Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Saffier schreef:Krijg je m zonder snoepje ook niet te pakken of loopt ie alleen niet mee?
Sowieso stoppen met iets lekkers geven. Anders wordt hij verwend, en lastig. Af en toe kan best, maar mee lopen is iets heel normaals, en daar hoeft een paard niet elke keer voor beloond te worden.
Als je m helemaal niet te pakken krijgt zou ik m gewoon eens opjagen tot hij het zat is. Soms duurt het een uur, als je m kan pakken belonen met je stem en aaien, en lekker gaan poetsen o.i.d.
Loopt hij niet mee, iemand mee nemen die m van achter kan drijven. Vaak helpt het al om een zweep in je hand te houden. En later als je bent waar je zijn wilt belonen met je stem en aaien.
Het paard verwacht blijkbaar eerst iets lekkers voordat hij bereid is iets voor je te doen. Dus kun je wel belonen als hij het doet zonder dat lekkers.

Juul_sintha schreef:Ik zou gewoon toch beginnen met kleine snoepjes, en dan steeds ook met je stem belonen. Als dat goed gaat dan steeds minder snoepjes maar wel met de stem belonen. Dan zou het misschien toch moeten lukken, ik weet ook niet hoe ik het gedaan heb maar mijn verzorgpaard komt altijd aandraven!

roybrit schreef:veel druk zetten en evt een zweep mee nemen om hem bij te tikken en als die eenmaal in beweging is belonen
ps hoe oud het het paard? en loopt die bij de eigenaar wel mee?
Mistral_Bink schreef:wat dacht je van een touwhalster om doen en op druk gaan werken en als beloning met een stap naar voren hem vrij geven van druk als je eenmaal bij het hek ben geef je hem pas een aai en kijk je hem weer aan. je mag aan hem hangen als hij niet reageert maar zodra hij reactie geef druk los mocht dit niet werken neem eens een longeer lijn mee het land op maak een soort van lus die je om zijn kont kan hangen en dan aan de kant waar je zelf loopt het touw net voor het hoofd bij het halster houden en daar druk op uitoefenen werkt hetzelfde als de druk die ik net met het hoofd heb uitgelegd alleen nog iets strenger.
Merel_93 schreef:@ Gothika: jep, zo doe ik het ook altijd, ik heb dat probleem niet dat ze voor me weglopen, komen atijd blij naar me toe, ik loop nooit zo hup recht meteen op het paard af. Dit ook omdat paarden prooidieren zijn en mensen roofdieren, en het is typerend voor roofdieren om lijnrecht op hun prooi af te lopen. Dan voelt het paard zich dus meteen een prooidier en heeft hij al zoiets van: okeee... wat gaat hier gebeuren?!
Verder allemaal even aandacht geven ja, als ze allemaal op je aflopen ga je niet de andere paarden wegjagen ofzo, dan krijg je ook meteen van die afstandelijke, schrikkerige paarden.
Maar ik heb er niet overna gedacht dat mensen paarden hebben die báng zijn voor de zweep? Da's meteen een lekker begin. Ik gebruik de zweep als verleng stuk van mijn arm, een tikje op de billen geven gaat met je handen veel moeilijker (dan draai je je om en 'blok' je als het ware het paard).
Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, jou manier is goed, maar dat de paarden wegrennen voor een zweep dat hoort gewoon niet. Niet dat jij daar wat aan kunt doen als mensen met z'n achten en een longeerzweep de wei in komen... Vreemde mensen heb je soms.
Ik wilde dus maar even zeggen: ik ben het met jou manier eens, maar zweep/stick is dus écht niet verkeerd. Als je het maar op de goed manier gebruikt en niet als middel om het paard op te jagen.
@ appel123: heb je nu al een manier gevonden dan?