heb vragen bij het gedrag van mijn pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinky1107

heb vragen bij het gedrag van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:36

Ik kocht in juni een 15 jarige merrie, marie genaamd. Heel rustig bij de boer waar ik ze kocht dan. De merrie werd bij mij op de weide geleverd, en viel toen van de van waar ze op moest. Toen ik ze een dag of drie had, vond ik dat ze veel hoestte, heb er dan onmiddellijk de dierenarts bijgehaald. Ze bleek een ontsteking te hebben aan haar luchtwegen en moest medicatie nemen.In het begin was ze vrij schuchter, ah ja haar entree op de wei was al niet zo fantastisch geweest,eerst de val, dan de dierenarts,..Ik gaf haar de medicatie, en ze werd merkbaar beter, ze lag niet meer zo veel, heb ze laten ontwormen, maar de hoest ging niet volledig weg.Ze heeft een beetje dampigheid,doordat de boer er niet naar omkeek. Goed dit geeft me allemaal niet, ik heb er alles voor over om haar beter te maken. Ze neemt nu de medicatie, en is echt wel al beter, maar ze is nu steeds zo overweldigend. Als ik met mijn auto s morgens toekom hinnikt ze de hele buurt bijeen, tot ik op de wei ben en haar een koek of wortel heb gegeven, dan galoppeerd ze naar de plaats waar ik haar haar eten geef, en ze blijft tramlpelen tot ik het voor haar neerzet. ALs ik dan de wei vrij maak van de drolletjes die ze legde, dan komt ze altijd achter me aan, en gunt me geen vrijheid. Ik weet dat ze je een persoonlijk stuk rondom jezelf moeten laten maar dat doet ze niet. Ze wil dan naar het tweede stuk weide, en als ik de kans krijg om de weide te openen, stormt ze die wei op. Dan is ze rustig en graast een beetje. Ik kan haar aaien, en praat tegen haar. Ze houdt me wel overal in de gaten. Dus als ik een beetje verder voor haar haar lievelingsgras ga plukken, loopt ze zenuwachtig over en weer op de wei, met haar kop naar mij gericht, en hinnikt ze tot ik tegen haar praat. Vanmiddag had ze de hele weide ter hare beschikking, en ze stond achteraan toen ik toekwam, en ze gallopeerde zo snel naar mij dat ze moeite had om af te remmen. Is dat gewoon enthousiasme omdat ik haar veel aandacht geef en haar beter maakte? Ook heeft ze blijkbaar een angst voor alles wat mannelijk is. Dan gaat ze lopen.Ze vertrouwt me nu al wel een beetje, ze volgt me in haar stal, ik mag haar al vastleggen aan haar stal, maar niet verdwijnen in de stal. Haar hoeven laat ze niet uitkrabben. Ze loopt flink mee met mij aan de koord, en ze tolereert ook mijn dochter op haar rug. Zolang ik het touw vastheb is er geen probleem, maar als mijn man overneemt, weigert ze dienst.
Ik hoop van jullie een paar reacties te ontvangen. Alvast bedankt +:)+ +:)+

tamary

Re: heb vragen bij het gedrag van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:14

Staat zij alleen? Aangezien ze zo aan je vast kleeft. lijkt het wel alsof ze geen andere paarden heeft of er geen aansluiting bij kan vinden.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:17

Als ze alleen staat is dit het probleem, lijkt mij.
Staat ze alleen? Zo ja, heb je overwogen er een ander paard bij te zetten?

twinky1107

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:52

ja ze staat alleen. Ik heb nog een shetlandertje, maar de dierenarts zei zolang ze nog snottert, er geen ander paardje bijmag. Is dat dan gn dominant gedrag vn haar? Deze avond ging mijn man mee op de wei, en zij liep bij me terwijl ik drollenraper was, en ze ging telkens tussen hem en mij inlopen, zij het dichtst bij mij.Ze is lief hoor, maar als ze zo dicht dicht komt maakt me dat soms wat bang.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:53

Ze hoort ook wat afstand te bewaren.
Neem anders een halster mee waar je haar effe mee kan aantikken als ze te dichtbij komt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:23

Als de boer niet naar haar omkeek, kan dit ook een reden zijn voor aandacht en is ze gewoon zeer aanhalerig. Kan ze de shetlander zien of niet? Als ze de shetlander wel kan zien en de boer haar dus geen aandacht gaf is het heel goed mogelijk dat het paard verlatingsangst heeft, ik weet het het klinkt heel stom, maar mijn paard heeft het sinds hij een week in de kliniek heeft gestaan. Dat ze tussen u en uw man in gaat staan betekend gewoon jaloezie. Ik zou zeggen geef haar lekker veel aandacht en laat uw man haar eens voeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:54

Je hebt het haar nog maar heel even dus ik zou het gewoon nog even de tijd geven (niet dat je dat niet zou doen hoor). Als dat shetje er weer bij mag zal het waarschijnlijk minder worden en zul je ooit misschien nog wel met wee terugkijken op die tijd dat ze zo op je af gallopeerde.

Verder moet je wel je eigen ruimte aangeven. Knuffelen mag, maar ze mag het niet zomaar opeisen! Het is de bedoeling dat ze vraagt of ze in jouw ruimte mag komen en jij daar dan toestemming voor geeft. Als ze dus zo je ruimte instormt zou ik toch eventjes aangeven dat je hier niet van gediend bent!

Beetje grondwerken misschien?:)