steigeren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 18:13

heeey!
ik heb een probleem.
als ik ga rijden met mijn paard, gaat ze steigeren als ze niet verder wil. als ik in de bak wil moet ik eerst een stukje lopen, omdat we bij stal geen bak hebben. en dan moet ik een pad naar beneden lopen, en dan wil ze niet verder dan de helft en dan gaat ze steigeren. nu doet ze het ook op het pad als ik voorbij de schuur ben. ik ben niet bang als ze steigerd. ik doe er alles aan om haar te laten lopen. boos zijn of lief zijn het maakt niet uit.
kan iemand me helpen?!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:33

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard´
stilstaan stijgeren en heletijd omdraaien, en dat niet op een rustige manier. Mijn vader is een keer mee gegaan op de fiets gewoon met een longeerlijn er aan. toen ze stopte omhoog ging en omdraaide heeft hy dr by dr hoofd gepakt en een beste tik op d´r kont verkocht. daarna is hy elke dag meegegaan met de longe en op eengegeven moment zonder longe en daarna ging hy zelfs niet meer mee. Nu is het klaar. ik denk dat je gewoon iemand mee moet laten fietsen die hem op het juiste moment even heeel flink aanpakt! succes!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:06

HRE schreef:
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard´
stilstaan stijgeren en heletijd omdraaien, en dat niet op een rustige manier. Mijn vader is een keer mee gegaan op de fiets gewoon met een longeerlijn er aan. toen ze stopte omhoog ging en omdraaide heeft hy dr by dr hoofd gepakt en een beste tik op d´r kont verkocht. daarna is hy elke dag meegegaan met de longe en op eengegeven moment zonder longe en daarna ging hy zelfs niet meer mee. Nu is het klaar. ik denk dat je gewoon iemand mee moet laten fietsen die hem op het juiste moment even heeel flink aanpakt! succes!

okeee
ik ga het proberen als het lukt laat ik het wel even horen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:31

x,,kelly,,x schreef:
heeey! ik heb een probleem.
als ik ga rijden met mijn paard, gaat ze steigeren als ze niet verder wil.

Heb je het stukje al eens ernaast gelopen ipv er op? Het lijkt mij namelijk dat ze het gewoon eng vindt om zo in d'r eentje dat stuk te moeten lopen en dat duidelijk maakt door te gaan steigeren. Als een paard niet wilt, moet je uitvinden waarom niet en dát veranderen. Als je alleen het steigeren afleert is het symptoombestrijding en kom je het op andere plekken weer tegen en komt ook niet echt ten goede van jullie band met elkaar.

Heb geduld, met een beetje liefde kom je er wel;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:22

Sassol schreef:
x,,kelly,,x schreef:
heeey! ik heb een probleem.
als ik ga rijden met mijn paard, gaat ze steigeren als ze niet verder wil.

Heb je het stukje al eens ernaast gelopen ipv er op? Het lijkt mij namelijk dat ze het gewoon eng vindt om zo in d'r eentje dat stuk te moeten lopen en dat duidelijk maakt door te gaan steigeren. Als een paard niet wilt, moet je uitvinden waarom niet en dát veranderen. Als je alleen het steigeren afleert is het symptoombestrijding en kom je het op andere plekken weer tegen en komt ook niet echt ten goede van jullie band met elkaar.

Heb geduld, met een beetje liefde kom je er wel;)

ik heb er al vaker langs gelopen en dan stop ze wel eens en dan blijf ik net zo lang wachten dat ze zelf wegstapt. afgelopen maandag heeft er ook iemand met een longeerlijn naast gelopen dat ging wel goed ze heeft geen 1 x gesteigerd toen.
iemand zei ook een x dat als ze steigerd je een rauw ei op haar hoofd moet slaan en dat ze dan denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en bloeden en dat ze dan misschien niet meer steigeren ofzo!

Nickas

Re: steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:43

Misschien vraag je teveel van haar, wissel je het werk te weinig af of heeft ze gewoon geen zin in het rijden. Dan associeert ze die plek/route dus met het werken en gaat ze heftig in protest.

