Tips gevraagd...overal verkeersmak behalve thuis.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Tips gevraagd...overal verkeersmak behalve thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:07

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende.
Ik heb een 9 jarige e-pony en we nemen hem regelmatig een weekendje of weekje ergens mee naartoe op vakantie.
Waar we ook zijn, hij is overal goed verkeersmak en ik kan heerlijke buitenritten maken. Dit ongeacht of hij alleen mee moet of met meerdere paarden.
Op de Veluwe loopt hij zo aan een los teugeltje langs een 80km weg en ook wegen naar bijv. het strand geven geen problemen.
Mocht hij toch iets niet vertrouwen, dan gaat hij stil staan en loopt er met wat aanmoediging rustig langs.

Echter is het buitenrijden op onze eigen stal een drama. Hij wil niet van het terrein af en als dat al lukt, dan is alles eng.
Hij loopt te dribbelen, schrikt van alles en zodra hij een auto hoort naderen begint hij al druk te doen.
Om maar niet over zijn reactie te spreken als de auto echt voorbij komt.
9 van de 10 keer komen we niet eens aan bij het bos.

Heeft iemand van jullie ook zo´n paardje en wat doe je hieraan?
Sinds vorige week staat er wel een vriendinnetje van hem bij ons op stal, dus als het dazenseizoen voorbij is gaan we het samen proberen, maar ik zou ook zo graag alleen erop uit willen kunnen trekken.

Alavst bedankt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:25

Normaal gesproken zou ik zeggen, ook gezien de ervaringen met mijn eigen spook, dat je pony je gigantisch in de maling neemt. Mijn paard was ook vreselijk "bang" voor van alles: hekjes, de schaduwen van bomen, meerkoeten :roll: , verzin het maar. Alles was een excuus om zich vliegensvlug om te draaien en terug naar stal te galopperen. Wat blijkt: als ik hem gewoon aan het werk zet is er niks aan het handje, maar dan moet ik 'm wel iedere meter bezighouden. Het is geen paard waarop je eens lekker de omgeving in ogenschouw gaat zitten nemen.

Maar goed, dit is Silence waar jij het over hebt en Silence is een verhaal apart ;) Het zou natuurlijk kunnen dat je meer aan 'm moet rijden. Niet dwingen, gewoon lekker voorwaarts en zijn aandacht erbij houden en geen gemiep. Als je naar het bos wil ga je ook naar het bos, niet opgeven, vooral niet opgeven. Als hij echt bang is mag dat best, help hem dan om dapperder te worden. Als hij écht bang is, en jij hem toestaat om om te keren bevestig je dat het eng is. En als hij je in de maling neemt en hij mag dan van jou terug naar huis steekt hij een dikke hoef (want paarden hebben geen middelvingers) naar jou op. Een paard dat bang is voor bijvoorbeeld fietsen zal alleen stilstaan of raar huppelen wanneer hij een fiets tegenkomt, en verder normaal doen wanneer je ander verkeer tegenkomt. Een paard dat je in de zeik neemt zal álles aangrijpen om zijn zin te krijgen. Het enige waar mijn paard, wanneer hij die behoefte heeft, moeilijk over mag doen is schapen. Verder moet hij niet zeiken.

Het zou kunnen dat hij, omdat hij bij stal in de buurt de weg kent, ook weet welke kant hij op moet rennen, en zich zeker genoeg voelt om zich te verzetten. Wanneer je op vakantie bent is de omgeving vreemd en zal hij logischerwijs meer afgaan op wat jij wil en waar je naartoe wil.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:32

Gelukkig gaat hij niet rennen, blijft wel bij me.
Wat ik persoonlijk denk, is dat de honden van de buren ermee te maken hebben.
We moeten langs hun oprit en daar zitten twee honden. Een herder en een rotweiler.
De herder blaft wel, maar doet niet raar.
De rotweiler wordt agressies. Komt bijna door de omheining heen, ontbloot zijn tanden en maakt een hoop kabaal.

Zou hij hierdoor de spanning op kunnen bouwen? Waarschijnlijk wel.
Als deze honden er niet zitten, gaat het wel....
Maar helaas zijn dit mensen die erom staan te lachen, dus ermee praten zal niet werken.

Hilli

Re: Tips gevraagd...overal verkeersmak behalve thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:42

Als het alleen te maken heeft met dat hek: net zo vaak langs het hek gaan (eerst aan de hand, later erop) tot die hond geen indruk meer maakt op Silence. Beloon 'm uitvoerig als hij erlangs gaat in elk geval.

Tijdens 1 van mijn buitenrij-rondjes kom ik ook langs zo'n huis, maar dan met een herder die flink blaft, gromt en bij elk gaatje in het hek/de omheining zich laat zien. Ik heb het stadium aan de hand erlangs overgeslagen, maar m'n merrie is het inmiddels zo gewend dat hij er zit.. dat het geen indruk meer maakt.

