3 weken vakantie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje08

3 weken vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:18

Wij gaan volgende week voor 3 weken met vakantie. Onze jaarling staat op een manege in een groep met leeftijdgenootjes. Wij gaan er in de zomerperiode zeker 3x per week naar toe en geven haar dan wat extra te eten en poetsen haar, we doen bv ook al wat schriktraining met haar. Als wij naar de wei toe gaan om haar te halen en we roepen haar dan komt ze uit zichzelf naar ons toe. Ze komt zelfs naar ons toe als we niet roepen en ze ons alleen al aan ziet komen lopen. Ze is gewoon super lief en erg gehoorzaam al voor haar leeftijd.

Nu willen wij haar als wij die drie weken met vakantie gaan lekker laten staan, heeft ze ook lekker vakantie. De eigenaren van de manege gaan ieder dag het land op om alle dieren te controleren en om de waterbakken bij te vullen, dus er is iedere dag controle op haar.
Alleen vraag ik me nu af: zou ze die dingen die ze de afgelopen tijd geleerd heeft niet vergeten als er drie weken helemaal niets met haat gedaan wordt. En zal ze niet hard weg rennen als wij haar na drie weken weer uit de wei willen halen?

Er zijn natuurlijk altijd wel meisjes op de manege die haar zouden willen verzorgen, maar wij zijn bang dat er dan met alle goede bedoelingen net iets verkeerd gaat en dat we weer een paar stappen terug zijn in onze "opvoeding". En dat zou natuurlijk echt jammer zijn.

Wat is jullie mening? En aan die antwoorden van laat haar lekker jong zijn en ze is nog te jong voor al dat trainen ed heb ik niet. Want neem van mij aan dat ze echt geniet van wat wij met haar doen en dat het echt wel op een goede mannier gebeurd.

Jasmijn159

Re: 3 weken vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:19

Lekker laten staan. 3 weken is niet eens zo lang vind ik. Misschien zal ze bij terugkomst een beetje onwennig zijn maar het zal gauw weer vertrouwd worden denk ik.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:28

Zij wordt in de gaten gehouden en dan 3 weken is geen probleem lijkt mij. Als je je na die drie weken ziet zal zij wellicht nog sneller komen, ha aandacht...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:36

Nee hoor! Het is juist goed als een paard weer een tijdje 'gewoon paard' mag zijn, zonder inmenging van mensen. Ze zal het zeker niet vergeten.
Maar.. ontdanks dat ze ons mensen (soms) best aardig vinden :P , weten ze heel goed dat wij geen paard zijn.
Ook wel eens lekker... paarden onder elkaar. Ook voor paarden die beleerd zijn. En voor een jaarling is het helemaal goed.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:35

Ik ben net terug van drie weken vakantie (pff wanneer mag ik weer...?!) en mijn paard kende me nog hoor...en zijn oefeningen ook nog. Nou gaat het bij mij niet om een jaarling, maar het principe blijft hetzelfde: paarden "vergeten" niet zomaar hun geleerde dingen, zeker niet in drie weken. Ze zitten misschien iets dieper weg, en in jouw geval zal je paard misschien even moeten wennen om weer "echt" in de handen te komen, maar lang zal dat zeker niet duren. Laat haar maar lekker, en vooral veel plezier! :j Komt goed!

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:31

Als er toch naar gekeken word zou ik lekker op vakantie gaan. Paarden vergeten niet zo snel.
Fijne vakantie

Quality_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:09

Ik raad je aan je jonge paard gewoon vakantie te geven. Zeker geen anderen het laten overnemen. Ze hebben en een andere strategie en je loopt het risico dat er wat gebeurt... Natuurlijk vergeet ie niet wat ie van jou heeft geleerd:)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:33

Mijn paarden krijgen 1 keer in het jaar 1 maand vrij, dan doe ik niets met ze, alleen even controle van, water weide en verwondingen. Na die maand zijn ze een stuk relaxter en pakken ze dingen veel makkelijker op als ervoor. Het is juist goed om ze even met rust te laten.