En tja, dat rauwe ei... ik ken het verhaal, maar nog nooit gezien of gedaan en heb geen idee of het helpt of niet!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:52

als het en smal pad langs een gebouw is kan ook zijn dat zoals ik eerder las je paard dit eng vind en daarom protesteert en als je ernaast gaat of iemand anders ze ziet dat het ok is en volgt. In dit geval zal je aan het vertrouwen tussen jou en je paard moeten werken.
Zo moet ik om op wandeling te kunnen over een brede metalen rooster (dit galmt en schuift als ze gek gaan doen) van zodra er iemand naast gaat en over de rooster stapt gaat mijn paard (twijfelend) achterna zonder verder raar te doen, maar als ik haar er gewoon wil overrijden dan maakt ze de gekste sprongen om er niet over te moeten.

Indien ze echt gewoon niet wil werken, zal je ze toch eens hard moeten aanpakken. of je echt een ei nodig hebt weet ik niet, bij mijn paard heeft het tot hiertoe geholpen een mep tegen haar oren te geven op de moment dat ze op haar achterste benen stond (bij gebrek aan een zweep om vooruit te rijden en geen reactie op het been en ik hou in zo'n situatie mijn benen liever rond m'n paard geklemd :) ) en bij het paard van m'n vriendin een mep van een plasticfles met water op z'n kop (die was echt hardnekkig in het steigeren, eender waar en wanneer, maar nu 2 jaar steiger vrij)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:07

Nickas schreef:
Misschien vraag je teveel van haar, wissel je het werk te weinig af of heeft ze gewoon geen zin in het rijden. Dan associeert ze die plek/route dus met het werken en gaat ze heftig in protest.

En tja, dat rauwe ei... ik ken het verhaal, maar nog nooit gezien of gedaan en heb geen idee of het helpt of niet!

ik wissel juist heel veel af! hahaa. de ene x dressuur, springen, grondwerk, buitenrit(nu niet omdat het niet lukt), longeren.

van dat rauwe ei vond ik zelf ook maar raar toen ik het las.

petitparis schreef:
als het en smal pad langs een gebouw is kan ook zijn dat zoals ik eerder las je paard dit eng vind en daarom protesteert en als je ernaast gaat of iemand anders ze ziet dat het ok is en volgt. In dit geval zal je aan het vertrouwen tussen jou en je paard moeten werken.
Zo moet ik om op wandeling te kunnen over een brede metalen rooster (dit galmt en schuift als ze gek gaan doen) van zodra er iemand naast gaat en over de rooster stapt gaat mijn paard (twijfelend) achterna zonder verder raar te doen, maar als ik haar er gewoon wil overrijden dan maakt ze de gekste sprongen om er niet over te moeten.

Indien ze echt gewoon niet wil werken, zal je ze toch eens hard moeten aanpakken. of je echt een ei nodig hebt weet ik niet, bij mijn paard heeft het tot hiertoe geholpen een mep tegen haar oren te geven op de moment dat ze op haar achterste benen stond (bij gebrek aan een zweep om vooruit te rijden en geen reactie op het been en ik hou in zo'n situatie mijn benen liever rond m'n paard geklemd :) ) en bij het paard van m'n vriendin een mep van een plasticfles met water op z'n kop (die was echt hardnekkig in het steigeren, eender waar en wanneer, maar nu 2 jaar steiger vrij)

aan beide kanten van het pad is weiland. wij hebben ook een soort van roosters eerder platen. mijn paard wou der ook niet over heen maar nu weet ze niet beter :P
een mep op der oren werkt ook niet dan gaat ze gewoon door. ik ga dat met die fles eens proberen!
bedankt voor de tip! +:)+
me moeder zei net dat het ook kan met een plastic zakje en daar water in en dan zodra ze steigerd kapot slaan op der hoofd.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:25

x,,kelly,,x schreef:
iemand zei ook een x dat als ze steigerd je een rauw ei op haar hoofd moet slaan en dat ze dan denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en bloeden en dat ze dan misschien niet meer steigeren ofzo!

