paard uitgegleden in de wei wat doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard uitgegleden in de wei wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:17

Mijn paard is gisteren in de weide uitgegleden,met de achterbenen onder het lichaam,er is verders niets te zien,niet kreupel of wat of iets dik of warm ook niet,alleen hij is erg stijf en je hoort de gewrichten kraken achter,heeft dit ermee te maken,geef hem elke dag beweging,en koel ook,wat moet je nog meer doen?en wat houdt het kraken van de gewrichten in is dat door de val een verrekking...hoor de reacties wel...

chocobroodje

Re: paard uitgegleden in de wei wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:56

tsja ik ben ook stijf na een val, als je het niet vertrouwt dierenarts erbij en anders stukje wandelen en de stijfheid eruit lopen.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:59

chocobroodje schreef:
tsja ik ben ook stijf na een val, als je het niet vertrouwt dierenarts erbij en anders stukje wandelen en de stijfheid eruit lopen.

dat klopt wat je zegt ;) maar dat de gewrichten kraken komt daar ook door dus/

xxTumxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:04

Ik kan je helaas niet helpen met een advies wat je wel of niet moet doen, maar jij kent je paard zelf het beste dus zou bij twijfel of vragen voor de zekerheid de dierenarts bellen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:08

Volgens mij is het niet helemaal goed als je gewricht hoort kraken ;) Zelf ook wel beetje te bedenken toch?
Kan je niet met je Dierenarts telefoneren? En Evt. Afspraak maken.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:09

Idd de dierenarts inschakelen, gewrichten horen niet te kraken (alleen de mijne :P, is ook niet helemaal de bedoeling maarja).
succes ermee. ben benieuwd of het iets is

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:35

Zal morgen inderdaad eens langs de da gaan als het morgen nog is,maar moet er wel bijzeggen dat hij in stap altijd wel een knak hoorde,in principe moet het iets onschuldigs zijn,want het zou met het gewrichtsvloeistof te maken kunnen maken,dat hij te weinig smering heeft in de gewrichten dat hebben wel heel veel paarden...maar ik merkte het nou naar de val echt op..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:48

Kraken hoeft opzich niet veel te zeggen. Ik kraak ook als ik opsta dat ie bij ieder mens en dier voorzich. Vertrouw je het niet DA erbij, maar ik denk dat met wat stappen het wel mee zal vallen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:51

Dat knakken zegt eigenlijk helemaal niets.
Bij een grotere mate van stijfheid zal het wel meer voorkomen,maar dat wil helemaal niets zeggen over de evt kwetsuur dus.

Ik zou de komende weken even wat rustiger aan doen, even niet teveel in de bak rijden, en lekker veel stappen en uiteraard als ie niet kreupel loopt , ook wat draven.

Zijn spieren zijn wss lichtjes beschadigd en dat heeft hersteltijd nodig.
Indien niet kreupel zou ik niet direct de dierenarts bellen. Die kan namelijk ook niets doen als het paard niet kreupeld.

Gewoon even rustig aan doen, en is de stijfheid na 2 weken niet minder, dan kun je altijd nog onderzoek laten doen.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:34

crossmonster schreef:
Dat knakken zegt eigenlijk helemaal niets.
Bij een grotere mate van stijfheid zal het wel meer voorkomen,maar dat wil helemaal niets zeggen over de evt kwetsuur dus.

Ik zou de komende weken even wat rustiger aan doen, even niet teveel in de bak rijden, en lekker veel stappen en uiteraard als ie niet kreupel loopt , ook wat draven.

Zijn spieren zijn wss lichtjes beschadigd en dat heeft hersteltijd nodig.
Indien niet kreupel zou ik niet direct de dierenarts bellen. Die kan namelijk ook niets doen als het paard niet kreupeld.

Gewoon even rustig aan doen, en is de stijfheid na 2 weken niet minder, dan kun je altijd nog onderzoek laten doen.

@crossmonster bedankt voor deze reactie,hier kan ik wel wat mee,maar he tis dus normaal dat het kraken wat je hoort bij de stijfheid meer kan worden?maar wat bedoel je met de spieren zijn lichtjes beschadigd?en het herstellen duurt dus even,ben voorlopig inderdaad gewoon aan het stappen buiten,en wat draf,kan aan de longe kwaad dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:47

Spierpijn wil zeggen dat er haarscheurtjes in de spieren zitten.
Plus een hoop verzuring in de spieren (ophoping afvalstoffen)
Dit veroorzaakt stijfheid zoals je zult begrijpen.
Als ie een flinke glijer heeft gemaakt heeft ie wss een en ander opgerekt.
Dit hoeft niet ernstig te zijn.
Als ie niet kreupel loopt zou ik niet bang zijn om erop te gaan zitten en lekker buiten rechtuit wat te rijden, zoasl ik al zei, stappen en draven.
Door de lichte beweging worden de afvalstoffen afgevoerd en de spieren worden beter doorbloed en zullen ze sneller genezen.
Merk je na 1,5 tot 2 weken totaal geen verbetering, dan uiteraard de dierenarts bellen, dan is er meer aan de hand.

