is dit normaal gedrag als er een nieuw weidemaatje bijinkomt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

is dit normaal gedrag als er een nieuw weidemaatje bijinkomt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:06

Sinds vandaag is het weidemaatje van mijn pony verhuisd naar andere stal hebben 1,5 maand samen gestaan ging super tussen deze twee,in het begin alleen maar gillen van gekkigheid,verders dikke maatjes door dik en dun en vond het ook erg jammer dat het paard weg ging ;( sinds vandaag is er een nieuwe pony bijin gekomen ze keek er niet naar om,en rende er als een gek naar toe met de oren plat in de nek en jaagde de nieuwe pony weg :Y) de pony durft zowat niet meer te komen bij haar in de buurt hoe los je dit op,en wat kan het zijn?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:14

dit noemen ze rangorde! daar kan je nu 1maal niks aan veranderen! kijk het even aan, als ze elkaar echt schoppen en bijten tot bloedens toe dan zal ik er even met je stalbaas over gaan hebben!
maar zolang het bij jagen blijft!

De stal waar ik rij hebben ze 20 paarden in de groep er kwam 1 nieuwe bij die heeft er wel een half jaar over gedaan om normaal de kudde in te komen duurt even maar tja ! rang orde is rang orde! en dat moet je niet verstoren! tenzij het de spuigarde uit loopt!

+ dat je niet iedereen aardig hoef te vinden!..jij hebt ook wel mensen die je niet aardig vindt!.. ;) :D

succes

chevax

Re: is dit normaal gedrag als er een nieuw weidemaatje bijinkomt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:18

Dit kun je niet oplossen, je moet dit op zijn beloop laten. De paarden zullen vanzelf een nieuwe rangorde opstellen. Mijn paard is het liefste paard dat er is, maar zet er een nieuw paard bij en ze verandert in een kreng dat de nieuwkomer met haar oren plat in haar nek te lijf gaat. Na een tijdje zal dit gedrag verbeteren. Natuurlijk is het wel zo dat sommige paarden heel goed samen gaan en anderen minder. Maar je moet ze dit zelf laten uitvechten.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:35

moet er wel bij vermelden dat ze maar met zijn tween lopen dus niet in een groep,dus mijn pony stond eerst samen met een paard,die is vandaag weggegaan,en staat nou met een andere pony in de wei

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 02:20

Dan heb je dus als voordeel dat ze het gewoon met elkaar moeten doen. Er is dus geen ander paard om mee te spelen en te kroelen. Dan gaan ze elkaar echt vanzelf wel accepteren. Maar geef het wel de tijd.
Als er echt heel veel onrust is kun je ze misschien beter eerst even naast elkaar zetten met een schrikdraad ertussen. Dan kunnen ze wennen aan elkaars aanwezigheid en elkaar wel ruiken e.d.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:50

@femke27 das inderdaad mischien ook te doen,maar het gekke is zet je ze even apart dan wil mijn pony er juist wel naar toe,en staat ze erbij in dan jaagt ze haar weg,met de oren plat in de nek,hopelijk komt het wel goed,want deed het juist voor haar dat ze weer een nieuw weidemaatje heeft om mee te kroelen enz..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:56

Heel normaal gedrag, de rangorde bepalen bij elkaar. Geef het even de tijd. Zelfs al duurt het even......

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:00

geduld geduld

bemoei je er niet meer dan verstoor je de orde

ik had een oudere shet die erbij kwam toen er alleen een hengstje en een pony stonden

hij greep die shet continu ,heeft dik 3 weken geduurd de hengst kreeg geen rust we zijn er dus wel tussengesprongen dat hielp dus niet we maakte het zelfs noh erger

maar na 3 weken kwam ik bij de wei aan en stond de oudere de hengst te kroelen en samen te doezen vanaf dat moment was het een echte kliek

waar hij ging gingen e andere 2 ook

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:14

Als paarden elkaar niet kennen en bij elkaar komen te staan moeten ze eerst de rangorde bepalen. En waarschijnlijk wil/word jou paard de baas omdat ie al langer in de wei staat.
Dit is heel normaal in het begin. Wij kunnen ook niet altijd meteen keigoed met mensen opschieten die we voor het eerst zien, bekijk het eens zo ;) Komt vast goed... Ze moeten gewoon even wennen aan elkaar.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:16

tot nu toe is mijn pony nog steeds de baas,en verjaagd de pony nog,ze is zelfs bang geworden als ik de pony aanhaal en mijn pony komt in de buurt wil ze gauw weg...is dit normaal?bij vorige paard die erbij in stond geen problemen...en nou wat hadden jullie gedaan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:34

Gewoon op z'n beloop laten. Dit komt heus wel goed. Het duurt nu eenmaal een tijdje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:37

Heel normaal hoor, laat ze gewoon samen in een grote weide waar ze de ruimte hebben, dan zul je zien dat ze na een week een stuk verdraagzamer zijn.

Wss is jouw merrie vrij dominant aangelegd, gillen hoort daar namelijk bij. De vorige pony die erbij stond was ook dominant zo te horen en liet zich dus niet wegjagen. De nieuwe pony wel en daar doe je niets aan, mss blijft het zo, mss wordt ze wat mondiger als ze meer aan de omgeving is gewend, dat is gewoon afwachten.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:42

Sinds vandaag zie ik uiteraard verschil,mijn pony verjaagd de pony niet meer,en verdragen mekaar echt beter,dus het begint er al op te lijken gelukkig!!

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:52

en sinds vanmorgen stonden ze ook al samen in de schuilstal,dus het is nou goed tussen die twee mag nu wel slotje op

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:41

Topics worden om die reden niet gesloten, aangezien nieuwe reacties voor andere gebruikers nog wel erg nuttig kunnen zijn. Door niet meer te reageren zakt het topic vanzelf weg.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:50

[quote="kiddes"]en sinds vanmorgen stonden ze ook al samen in de schuilstal,dus het is nou goed tussen die twee ,enigste wat er nog is is als we gras of iets bijgeven of ander voer is mijn pony nog de baas en verjaagt haar nog weg echt door te bijten in de kont enzo met de oren plat in de nek,en soms ook wel zo in de wei weer zal dit blijven of kan dat nog weggaan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:23

herkenbaar, en moeilijk om te zien en doorheen te komen... maar het moet inderdaad vanzelf goedkomen met de tijd...

Ilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:27

Zorg dat ze met voeren genoeg ruimte hebben. Dus zet ze een stuk uit elkaar en geef ze apart. Je zal zien dat jouw pony dan elke keer de andere pony blijft wegjagen en dan zullen ze vaak van voerplek wisselen, maar ook hier geldt weer geduld. Uiteindelijk zullen ze ieder hun eigen voerplekje hebben. En dat jou pony nog steeds de baas is, is ook logisch. In iedere kudde, hoe klein ook, moet er een de baas zijn. Dus jou pony zal waarschijnlijk de baas blijven. De andere pony zal dit gewoon accepteren en een stapje opzij gaan voor jou pony in sommige gevallen.