Maar als je een ei mee neemt voelt je paard heus wel dat er iets gebeurd en zodra ze steigerd dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een ei op dr hoofd gooien.... teminste dat heb ik met die van my. en je moet er wel rekening mee houden dat je paard er ook bang voor kan worden als je iets op zn hoofd kapot slaat....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:35

x,,kelly,,x schreef:
ik heb er al vaker langs gelopen en dan stop ze wel eens en dan blijf ik net zo lang wachten dat ze zelf wegstapt. afgelopen maandag heeft er ook iemand met een longeerlijn naast gelopen dat ging wel goed ze heeft geen 1 x gesteigerd toen.

Dit geeft dus aan dat je paard het gewoon spannend vindt en het niet in haar eentje durft. Als er iemand bij loopt en geen druk geeft maar gewoon rustig wacht tot zij er klaar voor is, steigert ze niet, omdat ze geen protest aan hoeft te geven want er wordt niks van haar gevraagd (wat dus goed is).

Al dat gedoe met die eieren en flesjes zou ik dus achterwege laten;) Ik zou gewoon elke keer iemand meenemen met een longeertouw of als dat niet kan, zelf meelopen. Tot het beter gaat en ze steeds minder stilstaat:) Dan kun je afbouwen naar iemand mee maar zonder touw, tot je niemand meer mee hoeft te nemen:)
Paardje vindt het gewoon spannend, even de tijd geven om te relaxen dus;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:50

het gaat nu al veel beter!
ik ga altijd samen naar buiten en rijd met een martingaal. omdat ze haar hoofd zegmaar altijd best wel opkropt heb ik hem vrij kort en kan ze niet echt goed omhoog komen.

BrightMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:06

Nou je kunt ook als ze nog een keer steigert,zogauw als ze neerkomt rondjes draaien. Dan kan ze echt niet meersteigeren omdat ze niet stabiel staat en een wending moet maken :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 00:36

BrightMagic schreef:
Nou je kunt ook als ze nog een keer steigert,zogauw als ze neerkomt rondjes draaien. Dan kan ze echt niet meersteigeren omdat ze niet stabiel staat en een wending moet maken :)

hahaa als ze het doet ga ik het eens proberen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:58

HRE schreef:
x,,kelly,,x schreef:

Maar als je een ei mee neemt voelt je paard heus wel dat er iets gebeurd en zodra ze steigerd dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een ei op dr hoofd gooien.... teminste dat heb ik met die van my. en je moet er wel rekening mee houden dat je paard er ook bang voor kan worden als je iets op zn hoofd kapot slaat....

Het verhaal met de ei is de meest grote onzin ooit, mijn zus en ik hebben het namelijk zelf geprobeerd...
Mijn paard heeft verlatingsangst en wil dus niet van de stal weg. Ze heeft haar vaste stopplaatsen dus we namen een doosje eieren mee om het te proberen. Iedere keer als ze omhoog ging (en ze gaat nogal hoog) sloeg mijn zus een ei op haar hoofd. 6 eieren later steigerde ze nog steeds en had ik een hoofdstel vol met eigeel en een paard dat nog 2 maanden naar eieren stonk.. Geen aanrader dus ;) De mep tegen de oren werkt eigenlijk veel beter, maar dit gebruik ik alleen maar als ze steigert omdat ze geen zin heeft om te werken. Afstraffen omdat ze bang is zal ik nooit doen.. dit maakt de situatie meestal alleen maar erger!

Ik ben het eens met Sassol, dus gewoon iemand mee laten lopen met een longeertouw. Wat ook kan helpen is zo en dan je paardje gewoon te voet meenemen naar de bak en onderweg wat te laten grazen (als er natuurlijk gras op je weg is) of snoepjes meenemen om onderweg er een paar te geven. Als je dan bij de bak bent kun je haar bijvoorbeeld even laten rollen en dan weer terugkeren. Dan leert ze dat de stal verlaten iets heel leuks kan betekenen en zal ze ook gemakkelijker meegaan :)

mikey11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 02:03

zorg dat je achter de angst van je paard komt stek stel het gerust en mischien heeft het efect er is namenlijk altijd wel een reden ergens voor ook als is het een paard

