schrapen met been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appel123

schrapen met been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 19:00

Mijn paard als ik hem vastzet met het touw aan de paal, dan begint die na een tijdje te schrapen met zijn been over de grond.

Wat wil dit zeggen?

_CS_

Re: schrapen met been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:03

Mijn pony doet dit alleen als ze heel kwaad wordt, verder niet.

Definitieve betekenis van het schrapen weet ik eigenlijk niet.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:06

de mijne doet dat dus sinds ik terug ben van m'n operatie, echt snotvervelend. snap het echt niet?

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:03

meestal zijn ze dan ongeduldig wanneer ze dat doen

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:35

Ik heb in diverse paardenboeken gelezen: 'drang naar beweging' maajah dit kun je breed opvatten :D

Mijn pony doet het als ie aandacht wil, iets lekkers, als het hem allemaal te lang duurt en hij liever zijn eigen gang gaat... verschilt per situatie (meestal gaat het om eten :P )

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:36

Dat doen ze meestal omdat ze ongeduldig zijn,
of de aandacht willen trekken.
:D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:37

aandacht? ik zou het niet toelaten iig..

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:38

Hier gaat het om aandacht, heb een tijdje om het hoekje gestaan, stil, kom weer in beeld, en ja hoor.

Wat ik doe is het in ieder geval negeren, net als tegen de deur schoppen van de stal, pas als ze weer rustig zijn krijgen ze aandacht.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:16

Mijn pony doet dat ook ! Als ze aandacht wil of als ze het beu is maar ook als ze niet op haar gemak is. Ik probeer het een beetje af te leren door telkens als ze het doet haar been vast te nemen en het terug stil op de grond te zetten.
Laatst bijgewerkt door Appeltje_ op 10-07-09 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:19

Charlotje_L schreef:
Mijn pony doet dat ook ! Als ze aandacht wil of als ze het beu is maar ook als ze niet op haar gemak is. Ik probeer het een beetje af te leren door telkens als ze het doet haar been vast te nemen en het terug stil op de grond te zetten. Maar als ze het gewoon doet voor aandacht moet je ze gewoon aandacht geven en dan houdt ze vanzelf wel op.

Uhm. Dat lijkt mij niet.
Op die manier leer je ze juist dat als ze zo doen, ze ook aandacht krijgen.
Wat dacht je van lekker negeren? Aandacht krijgen ze pas als ze rustig zijn.
Dan weten ze meteen dat ze met schrapen niets opschieten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:20

Nou, volgens mij is die van mij de enige die het doet als ze woest is haha. Overigens die enkele keren dat ze het doet (in 14 jaar 3x) heb ik het gewoon genegeerd.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:23

Charlotje_L schreef:
Mijn pony doet dat ook ! Als ze aandacht wil of als ze het beu is maar ook als ze niet op haar gemak is. Ik probeer het een beetje af te leren door telkens als ze het doet haar been vast te nemen en het terug stil op de grond te zetten. Maar als ze het gewoon doet voor aandacht moet je ze gewoon aandacht geven en dan houdt ze vanzelf wel op.

op zo'n manier moet je het dus niet doen, zo worden ze verwend doordat ze dat doen en dan gelijk aandacht geven..
gewoon negeren of als je erbij staat een tik geven tegen het been. of je stem beetje verheffen en dan zeggen van HÉ ofzo

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:30

kips schreef:
Charlotje_L schreef:

op zo'n manier moet je het dus niet doen, zo worden ze verwend doordat ze dat doen en dan gelijk aandacht geven..
gewoon negeren of als je erbij staat een tik geven tegen het been. of je stem beetje verheffen en dan zeggen van HÉ ofzo

Tik tegen het been helpt niet bij mij ze blijft gewoon doordoen. En op mijn stem reageert ze soms wel maar meestal niet. Ik weet dat dit niet de beste manier is voor de meeste paarden maar als ze anders niet reageert...

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:31

Je kunt het ook gewoon negeren.
Wat maakt jou het uit dat ze dat doet.
Jouw aandacht krijgt ze er in ieder geval niet mee.
:D

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:20

Uhu ! Jullie hebben wel gelijk !

