Hengstigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda8309

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 22:58

Hallo,

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
Wij hebben een merrie (shetlander) en sinds kort hebben we er een ruin bij. Een Hackney C pony.
Nu is onze merrie al 2 weken hengstig en het werd zo erg dat we ze uit elkaar moesten halen om ongelukken te voorkomen.
Onze ruin wil haar namelijk dekken.
Hoelang duurt hengstigheid en kunnen ze nog wel bij elkaar in de wei lopen?
Dit was wel onze bedoeling dus we hopen dat het nog goed komt...

friesiszwart

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:18

De hengstigheid bij een merrie komt indien zij niet gedekt wordt elke 3 weken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:11

mijn merrie is ook vaker wel hengstig dan niet hengstig. dit komt omdat bij haar de eisprong niet goed verloopt. ze heeft meerdere eicellen en niet genoeg hormoon om die te laten springen waardoor ze dus elke keer op het randje blijft zeg maar. het zet dus niet volledig door waardoor ze soms weken lang hensgtig is.
maar waarom zet je ze niet gewoon hij elkaar. die ruin wil dekken omdat de merrie daar de aanzet toe geeft. dat was bij mijne ook zo. die maakten gewoon lekker een wippie met mijn hensgt. kan verder weinig kwaad hoor.

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:31

zou ze gewoon bij elkaar houden. ze lopen ook vaak in een kudde en dat gaat over het algemeen ook goed. die van mij is ook best wel hengstig als ze hengstig is. Maar ik weet niet hoe erg de situatie is.

KaCaLe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:33

ik laat mijn merrie altijd gewoon bij de kudde lopen, zolang er geen hengst bij staat;)
maar ik weet niet hoe erg het is,

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 15:16

Het was best wel erg, vooral omdat onze merrie maar 99cm is en onze ruin 1.35.
Maar we hebben ze net weer bij elkaar gezet en nu 'wil' ze niet meer. :P
Ze gilt en trapt naar hem en hij lijkt het nu wel te respecteren. :j
Dus tot zover gaat het goed, gelukkig!
Maar dit komt dus elke 3 weken terug...
Ik heb ook gelezen over Provarium breeding.
Heeft iemand hier ervaring mee?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:25

Toen mijn verzorgpaard (merrie, toen 17) een nieuw stal- en weidemaatje kreeg, een ruin van destijds 8, werd ze spontaan hengstig. Terwijl ze dat gedrag nooit eerder vertoonde. Dat was alleen in het begin even heftig, naarmate de tijd verstreek werd de hengstigheid bij haar ook minder t.o. de ruin. De ruin heeft nooit geprobeerd haar te dekken.

Wellicht wordt het bij jouw merrie in de loop van de maanden ook minder heftig.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:22

op zich als hij haar toch weer dekt en zij laat het toe kan je kijken of die het daarna nog doet op zich kan het weinig kwaad Voor één keer maar het moet niet de hele tijd gebeuren want dan kan het gebeuren ze bevuild word van binnen ;)

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:28

janjaffa schreef:
op zich als hij haar toch weer dekt en zij laat het toe kan je kijken of die het daarna nog doet op zich kan het weinig kwaad Voor één keer maar het moet niet de hele tijd gebeuren want dan kan het gebeuren ze bevuild word van binnen ;)

De merrie is een shetlander van 99cm en de ruin is 1.35 een c pony die is dus veel groter.
Dus als hij haar wil dekken zakt ze misschien wel door de beentjes... lijkt me in ieder geval niet goed voor haar rug. ;(
Dus vandaar dat we ze uit elkaar hadden gehaald.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:42

Ik zou ze niet direkt uit elkaar halen, dan komt het iig niet goed.

Het lijkt erop dat je merrie een pismerrie is, dwz haar hormonen zijn niet helemaal voor elkaar waardoor ze langer en heftiger hengstig is. Sommige merrie's worden spontaan hengstig als er een hengst of ruin in de buurt komt en blijven dat zolang de hengst/ruin in de buurt blijft.

Je kunt er weinig aan doen, de VA kan haar wel medicijnen geven om haar hormonen wat in toom te houden maar dat moet je blijven gebruiken en heeft verder weinig nut (tenzij je haar ook wilt laten dekken)
Het beste kun je ze gewoon samen laten, zorgen voor veel afleiding en hopen dat het vanzelf wat minder wordt. Probeer of ze samen kunnen met nog een of meerdere pony's, geef bv een speelbal, hooi ed om ze af te leiden.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:31

Zodra de ruin in de buurt komt of hinnikt naar ons als hij ons ziet (hij is heel erg enthousiast ;) ) begint ze inderdaad meteen te pissen... Meerdere pony''s is geen optie want ze staan bij ons thuis in de wei. En we hebben geen ruimte voor nog meer pony''s. ;)
We moesten ze echt uit elkaar halen want ze galopeerden achter elkaar aan door de wei, ze trapte naar hem maar dat interesseerde hem niks! Hij beet haar in de rug en in de kont... Was gewoon niet leuk!
Maar goed, dit was 2 weken geleden... paar dagen later weer geprobeerd maar toen ''bood'' zij zicht echt aan! en toen wilde hij erop...
Dus toch maar weer apart gezet.
We hebben ze een paar uur geleden weer bij elkaar gezet, en nu gaat het goed! Ze gilt nog wel heel erg als hij in haar buurt komt maar verder zijn ze rustig gras en hooi aan het eten. +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:35

Als hij jaagt kun je ze idd beter uit elkaar halen, maar als hij erop wil hoef je daar niet wat aan te doen hoor, dat lost zichzelf wel op.
Maar als je merrie nu duidelijk is zal hij niet snel weer achter haar aan gaan jagen.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:43

Maar dat is toch heel slecht voor haar rug? Ik heb verhalen gehoord en foto''s gezien van een merrie die de rug helemaal kapot had.
En onze merrie is niet zo sterk, ze is een appaloosa, echt een tenger minipaardje zeg maar..... :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:28

De rug kapot?? Dat is niet normaal hoor, dan is dat een ontzettend lompe en ongemanierde hengst/ruin geweest. Als en paard zo lomp is hoort de merrie ook van zich af te slaan.

Als ze erg tenger is wordt het anders maar ik neem aan dat je ruin ook niet erg zwaar is toch? Zolang het niet te gek wordt kan het niet zoveel kwaad, als hij er tig keer per dag op springt is het anders.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:18

Was net even buiten kijken want ze waren weer polonaise aan het doen...! :=
Hij heeft het toch maar (weer even) opgegeven dus nu staan ze weer allebei te grazen. ;)
Zoals het nu gaat ben ik allang blij! Het heeft er ook wel mee te maken dat ze elkaar nog maar 2 weken kennen denk ik.... :o
We hebben de ruin namelijk nog maar 2 weken. Is denk ik ook een kwestie van wennen.