Paard drinkt niet uit drinkbakje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avh

Paard drinkt niet uit drinkbakje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:09

Sinds mijn paardje verhuist is (in april) drinkt ze niet uit haar drinkbakje in de stal. Bij haar vorige stal waar zo'n zelfde soort bakje hing dronk ze er wel uit. We hebben al appelsap door het water gedaan om het aantrekkelijker te maken. Ook het bakje even geblokkeerd en er wortels in gelegd (die ze normaal METEEN opeet :D ) Maar ook die hoeft ze er niet uit.
Vooral met het warme weer is het erg vervelend omdat ze dan genoeg moet kunnen drinken en een emmer ligt al snel om :+ .

Heeft iemand nog tips om haar er wel uit het bakje te laten drinken??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:09

Zoals ik het lees zou ik proberen om of een andere waterbak (misschien dat deze voor haar een te vreemde geur heeft of geluid maakt?!) op te hangen of de waterbak op een andere plek te hangen. Misschien dat er iets onder/boven is wat ze gewoon eng vindt.
Anders zou je een emmer op kunnen hangen, hier zijn beugels voor te verkrijgen!

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:12

Inderdaad. Bij ons op stal drinkt er ook 1 niet uit de waterbak.
Wij hebben gewoon van die plasticvoerbaken over de deur gehangen met water erin. Zullen rond de 10euro zijn.
Erg handig en ze hebben genoeg voor de hele nacht.

Voorbeeldje: http://www.spangroothandel.nl/wisexs/Ge ... 3216&w=100

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:00

Als ze erge dorst heeft gaat ze er vanzelf wel uitdrinken.
Maar ze was dus wel al gewent om uit zo'n automatische drinkbakje te drinken? Heb je sowieso nagekeken of die het wel doet? Je kunt het ook een keer indrukken als je paard erbij staat, dit deed ik ook bij mijn haflinger.. die kende het eerst niet en zo heb ik het hem aangeleert.
Appelsap erbij doen om het aantrekkelijker te maken lijkt mij niet verstandig.. denk niet dat een paard appelsap lekkerder vind dan water ;)

En hoe weet je trouwens dat ze niet drinkt? Omdat je der nooit ziet drinken? Wie weet drinkt ze wel maar niet als je erbij bent ofzo.

Edit; wat misschien ook wel helpt is het bakje eens goed schoonmaken.
Mijn haflinger had er een keer in gepoept en toen had ik het blijkbaar niet schoon genoeg gemaakt.. toen ik het nog eens extra schoonmaakte dronk die wel. Misschien vind jou paard het gewoon een vreemd luchtje hebben? Want uit die andere bakken dronk ze dus wel...
Als ze de wortels er al niet uit eet...

heidiLOVER

Re: Paard drinkt niet uit drinkbakje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:17

Misschien kan je het bakje goed schoon maken en dan kijken of ze er wel uit wil drinken? Waarschijnlijk zal ze wel gaan drinken als ze écht dorst heeft. Er zal in ieder geval iets aan zijn wat niet prettig ruikt aangezien ze de wortels er ook niet uit eet.

Anders kun je altijd inderdaad nog een beugel kopen waar je een emmer in kan ophangen als ze er echt niet uit wil drinken..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:21

Ik zou er écht niet vanuit gaan dat een paard zomaar even gaat drinken als hij hele grote dorst heeft.
Ik heb ook zo'n paard gehad en heb ook alles geprobeerd, en mij vertelden ze ook 'laat ze maar, als ze echt dorst heeft drinkt ze wel'. Met als gevolg dat mijn paard na een hele ruime nacht de stal uit vloog zodra ik die opendeed om zo snel mogelijk naar de watertobbe in de wei te komen, want wat een dorst had ze... Ik heb de oplossing nooit gevonden, voor mij resstte er niets anders dan een goede stevige emmer in de stal te plaatsen.

sofie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:47

daar heb ik nu ook last van. Ik zet er nu gewoon een stevige emmer water in de stal. En ik hou het gewoon even in de gaten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:50

Als ze echt niet uit de drinkbak wil drinken, kan je ook een grote speciekuip neerzetten; die gaat niet zo snel om in de box en je kan er tenminste veel water in doen :) .