(Ik wil wel effe zeggen dat ik niet wil dat iedereen reageert op wat ik geschreven heb want dit onderwerp komt eigelijk niet van mij maar van Appel123 dus mss kunnen we beter antwoorden op de vraag van Appel123 i.p.v. op wat ik schreven heb want ik denk dat ze het niet zo leuk vindt want het lijkt alsof ik haar vraag afpak ! :o )

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:25

Het is juist goed dat jij eenzelfde probleem naar voren hebt gebracht.
Hier heb jij ook weer reacties van ons op gekregen,
en dit kan ook zinvol zijn voor de TS.
Ik weet dat je het goed bedoelt, maar maak je maar geen zorgen.
;)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:54

Dit deed mijn haflinger ook af en toe, dan zijn ze gewoon ongeduldig en vervelen ze zich. Of hebben honger, of vragen of aandacht.
Het beste is om dit te negeren, want als je hem/haar ermee straft krijgt hij/zij negatieve aandacht waar ze dan ook tevreden mee zijn en zodra je dat doet zullen ze ermee doorgaan.

Bij mijn haflinger lukte het eerst ook niet om het te negeren omdat ik het best irritant vond, maar toen ik dat wel deed en dit volhield hield hij er vanzelf mee op.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:57

ja klopt, dat is gewoon aandacht tekort, of ongeduldig..

ik los het vaak op door gewoon mijn stem te verheffen en te roepen: '' he! ophouden!'' helpt hier bij ons wel goed :))

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:58

Mijne doet het ook.. puur uit ongeduldigheid... :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:35

wij hebben op het werk ook zo 1! heel vervelend! vna mijn baas krijgt hij als hij begint te beuken ( want dat doet hij!) een pluk persvoer of een handje biks! dus hij weet het gewoon! van mij krijgt hij nix! maar ja als daarna iemand hem wel weer wat geeft heeft het geen zin!

hij heeft het ook zo! dan geef je hem smorgens hooi! en een uur later begind hij te beuken als hij nog geen biks heeft gehad! als hij het wel heeft gehad is hij stil! of zn hooi moet op zijn! :S

Ik zou het gewoon nergeren! dat is gewoon de beste oplossing! anders krijg je dus dit! zoals ik hier boven geschreven heb!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:51

Mijne doet het ook. Meestal als het lang duurt en je even bij haar weg loopt om bijv. peesbeschermers schoon te maken. Dan kan ze wel zien maar je bent niet bij haar. Ik roep dan gewoon. Ik denk dat het vanzelf beter wordt. Mijne doet het nu ook minder. }>

Miku

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:38

Mijn fjord doet dat ook, ik ben op het moment vooral bezig het te negeren. Hij kan het niet hebben dat ik met mijn andere paard bezig ben, en word dan ongeduldig en moet aandacht hebben. Sinds ik het negeer is het wel minder geworden.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:38

pff dat heeft mijn paard echt lang gedaan, puur ongeduld, hij deed het altijd als ik hem vastzette om te gaan poetsen en rijden.. zwaar irritant.. kon ook geen drie tellen op vier benen stilstaan..... het enige dat bij mij hielp was negeren, en als hij het deed als ik er naast stond een grote bek, duidelijk nee, netzolang tot hij ermee ophield..
het was bij hem geen aandacht vragen maar puur ongeduld om lekker te gaan rijden, zodra het zadel er op lag was het over :+

inmiddels is hij 29 en sinds een jaar of 4 doet hij het niet meer :D

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

Mijn paard doet dat ook altijd. dat betekent dat ze ongeduldig is en 'ant wark' wil. (Aan het werk wil)

Zodra het zadel erop ligt en het bitje is in, stopt ze ermee. Dan gana de oortjes naar voren, laats ze me braaf opstijgen,en dan loopt ik met dr naar de bak heen. Als ze gewerkt heeft dan zadel ik haar af, staat ze perfect stil, en dan mag ze weer op de wei.

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:00

dan is hij ongeduldig :P