oudere pony erbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

oudere pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:34

sinds maart heb ik (voor het eerst) twee minipaardjes/shetjes, beide zijn jaarlingen en omdat zowel de paardjes en ikzelf nog veel moeten leren ,is mij al eens aangeraden er een oudere goed opgevoede en beleerde pony bij te zetten, aan de ruimte ligt het niet, wij hebben ongeveer een hectare eigen grond bij huis, en stallen zijn er ook , al staan ze er bijna nooit in ;) maar ja, is dat wel verstandig? deze 2 kunnen het prima met elkaar vinden, worden ze niet juist onrustig van een ouder dier? , op zich gaat het heel goed hoor, ze zijn allebei heel lief en wat ik met ze doe vinden ze (meestal) ook prima, wat denken jullie hier ervan? misschien nog tips en/of adviezen?

shilady

Re: oudere pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:04

Ik zou een 5jarige erbij kopen die goed opgevoed is en al beleerd. Ik vind Dat ook een fijne leeftijd voor de jaarlingers want dan kunnen ze ook daarmee spelen :)

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:17

Ik zou idd niet een hele oude pony erbij kopen, die word dan helemaal gek van die 2 hieper actievelingetjes haha.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:10

Inderdaad een pony klopen die al wat ouders is maar niet te oud.. Tussen de 4 en de 6.. Dan kunnen ze van dat gedrag toch nog veel leren en is de pony ook nog in voor het spelen met die kleintjes ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:12

Zou je alleen een ander paard erbij kopen omdat een ander dat zegt? Niet nodig zij zijn al met z'n 2-en. Vaak is het zo dat met 3 paarden er een buiten de boot valt. Ik zou je twee paarden zo bij elkaar laten of je zou zelf een ander paard erbij willen hebben.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:57

jah idd gewoon lekker met z'n 2 en laten lopen bij een opfok staan ze ook gewoon alleen met leeftijds genoten een oudere pony hoeft niet altijd goed te zijn....

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:33

als ze het goed kunnen vinden samen, en ze ook nog goed te hanteren zijn is het naar mijn mening niet nodig om er een ander paard bij te zetten hoor..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:58

oké dan laat ik het maar zo, ik dacht dat het voor mezelf en mijn zelfvertrouwen misschien ook wel goed was ;)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:00

hmm, als het echt voor jezelf is om er van te leren is een wat ouder paard natuurlijk wel uitermate geschikt.. dacht dat je het meer bedoelde om de jonge paardjes op te voeden..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:02

Ik vind een ouder paard eigenlijk een must bij ukkies. Ik snap opfokken ook niet, een grote kudde pubers die elkaar maar moeten opvoeden :=
Juist in oorspronkelijk kuddeverband kunnen ze zoveel leren van een oudere merrie die ze op hun plaats zet, ze laat weten wat je wel en niet kan doen en die ze heerlijk laat spelen zoals het hoort.
Aan de andere kant moet je hiervoor wel een goede merrie hebben, want er zijn er genoeg die stapelgek worden van die rondracende, onopgevoede ukkies die constant druk zijn _O-

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:06

Ik heb een 12 jarige hengst bij 2, 6 maanden oude veulens lopen.
Gaat prima, de hengst voed ze goed op.
Ik heb ook eens gelezen dat wanneer er een ouder paard bijstaat de paarden rustiger zijn omdat ze zich niet hoeven te bewijzen want dat ouder paard is (meestal) de baas.
De veulens zijn intussen al een jaar en nog steeds hengst en staan ook nog steeds bij de oudere hengst. Die ze prima opvoed :)

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:27

Ik denk dat het wel goed is want dan hebben ze een ''voorbeeld''.
Groetjes Gwenn.