kan hoofdstel (bijna) niet indoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_xsharon

kan hoofdstel (bijna) niet indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:21

hallo,

ik weet niet zeker of het hier goed staat maargoed.

ik ben net bezig met een veulentje van iets ouder dan 3. ze is echt heel erg braaf als ik met haar aan de hand wandel of als ik haar longeer ofzo, alleen ik heb een probleempje;
als ik haar uit het weiland wil halen dan moet ik best wel snel het halster omdoen anders gaat ze heel erg schudden met der hoofd. als hij eenmaal omzit dan is ze weer heel makkelijk en loopt ze heel lief mee.
als ik heb geborsteld enzo doe ik het halster om der nek, om dan het hoofdstel in te doen. ook dan gaat ze heel erg schudden en draait ze met der lichaam ook alle kanten op zodat het heel moeilijk is om het hoofstel in te doen. mij lijkt het enige wat eraan gedaan kan worden gewoon veel aan der hoofd zitten zodat ze eraan went enzo?
als jullie hier ervaring mee hebben of een oplossing denken te weten, reactie graag!

groetjes Sharon

Calanddra

Re: kan hoofdstel (bijna) niet indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:25

Een veulentje van 3 jaar oud? :P

Ik denk dat ze last heeft van dr tanden, ze kan natuurlijk ook aan het wisselen zijn. Als ik jou was zou ik de tandarts even langs laten komen :)

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:34

jaa veulen van 3 haha klopt niet helemaal :P
maar het beestje is niet van mij, ik kan het evt. voorstellen aan de eigenaar!
maar denk eerlijk gezegd dat het daar niet mee temaken heeft. want met het halster heb je niet iets met de mond te maken enzo en doet ze ook zo raar..

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:39

Wat ik nog wel eens doe (en ik ben verder helemaal niet van de snoepjes e.d.) Als ze het bit in hebben om dan een suikerklontje te geven.

Merrietje dat ik reed ging de eerste paar keer ongeveer 20 meter achteruit sjezen als ik het hoofdstel in wilde doen (best grappig eenmarathon achteruit :+ ) Maar nadat ze een paar x suiker gehad heeft heb ik een opdringerige jongedame die het bit graag wil aan nemen :P

Misschien werkt t maar ik zou idd de tip tandarts ook goed in acht nemen en wel even vragen aan de eigenaar of er suiker gevoerd mag worden, want niet iedereen is hier fan van.

ps maar wat zeker nog een goede toevoeging is, blijf geduldig zodat ze wel een goede ervaring met het bit blijft hebben. (Omdat je zegt dat ze wel schud als je er mee aan komt)

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:30

je kan het halster ook om het hoofdt houden met het hoofstel in doen, dat je het hoofdtstel over het halster doet doen wij ook altijd als we jonge paarden in moeten rijden.
Ze kunnen dan niet ver naar achteren lopen.

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 14:52

silly_wonam
bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon proberen met paardensnoepjes! geduld is een schone zaak, hopen dat het werkt!

@ dorindaikke; ja dat heb ik ook gedaan maar dan moet je het halster weer onder het hoofdstel uit krijgen en dat is niet 1-2-3 los en gaat ze dus ook schudden en is het dus nog lastiger :P

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:45

Ik denk dat als het niets met de tanden te maken heeft, je ook gewoon je eigen idee van veel aan het hoofd zitten kunt toepassen. Zachtjes achter de oren en op de voorpluk aaien tot ze dit toelaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:47

Waar doe jij een hoofdstel ín dan? :=

Tanden lijkt mij ook niet gezien ze het met het halster ook doet. Misschien vind ze het gewoon niet fijn als je aan haar oren oid zit, met borstelen wat vaker haar hoofd meenemen zodat ze went aan aanraking om en nabij haar hoofd.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:55

idd met koekjes!
Eerst eens laten ruiken aan het koekje zodat ze weet dat je eentje vast hebt en dan het bit aanbieden (zo plat op je hand, je weet wel) met het koekje onder het bit. Dan zo alles naar binnen! Zo heb ik het mijn paard geleerd! Eens ze het door hebben van het koekje doen ze hun mond vanzelf al open hoor!

bambii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:42

een veulen 3 jaar oud

een klein brokje bix offzzooo onder het bit houden zoo doet iem hem zoo inn

xxxx *D

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:05

ik vin dan wel suiker of biks de beste optie en de gouden regel is; Eerst het bit én dan pas het lekkers :)