Samen rijden kan een goed idee zijn, zeker als het andere paard beter op z'n gemak is.

Verder: begin klein en bouw dat verder uit. Bedenk van te voren wat je wilt doen, waar je heengaat. Dat kan een rondje van 10 minuten zijn, maar 10 brave minuten is echt voldoende. Belonen en klaar. De volgende keer ga je een stukje verder.

Daarnaast: blijf ook afwisselen, zowel qua rondes die je rijdt, als qua tempo. Hoe minder aandacht ik daaraan besteed, hoe eigenzinniger mijn merrie wordt.

In elk geval veel succes :)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:48

Dat had mijn pony ook bij de stal waar we zomers staan.
We rijden daar bijna altijd alleen (behoorlijk stuk langs een drukke weg en dan naar het bos/de hei). Zodra we met een ander paard op pad gingen was er niks aan de hand.
Maar alleen.. met poetsen/opzadelen al tig keer mesten en op weg naar het bos ook. Overal van schrikken inderdaad. Zodra we in t bos waren was t goed en op de terugweg was er niks/bijna nooit iets aan de hand.

Een paar keer het eerste stuk aan de hand gedaan, rustig ff stoppen/ beetje aaien, ontspannen.
En ineens is het over.. Aan de hand heeft ze gewoon n tikkie meer vertrouwen en nu stap ik gewoon in t begin weer op. Geen gestress, gemest en gespook meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:48

Hilli schreef:
Als het alleen te maken heeft met dat hek: net zo vaak langs het hek gaan (eerst aan de hand, later erop) tot die hond geen indruk meer maakt op Silence.

en zorg ook dat Silence wel indruk maakt op die hond. Een hond kun je intimideren door op hem af te lopen, Silence is groter, dat heb je mee, doe er je voordeel mee. Deze zit bovendien achter een hek, hij kan je niks maken. Als ik op het ruiterpad opdringerige honden tegenkom stuur ik mijn paard erop af. Op 1 zeer hardnekkig geval na taaien ze allemaal af }>

Daarnaast, wanneer een situatie weg is is die ook echt weg voor een paard. Zodra jij langs die honden bent is Silence ze alweer vergeten, tot je er weer langsrijdt natuurlijk. Paarden reageren alleen op het hier en nu. Daarnaast zou hij dan onderweg bang moeten zijn voor honden en niet voor auto's. Ik denk eerder dat jij je druk maakt over die honden doordat je daar in je hoofd mee bezig bent en dat dat overslaat op je pony. Als hij spanning opbouwt is het aan jou om die af te laten vloeien, door heel bewust zelf te ontspannen en daarbij bijvoorbeeld even vlak voor zijn schoft door zijn manen te kriebelen. Moet je eens opletten wattie dan doet.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:54

Mocht het echt door de honden zijn zal je paard er toch aan moeten wennen.
Is er iets waar je haar kort en duidelijk mee kan belonen/laten ontspannen? Desnoods een wortel oid.

Je zal er toch veel langs moeten lopen, misschien met een ander paard als jouw paard daar meer vertrouwen door krijgt?
Stoppen bij het hek, rust/belonen (en vooral zelf ontspannen blijven), stukje lopen, weer laten onspannen en dan verder rijden alsof er niks aan de hand is en op de terugweg/de volgende keer weer. Dat ze iniedergeval geen extra negatieve ervaringen heeft bij dat hek.

Op een vreemde plaats zijn ze vaak iets meer overdonderd. Thuis weten ze waar ze van kunnen schrikken en misschien zoek je daar zelf onbewust ook al naar spoken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:57

En pak ook die honden aan. Het schijnt dat sommige honden agressief zijn naar postbodes omdat postbodes ook meteen weer weggaan. Weet zo'n hond veel dat hij alleen de post komt brengen, voor zo'n hond z'n idee is hij erin geslaagd om de indringer weg te jagen. Die honden zullen eraan moeten wennen dat Silence langs hun hek loopt.

Hilli

Re: Tips gevraagd...overal verkeersmak behalve thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:14

De hond in kwestie aanpakken lijkt me niet nodig en ook buiten het doel liggen in dit geval. Went je paard aan een hond die agressief overkomt vanachter een hek, dan heeft dat ook bij andere honden effect. Stuk effectiever dus dan andermans hond opvoeden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:19

Aanpakken in de zin van je er niks van aantrekken, laat 'm maar blaffen. Dat doet de TS en haar pony niks, en dat heeft die hond te accepteren. Ik bedoelde inderdaad niet met de hond naar de stoutehondencursus :+

Hoe doet die hond eigenlijk naar de andere paarden bij jullie op stal wanneer die langs het hek gaan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:20

Juist niet belonen want dan beloon je slecht gedrag en dat wil je niet..
Gewoon ervoorbij gaan en pas als hij er voorbij is belonen, dus niet van tevoren braaf of iets dergelijks zeggen..dan versterk je zijn gevoel dat hij angst mag laten zien...
Die hond zal hij aan moeten wennen en niet andersom, hij loopt langs het ef van de hond, eventueel dus iemand erachter laten lopen zodat hij weet dat hij door moet lopen..
Maar nooit of te nimmer bij een schrikreactie belonen..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:17

Bedankt voor de tips. Gaan we zeker mee aan de slag.

