar trainingen en wedstrijden. Dan vind ik het prettig dat hij zijn vaste thuis adres heeft.

Om te voorkomen dat ik vaak verhuis vraag ik stalhouders het hemd van het lijf. Ik vraag niet alleen of ze veel buiten komen maar ook hoeveel dit is, of dat zomer en winter hetzelfde is, of dat bij slecht weer ook zo is, of dat op zon en feestdagen ook zo is etc. etc.

Ik heb zelfs een hekel aan (ex)stalgenoten die steeds verhuizen. Ook dat geeft iedere keer onrust in de groep.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:46

het hangt natuurlijk van je paard af, maar ik denk dat de meeste paarden het niks vinden. paar x veranderen van stal kan. maar stel zelf eens voor je moet verhuizen, weg van je vrienden, je vertrouwde plekkie en je komt op een nieuwe plek waar je niemand kent.
mijn menig is dus, van stal veranderen kan, maar zeker niet vaak! :o

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:02

veranderen brengt toch vaak stress