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:19

wat suzanneperla zei heeft mijn paard denk ik ook want zodra ik met een ander paard gaa is het wel goed.
die van mij steigerd gelukkig niet zo hoog. maar ik ga het eens proberen met een zakje water kapot slaan. dan word ze niet vies en heeft het zelfde effect misschien helpt het bij die van mij wel.

maar ik ging vandaag naar haar toe en besloot te gaan rijden. najaa rijden ik wou kijken wat ze nu deed omdat ze al een tijdje niet meer gesteigerd had. dus ik wachten op haar reactie, steigeren dus. toen kwam net de boer aan lopen en zei tegen mij dat ik door het weiland kon en dan door een hek en kwam ik op de weg. dus ik dat doen had eerst een paar rondjes gestapt en gedraaft in het land en toen in galop naar het hek toe. nergens was een hek open. dus ik besloot terug tegaan. toen ik op de helft was ging ik weer terug richting hek maar nu linksaf. ik wist dat aan het einden een rustig weggentje was. maar omdat ze niet meer verder wou was ik er even afgestapt en gaan lopen. en geloof me dat stukje was me toch ff lang. dus daar aangekomen staat er een draadje voor. dus kon ik weer terug. dus opgestapt en in galop dat ze der energie ff lekker kwijt kon. dus ik racen over het land en ze vond het toch leuk. nog even uitgestapt en afgezadelt. en daarna nog lekker afgespoelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:24

gewoon een draai om dr oren geven.......... is die besodemietert!!!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:33

KiWiKo schreef:
gewoon een draai om dr oren geven.......... is die besodemietert!!!

dat heb ik al vaak genoeg geprobeert maar het helpt niet.

ik weet waarschijnlijk de oorzaak sinds ze begonnen is met steigeren. ik had les en het was vor het eerst dat ik daar les had. we gingen lopend heen. dus was er bijna. maar ik moest langs een tunneltje niet eens erdoor heen. en laat het nou net avondvierdaagse zijn en die kinderen lopen daar. dus die beginnen als een gek te gillen. dus mijn paard stond te blazen en steigeren en ik kon niks doen als blijven zitten. dus eraf gestapt en gewacht tot de meeste erdoor heen waren. dan was ik maar ff later op les. dus ik ging er naast lopen tot aan de manege dat ging wel goed. ik kreeg wel een paar rare opmerkingen naar mijn hoofd maar negeerde het gewoon.
sindsdien als ze iets eng vind gaat ze steigeren.

ik heb mezelf voorgenomen om elke dag een rondje te gaan lopen en af en toe naar buiten mert iemand anders er bij op een paard. ik ga dit eerst een maand doen en dan kijken wat ze dan nog doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:38

dan is de boodschap niet duidelijk genoeg overgekomen en heb je of verkeerd getimed of erkeerd gedoseerd :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:39

KiWiKo schreef:
dan is de boodschap niet duidelijk genoeg overgekomen en heb je of verkeerd getimed of erkeerd gedoseerd :)

hoe bedoel je?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:44

nou precies zoals ik zeg............ :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 23:02

ohh zo ik snap het al

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:27

ik heb nu ook het probleem met mijn paard in de bak
stijgeren, bokken, achteruitlopen als ze geen zin meer heeft

ze is liever lui dan aan het werk, maar echt alleen in de bak..

ik kreeg de tips om met haar 2x daags een kwartier te stappen en heel veel belonen..
eerst stijgerde ze nog maar nu wil ze heel graag draven enz.

en als beloning(en als dat bij jullie kan) in de wei zetten na het rijden

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:36

arcossliz1 schreef:

ik kreeg de tips om met haar 2x daags een kwartier te stappen en heel veel belonen..

ik heb er in de bak bijna geen last van. enkel buiten doet ze het

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:39

x,,kelly,,x schreef:
arcossliz1 schreef:

ik heb er in de bak bijna geen last van. enkel buiten doet ze het

oww.. zou ze dan misschien bang zijn voor dat pad..
heb je er al geprobeerd naast te lopen met een longeerlijn.. of stijgert ze dan ook?