Pony angstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clarck

Pony angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:41

We hebben sinds kort een nieuwe pony ,
op stal kunnen we hem aaien enzo en pakken.
maar als we hem uit de wei willen halen laat hij zich niet vangen meestal zijn we uurtje bezig.
HOe kunnen we dit verbeteren?

Liefs, }:0

Fellowschat

Re: Pony angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:42

soms de wei in gaan om hem alleen te aaien..
en dan gewoon weer weg gaan dan weet hij dat je hem niet altijd komt halen...

Clarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:44

Dat proberen we ook maar dan loopt hij steeds weg dan geven we hem brokjes en dan gaat ie weer :\

Fellowschat schreef:
soms de wei in gaan om hem alleen te aaien..
en dan gewoon weer weg gaan dan weet hij dat je hem niet altijd komt halen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:52

Blijven volhouden. Doe hem het halster+touw om, en laat hem aan de hand eventjes grazen. Dan weer alles afdoen en weggaan. Van 't land, even borstelen (als hij dat leuk vindt), en dan weer terugzetten.

Of ga zelf eens op het land rondlopen, mest ruimen is een goede bezigheid. Soms komt een paard dan ook uit nieuwsgierigheid naar je toe, en dat kun je belonen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:57

Wat heel erg kan helpen...neem een deken, stoeltje of iets mee en ga in het weiland zitten lezen zonder aandacht te schenken aan de pony.
Grote kans dat de nieuwsgierigheid van de pony te groot is tegenover zijn angst.
Herhaal dit een aantal keer en geef hem elke keer een snoepje. Dit moet je uiteraard later weer afbouwen, maar in het begin kan het hem wel net over de drempel heen helpen.

Als hij vertrouwen genoeg heeft als jij zit, dan kun je wat gaan rondlopen. Probeer je lichaamshouding af te stemmen op de pony. Dus geen extreem dominante houding aannemen en de pony niet aankijken. Laat hem maar komen.

Maar ook echt laten komen in het begin, geen extra dingen willen doen als een halster omdoen, poetsen enz.
Dat komt allemaal wel ;)

Wat de sleutel hiervoor is....geduld.
Het kan heel lang duren, maar werkt uiteindelijk zeker weten.

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:39

niet altijd de wei in gaan om hem eruit te halen

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 04:20

hoi,
Ik ken dat probleem met mijn eigen pony. Ik heb haar nu 3 jaar en de laatste maanden lukt het me dan eindelijk om haar te pakken. Maar daar voor was dat echt een probleem. In het weiland zitten wachten tot ze kwam hielp niet. Met een paar man proberen te pakken werd helemaal een drama. Gelukkig heb ik nog een paard waar ze zich heel erg aan optrekt. Ik heb haar een hele tijd los mee laten lopen met hem. Ik kon haar dan op stal weer pakken. Op stal voelt ze zich vertrouwd en veilig. In het weiland heeft ze dat gevoel nog niet. Langzaam hebben we het opgebouwd om haar te pakken. En nu sinds enkele maanden kan ik haar uit het weiland halen. Nu nog is ze erg onzeker en moet je eerst haar vertrouwen winnen voor je haar kunt pakken. En alleen de staleigenaar of ik kan haar pakken. Als je te snel je hand naar haar beweegt is ze weg. En nog een lastig iets is dat ze pas als allerlaatste kan pakken. Alle paarden moeten dan al binnen zijn voor ze zich eindelijk laat pakken. Of dit ooit helemaal goed komt weet ik niet. Ik heb er vrede mee zoals het nu gaat. Een tip van mij. Voor sommige paarden werkt het jagen etc echt averechts. Alleen geduld kan zo'n paard redden. Ook ik heb alle emoties weleens in het weiland mee gemaakt. En ik denk dat ik het nog vaak mee zal maken. Maar een ding weet ik wel rust en geduld is soms de enige oplossing

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:19

Veel geduld. Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande reacties.

chook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:12

Pollewoppy schreef:
Veel geduld. Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande reacties.

Ik sluit me dr ook bij aan.
Geduld is een schone zaak *D en er zijn vele manieren om uit te proberen

Sucses ermee :wave:

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:42

niet pakken. en vaker in het weiland komen. zonder hem dus te pakken. en geduld.
een snoepie mag best hoor :P