hoe angstige jaarling mak krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

hoe angstige jaarling mak krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:51

ik heb al een tijd een jaarling welsh.
nu staat hij in de opfok tussen andere jaarlingen.
de pony is weinig in de hand geweest voor hij bij mij kwam.

door de opfok kan ik niet dagelijks de aandacht geven aan hem.
ik heb de pony nu zo ver dat ik heb kan pakken en hij loopt braaf aan een halstertouw mee.
alleen aanraken vind hij niets. dan loopt hij achteruit en is hij zeer sterk.
ergens aan vast maken is geen optie. er zijn in het weiland geen vastzetplekken.
wie heeft er wat tips om de aanraking wat makkelijker te maken.

Palmera

Re: hoe angstige jaarling mak krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:32

Blijven oefenen! En dat toch wel 2 keer per week proberen te doen.
Het is misschien een optie om 2 palen een meter van elkaar af de grond in te slaan, en een dwarspaal tussen die 2 palen in te bevestigen (wel stevig!). Dan kun je daar de pony aan vast zetten.

Neem een zachte borstel en haal die voorzichtig over zijn nek heen. Blijf rustig praten, blijf zelf vooral rustig. En belonen met iets lekkers als het goed gaat. Laat dingen als benen e.d nog even wachten tot je rustig de hals, borst en rug van het paard kunt poetsen.

Het is wel belangrijk hier wat aan te doen. Als het paard bang blijft voor aanrakingen kom je in de toekomst nog veel problemen tegen. Veel succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:17

Als je hem vastzet en hij gaat hangen gaat er iets stuk, hetzij in de pony, hetzij je halster/touw/aanbindpunt. Allemaal negatieve ervaringen die 0 nut hebben.
Ga eerst verder met hem laten wennen aan jouw aanwezigheid en aanraken, dan kan je nl ook wijken voor druk aanleren en vanuit die basis is vaststaan ook een heel stuk simpeler en veiliger.

Nodig je pony eens uit om eerst aan jouw te ruiken en onderzoeken (wel voorzichtig natuurlijk) ipv meteen hem aan te raken (beleefdheid werkt 2 kanten op). Begin als dat eenmaal lukt te plekjes die een ander paard ook zou besnuffelen/knabbelen als schouder en schoft. Let heel goed op hoeveel hij durft te accepteren. Forceren sloopt een boel aan nieuwsgierigheid en communicatie die je later in de training een hoop extra werk kost en die je ook een deel potentie kan kosten, omdat paard geen inbreng meer durft te geven en dus niet meer mee wil/kan denken in het werk.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:06

@ Tamary ; ik zat precies te denken wat jij allemaal zei!

voor TS, ik zou op de grond gaan zitten in we wei bij hem, neem wat lekkers mee eventueel, laat hem jou leren kennen en jou helemaal besnuffelen, maar doe niks.. geef hem daarna wat lekkers, probeer op een gegeven moment zen neusje met je vinger aante raken.. en dan kan je daarna steeds verder gaan!

Zet hem aub niet vast! Dat gaat helemaal verkeerd,paard vind het al eng,en raakt in paniek als je hem vast zet en ook aanraakt! Dus dubbelop, en waarschijnlijk een trauma voor vast zetten, en aanraking door een mens.. doe het met veel gedult en liefde..

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:11

Ik ben het helemaal eens met de reactie hiervoor. Doe het vooral rustig aan. Elke stap is er eentje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:35

Idd zoals "Tamari" al zei zo moet je het idd ook bekijken.
Je bent duidelijk net gewend om met jonge paarden te werken, zorg dat je goede begeleiding krijgt anders loopt dit echt verkeerd af.
Een paard iets leren is niet enkel zomaar wat doen, je moet echt ook rekening houden met je paard, inspelen op zijn reacties, jij moet steeds de leider zijn, echt altijd en overal en dit zonder enige uitzondering, nooit uitvluchten zoeken.
Let heel goed op , paarden zijn meestal heel meewerkend en niet slecht, ze worden soms onhandelbaar door verkeerde of foute opleiding door de mens.

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:01

paarden zijn nieuwschierig heb zelf met een mishandelt ponietje gewerkt ging in de wei staan gewoon staan(soms wel een uur lang in zijn stal kon ik niet inkomen want hij mepte iedereen eruit ) maar uiteindelijk kwam hij dichterbij heeft weken geduurt voordat hij zo dichtbij kwam dat hij binnen handbereik was
dus veel aandacht een heeeeeeeeeeel veel gedult werkt altijd

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:01

Ik ben het met Tamary eens!!