paardje gekocht en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

paardje gekocht en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:57

hallo allemaal!
ik heb sinds maandag een hele lieve haflinger merrie van 11 jaar.
in de omgang is ze super lief en tijdens het proefrijden voor ik haar kocht ook.
vandaag ging ik haar voor de tweede keer dat ze van mij is rijden en ik merkte meteen dat ze pittiger was als anders.....
in de draf was ze heel erg voorwaarts en begon zelfs te bokken!
ik heb haar meteen aangepakt en daarna even gelongeerd voor ik er weer op ging, het ging daarna best goed maar ze bleef dwars doen.
nu zou ik willen weten hoe ik het het beste met haar kan gaan doen om een band op te bouwen en leuke dingetjes met haar te doen zodat we samen een team gaan vormen.
ik moet haar nog helemaal leren kennen enzo en leren vertrouwen, ik ben geen lefgozer...
had ook speciaal deze merrie gekozen omdat ze zo lief en rustig was
alle tips en adviezen zijn heel erg welkom!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:59

Ze is je aan het uitproberen. Ik zou hulp vragen aan je instructeur... Of heb je geen les?

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:01

het klink misschien stom en saai maar mijn band is het beste geworden door heel veel wandelen, uiteraard moet het paard zich daarbij ook aan regels houden ( jouw tempo en niet door je heen laten lopen) z krijg je respect voor elkaar en leer je elkaar goed kennen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:02

Staat ze op de wei?
Geef r vooral ook tijd om te wennen,, maar hou 'r in beweging en geef zeker niet teveel eten. Weet je hoe ze vroeger gehouden werd/wat ze kreeg?
Waarschijnlijk heeft ze gewoon een dagje minder,, maar langs de andere kant moet je weten dat ze in een heel nieuwe omgeving terecht gekomen is en je waarschijnlijk heel anders met 'r omgaat als ze gewend is.

Voor een band: idd wandelen, longeren, overal je tijd voor nemen, poetsen, rustig wat rondrijden, wat schriktraining, in de wei zitten, wat spelen...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 25-07-09 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:02

Idd les nemen.
Ze is je nu waarschijnlijk aan het uit proberen en als je daar niet doorheen komt,ga je het echt niet leuk vinden.
Komt ze overdag ook in de wei? Kan ze haar energie wat kwijt?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:03

dus je hebt 1x proef gereden voordat je haar kocht?? en ze hebben deze merrie verkocht als braaf en rustig?? beetje vreemd dus, dan mag ze niet zomaar gaan bokken.
ik zie in je profiel dat je 37 jr bent, hoelang rij je al dan?
ik zou eventueel contact opnemen met de vorige eigenaar en vragen hoe dit kan

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:04

grondwerk!
wederzijds respect opbouwen ;)

Xivura

Re: paardje gekocht en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:07

Laten wennen aan de omgeving en inderdaad veel wandelen. Zo bouw ik ook een super band op met mijn paard. :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:08

ze staat overdag in de wei en snachts op stal, brok krijgt ze niet omdat ze daar volgens haar vorige eigenaar niet tegen kon.
dan ging ze bokken...
ik heb nog geen les maar kan het wel nemen op de pensionstalling waar ze staat, is geen verkeerde tip zowiezo!
wandelen ga ik graag doen met haar, heb je dan misschien tips tegen de horzels?
ik ben al een keer het erf met haar afgeweest maar ze werd meteen aangevallen door de horzels :(
heb al knoflookpillen gehaald maar die eet ze zo niet op en aangezien ze geen brok krijgt kan ik ze er ook niet doorheen mengen.
het is wel een heel lief beestje hoor, als ik mijn zoon van 9 er op zet sjokt ze lekker rustig rond :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:09

Vliegenproduct, vliegendeken, vliegennetje, knoflook in 'r voer doen ... :P middeltjes genoeg

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:10

Ik denk dat je dan even vliegenspul moet kopen en op de wei een vliegendeken is niet altijd verkeerd.
Als ze brok krijgt gaat ze bokken? Hmmmm.. weet niet of dat wel klopt.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:10

criollolover schreef:
dus je hebt 1x proef gereden voordat je haar kocht?? en ze hebben deze merrie verkocht als braaf en rustig?? beetje vreemd dus, dan mag ze niet zomaar gaan bokken.
ik zie in je profiel dat je 37 jr bent, hoelang rij je al dan?
ik zou eventueel contact opnemen met de vorige eigenaar en vragen hoe dit kan

ik rij al vanaf dat ik een klein meisje ben, maar toen ik zwanger wilde worden ben ik gestopt met rijden....
mijn oudste word dit jaar 10 dus heb al die tijd eigenlijk niet gereden....
vorig jaar wel een half jaar op een manege gereden maar dat was niet alles.
ik ben geen beginner maar heb niet meer zoveel lef als vroeger

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:12

ik heb al van meerdere mensen gehoord dat vliegenspul wat je koopt hartstikke duur is en voor geen meter werkt....
welk merk heb jij dan?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:12

Is de merrie gekeurd geweest en is er bloed getrokken?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:13

Ik heb een vliegenspray waarop staat: Tegen dazen en muggen.
Hele goede vliegenspray! Donker van kleur .. Dus weet niet of je dat op een hafje moet spuiten .. Denk dat je dan beetje stipjes ziet enz ..
Weet zo het merk niet uit me hoofd ..