Longeren nooit doen, dit is voor gezonde paarden al belastend, laat staan voor paarden die wat mankeren , vanwege de eenzijdige belasting.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:32

Het gaat inmiddels weer goed,hij is niet meer stijf,stapt goed door,hij heeft verders geen last meer,alleen nog wat geknak,maar dat stelt niks voor....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:35

Je zou voor dat geknak alsnog even contact met de DA kunnen opnemen, misschien helpen voedingssupplementen of visolie bij het aanmaken van gewrichtsvloeistof.

Fijn dat hij verder weer beter loopt, een flinke schuiver kan idd aardig raar aankomen.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:36

mijn paard is 2,5 maand geleden uitgegleden op het asvalt. ze had zelf niks geen schammetje alleen wat haren waren waren afgeschuurd.
wel stijf, met 2 weken was ze weer helemaal los.

gelukkig heeft jou paard geen last meer van zijn spieren

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:47

Helina0611 schreef:
mijn paard is 2,5 maand geleden uitgegleden op het asvalt. ze had zelf niks geen schammetje alleen wat haren waren waren afgeschuurd.

knakte jouw paard ook in de spieren dan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:01

Een paard die stijf is na een val kan heel goed een (paar) spierscheurtjes hebben opgelopen
En ook kan het bekken flink geblesseerd zijn
Ik zou voor de zekeheid naar een goede paardenkliniek gaan om de wervelkolom na te laten kijken
Stel dat er toch een blessure is, waarbij snel aktie moet worden ondernomen, dan kun je je achteraf wel voor je kop slaan, dat je dit niet gedaan hebt
Kraken hoeft op zich niets te betekenen
Maar kraken na een val zou ik zeker serieus nemen!
Paard kan bv ook een scheurtje/breukje in het bekken hebben opgelopen, daar hoeven ze niets eens heel erg kreupel van te zijn

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:07

unamie schreef:
Een paard die stijf is na een val kan heel goed een (paar) spierscheurtjes hebben opgelopen
Ik zou voor de zekeheid naar een goede paardenkliniek gaan om de wervelkolom na te laten kijken
Stel dat er toch een blessure is, waarbij snel aktie moet worden ondernomen, dan kun je je achteraf wel voor je kop slaan, dat je dit niet gedaan hebt
Paard kan bv ook een scheurtje/breukje in het bekken hebben opgelopen, daar hoeven ze niets eens heel erg kreupel van te zijn

nou de da zei dat het allemaal wel meevalt,zekers hij gewoon loopt,en niet kreupel is,er kan vanalles zijn,maar ook je portomonnee wordt er lichter van,ik wacht het nog af,als het echt zoiets was geweest had hij echt wel pijn en loopt hij ook niet gewoon. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:22

unamie schreef:

Is wel erg extreem voor een paard wat niet eens kreupel is maar alleen stijf. Volgens mij gaat het ook alweer een stuk beter, dat kraken komt vanzelf wel goed. We kraken allemaal wel eens, niks om je zorgen over te maken. Fijn dat het beter gaat!

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:23

een oudere merrie die ik vroger reed is ook een keer in de wei uitgegleden (ze kreeg eten en stond achter in de wei. Dacht even een sprintje te trekken, alleen was het spekglad door de regen en daar ging ze: vol op d'r achterwerk). Ze is vreselijk stijf geweest en heeft wat dikke benen gehad (we hoorde niets kraken). Ze heeft 2 weken rust gehad en hebben gewandeld, daarna was ze weer de oude.

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:16

dat is idd niet echt om te vertrouwen, zo uitglijden in de wei
mijn paard had dat ook gedaan en kwam op 3 benen terug zijn stal binnen, als je weet wat ik bedoel ;(
toen hebben we hem 2 weken platte rust gegeven en stilletjes terug beginnen wet stapen enz

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 17:36

Heb vandaag voor de zekerheid toch de da even opgebeld,ik hoefde mij geen zorgen te maken,zekers omdat hij niet kreupel loopt enzo,er waren vele paarden die dat deden in stap zei hij,dus dan heeft een kreupelheidsonderzoek ook geen zin zei hij zekers als hij goed loopt,dus we houden het er maar op dat het nog wat stijfheid is en haarscheurtjes in de spieren..

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:20

kiddes schreef:
Helina0611 schreef:

knakte jouw paard ook in de spieren dan?

ja heeft ze 3 dagen gedaan, ik heb haar veel en langdurig gestapt en geprobeert de spieren warm te maken door middel van massage en dat hielp.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:37

@helina0611 de mijnde doet het dus nou nog dat knakken zal dat door de stijfheid nog komen?omdat je zei dat de jouwe dat ook gedaan heeft...

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:57

en wat me nog opvalt is dat hij veel op rust staat met de achterbenen,geloof nog veel spierpijn dan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:58

Je gaat nu wss teveel op alles letten.
Paarden staan namelijk altijd vaak op rust :D

Dus maak je niet druk, bouw dalijk heel langzaam de training weer op en goed in de gaten houden of ie niet gaat kreupelen.