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:08

Drinkbak goed uitschrobben van binnen en van buiten en toch proberen haar interesse te wekken. Misschien heeft er een insect ingezeten wat angst heeft opgewekt of zat er een geur in wat weerzinwekkend voor dr was. Op de een of andere manier heeft het bakje geen aandacht. Jammer van die penentruuk.
Ik zou ook de tijd nemen en er bij blijven, de watertoevoer indrukken en geluid maken met het water, met je handen en het water spelen, hand met water onder haar lippen houden en blijven volhouden.

avh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:56

Ze drinkt ook niet als ze erge dorst heeft, als ik kom en zet haar een emmer voor dan drinkt ze er het liefst meteen 3 leeg ( niet dat ze dat dan mag gewoon rustig aan) dus ik denk niet dat ze het wel gaat doen als ik haar maar laat. Uitschrobben en spelen met het water heb ik al geprobeerd maar ze is erg eigenwijs...:-)
tja dan toch maar emmertjes en die beugels zien er wel goed uit ja.

geeltje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:21

ik zou dan gewoon een grote emmer in de stal zetten. :+

staal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:15

Paarden drinken liever koud water dan warm water. Staat je paard overdag in de weide? Paarden die in de weide koud water kunnen drinken, drinken soms niet meer het warmere water uit hun drinkbak. Ook kan het zijn dat het water dat je uit de emmer geeft kouder is dan het water uit de drinkbak. Als je paard een echte voorkeur heeft voor koud water zal de drinkbak met rust gelaten worden zolang er kouder water beschikbaar is. Je kunt misschien proberen lauw water te geven waardoor het water uit de drinkbak dan weer kouder is dan het water uit de emmer.

avh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 10:57

Ze staat inderdaaad in de wei overdag, nu iets minder door de dazen, en daar drinkt ze wel uit de waterbak. Gisteren had ze erge dorst toen ik kwam, toen heb ik haar eerst een emmer water gegeven. En daarna water van het bakje in een emmer laten lopen en dat drinkt ze dan wel op....Als ik haar erheen probeer te leiden komt ze in eerste instantie wel aan maar dan wil ze snel weer weg.
Ik denk toch dat er een raar geurtje hangt dan maar uitwassen heeft niet geholpen.
Ik zou het eens kunnen proberen met warmer want het is toch wel makkelijker en uiteindelijk voor haar ook fijner als ze gewoon altijd kan drinken als ze dorst heeft.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:03

Eerlijk gezegt denk ik dat het in jouw situatie staal gelijk heeft. :j

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:05

Bij ons op stal dronk ook een paard niet uit haar eigen drinkbakje.
Die hing over de wand heen om bij de buurvrouw te drinken.
Misschien hangt er een vreemde geur aan.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:37

Tja, ik ken dit probleem en het is echt een probleem. Vooral als je je paard op een manege hebt staan zoals ik. Ze hebben gewoon weg geen tijd om iedere keer een emmer onder de neus van je paard te houden. Bij ons mag ik dus ook geen emmer in de stal hangen of neerzetten. Dus drama en nog eens drama als ik pas s' avonds kom een behoorlijk dorstig paard wat echt niet gezond is. Ben ook nog steeds op zoek naar de oplossing.

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:59

Ik denk dat wat Moelie zegt waar is want als ze echt dorst heeft dan gaat ze er vanzelf wel uit drinken...Succes

avh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 08:41

Ze is er dus echt niet uit gaan drinken en ze heeft dan echt erge dorst dus dat is niet zo.
Nu hebben ze daar (speciaal voor haar) op stal een nieuw bakje aan de voorkant van de stal gemaakt met een stalen lepel en wat denk je: DIE VOND MEVROUW WEL GOED DUS ZE DRINKT!!!!!!!!!!!!!
Wel fijn hoor ze ging het ook nog even uitgebreid demonstreren. Echt zo van he he ze hebben het door wat ik wil........:-)

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:54

misschien ligt het niet aan het bakje, maar aan niets anders?
zie eens in de omgeving van dat bakje of daar iets niet klopt