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:14

echt leuk dat je dan nu je eigen paard heb.

ik vind het raar dat ze bij de vorige eigenaar geen brokken kreeg omdat ze anders zou gaan bokken???????????
wat dus betekend dat er voor haar in brokken te veel engergie zit! misschien gaf de vorige eigenaar haar wel verkeerd voer.
Wat kreeg ze dan in de winter erbij???? niks alleen hooi??? je hebt voer voor energieke paarden, dat voer is eiwit arm en en je kan ook muslie kopen zonder haver!!

succes

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:15

het is nou ook weer niet zo dat er geen land met haar te bezeilen is he....
ze is ook heel lief verder, zal wel zijn dat ze me idd aan het uitproberen is...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:16

Je kunt een vliegendeken kopen of atex daasspray. Atex werkt best even. Geen uren, maar voldoende om te wandelen. En een vliegendeken helpt natuurlijk ook.

Moet wel een hele pittige dame zijn als ze van een beetje brok gaat bokken. Of gaven die mensen soms een kilo per keer?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:16

ze kreeg voornamelijk hooi en ze stond altijd in de wei, ze kreeg op 1 schep muesli per dag

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:17

Gelijk les nemen, want dit gedrag zal eerder verergeren als afnemen.
Ik zou iig aanraden om even niet te rijden zonder goede begeiding! Wanneer het gedrag zich verergerd, is het oplossen ook weer gelijk moeilijker...vandaar!
Aangezien je zelf al zegt geen "lefgozer" te zijn, is hulp in de omgang misschien de eerste tijd ook handig.
Je moet het paardje wel begeleiden, wanneer je dit niet voldoende doet, kunnen ze veranderen in draken (worden dominant óf doen alsof omdat ze juist onzeker zijn)

succes!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:20

Ik denk dat je voor de dazen het beste een dekentje op kan doen met het wandelen, das net zo makkelijk en geen stank en vlekken. Verder zou ik zeggen laat haar lekker wennen en dan komt het vast wel goed. Les nemen kan zeker ook geen kwaad, geniet van je nieuwe paardje!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:21

_Sannee schreef:
Ik heb een vliegenspray waarop staat: Tegen dazen en muggen.
Hele goede vliegenspray! Donker van kleur .. Dus weet niet of je dat op een hafje moet spuiten .. Denk dat je dan beetje stipjes ziet enz ..
Weet zo het merk niet uit me hoofd ..

er bestaat geen goede vliegenspray tegen dazen en muggen. je kunt spuiten wat je wilt met dure sprays maar ze zijn nooit helemaal weg.
als je geen last van dazen wilt hebben dan ga je wandelen of rijden na 9 ur s'avonds of s'morgens voor 9 ur.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:22

sinds maandag is ze van jou?
en je hebt haar verhuist?

de verhuizing geef altijd een onwennige periode aan voor ponys,ze kunnen dan geheel anders lijken dan ze waren.
en vandaag ging je een 2de keer rijden?

daar zit al di,wo.do en vrij tussen,wat is er tussendoor gedaan met haar?

ik geef een nieuwe pony 1 dag rust en dan rijd of longeer ik meteen iedere dag,blijf iedere dag hetzelfde,niet teveel bemoederen,zo weten ze met een week van een dag hun brengt en hoe jij bent..

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:31

Er is ook best een kans dat je haf je wat uitprobeerd. Gewoon lekker veel samen doen en zeker les nemen! Dan leer je dit soort situaties op de goede manier oplossen!

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:35

Zoals al wordt gesteld veel wandelen en tegen de dazen, dazenspray helpt in elk geval even, zodat je met haar kunt wandelen ;) of anders een vliegendeken.
Je zou ook wat grondwerk kunnen doen dat vind ze misschien wel leuk en is voor jezelf ook leuk.
Borstelen, wassen, benen geven kom je er ook achter wat ze fijn vind, je zult haar toch eerst moeten leren kennen en zij jou ook.
Een stalgenootje van mij had ook een haflinger gaf ze ook geen brok die gaf haar paard, koeken schijnen in elk geval de mineralen en vitaminen in te zitten, maar moet je misschien even vragen bij een diervoederwinkel.
En ik zou ook in het begin zeker les nemen voor het rijden.
Geniet er in elk geval van en veel succes gaat vast goed komen ;)