Wat betreft de andere paarden....vrijwel niemand krijgt z´n paard het erf af langs die honden.
Richting die hond lopen aangezien Silence groter is zal niet meevallen, die zet liever geen stap richting die hond ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:26

Hmm, ja dat is lastig... krijg je 'm er wel langs? Het is ook handig als jij die hond zelf negeert, niet denken "daar is die hond weer" maar in plaats daarvan "lekker naar het bos :) "

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:28

Nou, meestal eindigen we daar al. Hij is voor geen enkele hond bang, maar die rotweiler is schijnbaar toch heel extreem.
Maar er zijn er meer op stal die dus niet meer op buitenrit kunnen sinds die mensen er wonen.

Het probleem is dat je ze niet ziet zitten. Ze komen uit het niks uit de achtertuin geschoten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:29

Tja... als bijna niemand zijn paard langs die honden krijgt is het niet alleen een probleem voor jou en Silence. Misschien een plan smeden met medestalgenoten. Of vragen of je staleigenaar met zijn buren gaat praten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:30

Silence schreef:
Het probleem is dat je ze niet ziet zitten. Ze komen uit het niks uit de achtertuin geschoten.

Helpt het om de hond te roepen/te fluiten? Ik heb dat nl. met die lastige herder gedaan (en doe het nog wel eens): dan zit 'ie alvast bij het hek (en kunnen ze 'm zien/schrikken ze dus niet/gaan ze er gewoon langs) :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:32

Ja klopt, het is niet specifiek een probleem van ons inderdaad. (maar ik praat niet snel over andermans problemen, dus daarom had ik het niet genoemd.)
De staleigenaresse heeft dat reeds geprobeerd, maar helaas. Het zijn mensen met geen begrip voor paarden (heel slim om dan tegen een pensionstalling te gaan wonen) en dus ook niet voor deze situatie.
Laatst stond mevrouw voor het raam te lachen toen ik de controle kwijt ging raken.

Soms zit de hond voor het hek en dan is het oke. Tot hij dus ´wakker´ wordt en uit gaat vallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:36

Zeg... misschien zeg ik nou wat stoms hoor. Maar als die hond van de buren is... aan de andere kant zijn ook buren. Kun je niet langs die kant naar het bos?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:38

Het huis daarnaast is van de staleigenaren. Daar mogen we wel de oprit gebruiken, maar om richting bos te gaan moeten we alsnog langs de honden en de oprit grenst aan hun tuin. Dan langs de voorkant, maar daar komen de honden ook dus reageren ze net zo fel.

Edit: Is niet stom hoor, juist super dat je zo meedenkt +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:55

Silence schreef:
Richting die hond lopen aangezien Silence groter is zal niet meevallen, die zet liever geen stap richting die hond ;)

Ik denk nog even verder met je mee hoor :Y) Wat doet Silence WEL? En wat niet, gaat hij stilstaan, springt hij opzij, snurkt hij, enz. wanneer die hond opduikt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:56

Hij gaat snuiven, dribbelen op zijn plaats en van links naar rechts en zou het liefste omdraaien het terrein terug op. Maar dat kan ik meestal wel voorkomen.
Echter een stap verder vooruit lukt dan weer niet.

Super dat je zo meedenkt. Dank je wel. Vind het zo sonde dat we niet meer naar buiten kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:58

Doet hij dat alleen onder het zadel of ook wanneer je naast hem loopt? En wat doet hij wanneer je 'm er achteruit langs rijdt? En als je buiten bent geweest en je bent weer bijna op stal en die hond verschijnt dan, hoe doet Silence dan?

Zijn die honden altijd in de tuin?
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-07-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:59

Beide.
Ben nu sowieso gestopt om hem onder het zadel het terrein af te willen krijgen. Mede doordat ik vrijwel niet kon blijven zitten.
Dit aangezien hij aan de hand meestal toch wat meer vertrouwen heeft. Dus wil ik het proberen om hem op die manier rustig mee te krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:01

Kijk uit dat hij niet ook aan de hand het vertrouwen verliest.

Misschien een beetje stom... maar paard opladen, langs de buren, paard uitladen, lekker hobbelen? Tot je een constructievere oplossing hebt gevonden natuurlijk :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:02

Nou, daar denk ik tegenwoordig wel steeds vaker aan inderdaad.
Ik weet dat hij het bos zo heerlijk vind, dus is het zo jammer dat we er niet meer komen.
Maar ik hoop dat de dazen snel opzouten, dan kunnen we het proberen met het andere paard.