KNibbelen en Knabbelen afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

KNibbelen en Knabbelen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:01

Sins vorig jaar heb ik een 4 jarige arabier, die ik met veel grondwerk enige manieren heb bijgebracht. Eigenlijk loopt alles heel goed en zit ik nu zo 3x per week erop. Daarnaast doe ik nog grondwerk en longeertraining. Aragon neemt heel graag dingen in de mond, zo hebben wij enige menig zwepen, flesje, doppen, sleutels en handdoeken terug gevonden in de paddock/wei. Hij staat 24/7/365 buiten met 2 andere paarden. Als ik vroeger voer gaf, was hij heel ongeduldig en als hij onbeleefd was draaide ik me weg van hem met voer. Dit gaat nu heel goed. Echter, bemerk ik, als hij een lekkernij krijgt, hij dit neem en vervolgend steeds ongeduldiger wordt voor de volgende lekkernij en begint te knabbelen aan jas/hand. Dit doet hij soms ook, als hij niets krijgt en gewoon bij/in de wei staat. Hij krijgt misschien 1x per 2 dagen een lekkernij. Ik duw hem steeds weg met het woord NEE, maar ik heb het idee, dat hij brutaler aan het worden is. Ma.w. hij probeert steeds mee. Hoe kan ik hem dit zo snel mogelijk en het beste afleren zonder hem een tik op zijn mond te verkopen.

shilady

Re: KNibbelen en Knabbelen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:12

Ik heb een klein beetje het zelfde probleem
je geeft mijn pony 1 snoepje bv
en ze blijft bedelen en duwen aan je
Daar probeer ik dat zo min mogelijk te doen en het meeste in haar bak te gooien als ik al wat geef

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:14

Ik zou even ophouden met lekkernijen te voeren. Als ie verder voer en gras/hooi krijgt krijgt ie voldoende binnen. En hem als hij begint te knabbelen toch een tik op de neus geven. Hoeft natuurlijk geen harde te zijn. Maar wel zodanig dat ie er even van schrikt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:30

Negeren en weglopen wil soms ook nog wel eens helpen, dat zou je ook nog kunnen proberen. Of zodra hij dat doen, hem een aantal passen naar achteren zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:58

Mits hij niet te erg gaat knabbelen, blijven staan, hem straal negeren totdat hij stopt en wegkijkt, dan belonen met een lekkertje. Dan leert hij nl dat het niet bedelen juist werkt.

Heb dit ook wel gehad, je zag mijn pony dan op een gegeven moment zichzelf corrigeren en wegkijken/hoofd afwenden als hij geen 2e lekkertje kreeg nadat hij de eerste verdient had. Inmiddels is hij nog steeds dol op lekkers, erg gemotiveerd om er wat voor te doen, maar ook beleefd. Hij krijgt dan ook 1 lekkertje voor een opdracht/kunstje, niks voor niks EN alleen na signaal van mij dat hij voor iets wat hij net gedaan heeft een lekkertje verdient heeft.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:56

Tamary: bedankt voor de tip, dit ga ik proberen. Wegkijken is beloning en anders niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:39

Het verbinden van een bepaald (ongebruikelijk) woord aan een beloning wil ook helpen (naast de beleefdheidstips zoals bv pasje achteruit of wegkijken... want dat is evengoed belangrijk)

Punt is dat je paard op een bepaald moment weet dat het alleen een beloning krijgt als het dat bepaalde geluid/woord hoort en daarbuiten niet. Dat geeft veel duidelijkheid en je kunt dan dat woord ook nog eens gebruiken om bepaalde oefeningen ed te belonen. Je moet dan wel consequent zijn en nooit iets uit de hand geven, zonder gebruik van dat woord en hem er altijd iets voor laten doen (al is het maar een pasje achterwaarts) Dat voorkomt bedelgedrag. Uiteraard moet de beleefdheid evengoed in acht worden genomen door je paard.

Op die manier kun je voerbeloning leuk inzetten ter motivatie, zonder dat het paard zich gaat opdringen/gaat bedelen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:00

Liljebo, daar ben ik precies vanochtend mee bezig geweest. Ik ben het boek van Inge Terblick aan het lezen en Aragon was zelfs na 10 minuten al stukken beleefder. Ga dit elke dag kort met hem oefenen, is nog leuk ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:38

Ik heb dat boek ook. En nog tig andere boeken. Werken met voedselbeloning kan heel erg leuk zijn, mits het op de juiste wijze gebeurt, Dan zie je idd ook dat wat jij nu ook ziet, nl dat de paarden echt beleefd worden.

Ik heb altijd snoepzakjes omhangen, maar mijn merrie komt er nooit aan. De shetten normaal gesproken ook niet, maar een hele enkele keer wil tommy het wel nog eens proberen. Maar hij weet dat het hem niets oplevert.

Overigens ben ik verder wel superconsequent daarin en dat weten ze. Ze krijgen nooit zomaar iets uit de hand. Ik kan dus gewoon met de snoepjestas ed door de wei lopen zonder dat een van de paarden lastig of opdringerig wordt. Ze weten gewoon dat ze dan niets krijgen. Ze moeten er altijd iets voor doen en alleen als ik dat vraag.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:57

Van tussendoortjes uit de hand voeren worden paarden happerig .
Jezelf aanleren om tussendoortjes in een voerbak te geven scheelt vaak ook al

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:40

Colunder: ik voer dus al bijna geen tussendoortje, maar als de paarden wat krijgen, wil ik beleefdheid hebben. Zeker, omdat ik ook wel eens kinderen in stal heb, wil ik dat mijn paarden wachten, voordat ze iets krijgen, daarom dat ik dat wil oefenen.

Liljebo: veel dank voor de goede tips. Vanochtend was Aragon al veel beleefder. HIj heeft maar een keer rictng mijn hand geknabbeld en ik heb het voer meteen 'verstopt'

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:16

Super dat het nu beter gaat. Is gewoon een kwestie van training en consequent zijn

Colunder... paarden hoeven niet happerig te worden van tussendoortjes. Als je het gebruikt om te motiveren, is voeren uit een bak geen optie. Maar een paard beleefdheid aanleren wel, zoals ts doet. (combi met signaalwoord en aanleren van beleefdheid en nooit zomaar iets geven en daar zeer consequent in zijn)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:20

nooit uit de hand voeren (snoepjes, appel whatever)
als ie weet waar het vandaan komt gaat ie daar zoeken ;-)

dus niks uti de hand geven, alleen in voerbak of bv op de grond leggen.
verder idd als ie dan knabbelt of bijt ene tik op zn neus.
je kan kiezen voor 600 keer een klein tikje, persoonlijk ga ik dan liever voor 1 of 2 keer een flinke tik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:24

Pienb.. klopt dus niet
Heb het net hierboven omschreven.
Voer uit de hand gaat prima als je het als motivatie wilt gebruiken, op voorwaarde dat je zeer consequent bent, beloning uit de hand verbind met vast woord/signaal, paard beleefdheid aanleert, er iets voor 'vraagt' en er geen vragen zijn over de rangorde.

Tikjes zijn helemaal niet nodig. Flinke tik nog veel minder. Gewoon een kwestie van training.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:29

Ik geef mijn paard gewoon snoepjes uit de hand zonder er iets speciaal bij te vragen, maar van zodra ze opdringerig wordt steek ik alles weg en heeft ze pech gehad. Ik negeer haar gedrag zo veel en zo lang mogelijk, maar van zodra ze brutaal wordt en niet langer alleen haar lippen gebruikt, word ik ook brutaal en dat "pits" ik terug. Ik moet zeggen, ze is nog zelden opdringerig :)

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:32

stoppen met lekkernijen geven en als die op hout knabbelen er kabeleimen (weet niet hoe je dat schrijft) er op smeren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:20

kitty_mams schreef:
stoppen met lekkernijen geven en als die op hout knabbelen er kabeleimen (weet niet hoe je dat schrijft) er op smeren

Misschien ff goed lezen?
Paard knabbeld niet op hout en ts heeft al een oplossing met lekkernijen...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 07:45

Stppen met lekkernijen doe ik juist niet, zoveel krijgt Aragon ook niet. Hij moet gewoon leren, dat hij beleefd moet zijn, als ik of later een kind met een wortel bij het hek staat. Ik wil niet, dat iemand gebeten wordt en iegenlijk vind ik, dat elk paard moet leren te wachten, voordat hij echt iets aangeboden krijgt. Vooral de tips van liljebo werken zeer goed. Het gaat steeds beter. IK m,erk nu al, dat Aragon heel goed weet, dat hij pas iets krijgt, wanneer hij zijn hoofd weg draait. Soms vergeet hij dat nog wel eens en dan verdwijnt het voedsel. Is ook leuk om te trainen.

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:49

Dat heeft mijn verzorgings pony ook ze blijft maar bedelen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:02

nikki_fries schreef:
Dat heeft mijn verzorgings pony ook ze blijft maar bedelen...

De oorzaak daarvan ligt toch echt altijd aan degene die met het paard werkt.
Dan ben je niet duidelijk en consequent genoeg.