Problemen met galop bij verzorgshet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

Problemen met galop bij verzorgshet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:27

Hallo!

ten eerste, ik weet niet of dit hier goed staat!
Ik heb sinds september vorig jaar 2 leuke verzorgshetlanders, van ongeveer 10 jaar. Ik wil deze graag beweging geven, zodat ze afvallen. Dit doe ik dan ook. Ze hebben eerder verzorgsters gehad, waarbij het bij ene ook altijd problemen opleverde.
Eerst accepteerde ze een ruiter op haar al niet, wat nu wel het geval is. Met longeren(wat ze niet kon, dus ik liet mijn zusje ernaast lopen zodat ze het ging begrijpen) rende ze altijd weg.
Nu gaat het opzich best goed, maar we lopen tegen de galop aan!

Pepper(zo heet ze) snapt het longeren nu, aangezien ze niet wegrende wanneer mijn zusje erop zat aan de longe. Nu gaan stap en draf goed. Maar wanneer ik een galopje probeer doet ze dit niet, pepper rent dan altijd weg, en aangezien ze erg sterk is krijg ik haar niet gehouden, wat ik natuurlijk wel probeer. Met mijn zusje erop, zonder longe gaan stap en draf ook goed, alleen is hierbij de galop ook een probleem. Wanneer we willen dat ze gallopeert rent ze weg, hiervoor zetten wij dan ook een stukje af, maar daar rent ze gewoon doorheen, wat natuurlijk gevaarlijk is.

Nu heb ik aan de longe vandaag vanalles geprobeert om haar in galop te krijgen. Stap en draf gingen goed, maar galop was dan weer een probleem. Ik wilde dat ze linksom een galopje maakte, wat pepper niet deed, ze bleef draven en rende geregeld weg. Ik heb haar zonder zweep geprobeert in galop te krijgen(bedacht me dat ze misschien bang is voor de zweep, aangezien dit met rijden het geval is), maar dit ging niet omdat pepper liever lui dan moe is. Ik heb het met zweep geprobeerd, door goed te ''drijven'' met de zweep, ik heb geregeld meegelopen en ik heb op verschillende plekken geprobeert een galopje te doen. Dit ging niet.
Rechtsom maakte ze dan wel een galopje, ik heb haar dan ook verschillende keren laten aanspringen rechtsom aangezien ze meteen weer begint te draven.

Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen? Ik kan haar niet in een longeerbak oid longeren, alleen in de wei, aangezien we niet met hen naar buiten mogen. Ik weet het echt niet meer.
Ik wil er wel even bijzeggen dat pepper wel gallopeert wanneer ze opgejaagd word of wanneer ze met ruiter de wei af mag, dan doet ze dat ook! Er hebben ook nog wat andere meisjes opgezeten, maar hierbij was het precies hetzelfde probleem.
Alvast bedankt!
Wees lief voor me :o

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:17

niemand? :o

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:32

Ten eerste vind ik je zusje vrij groot om op een shetlander te zitten (heb je filmpjes in je profiel bekeken :) ) dan is het ook al een stuk moeilijker om te galopperen en als ik shetlander was zou ik het niet fijn vinden als ik moest galopperen met een meisje die ontzettend klemt om te blijven zitten. ('Rijden' jullie altijd zonder zadel? Of ligt er wel eentje op? (Ik kan natuurlijk scheef kijken :+ ) )

Ze kan galopperen, dus in principe moet ze het gewoon kunnen doen. Heeft ze geen lichamelijke klachten? (Longeren is natuurlijk in een volte - op de wei kan ze gewoon rechtuit, dat is makkelijker voor haar balans en misschien zit ze vast? Kan ze allebei de kanten gewoon goed inbuigen? Omdat je zegt dat ze links niet galoppeerd en rechts wel zou ik als eerst denken dat er lichamelijk iets niet goed zit..)
Verder, begin eerst eens bij de basis met longeren. Leer haar reageren op stemhulpen en beloon haar als ze het goed doet, dan heb je ook geen 'alternatieve manieren' nodig om haar te longeren zoals meerennen ed.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:48

Mijn zusje is inderdaad vrij groot om op haar te rijden, maar een kleiner ruitertje hebben we niet voor haar. Ze rijd inderdaad zonder zadel, een zadel hebben we niet tot onze beschikking, helaas.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee of ze lichamelijke klachten heeft. Het zou heel goed kunnen dat ze linksom vast zit! Klinkt heel logisch inderdaad! Ik snap niet echt hoe je bedoelt of ze beide kanten goed kan inbuigen.
ik ren normaal ook niet mee met haar, ik bedacht me dit, misschien dat ze dan in galop aansprong ;) . Ik longeer haar nu ook om ervoor te zorgen dat ze de stemhulpen leert. Ik ga het zeker proberen! bedankt voor je advies!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:52

niemand meer? :o

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:00

ik heb oook even gekeken naar je profiel en je fimpje je paardje heeft moeite met zijn balans,
kijk maar hij heeft moeite om haar te dragen , een paardje wat uit zichzelf nog niet goed in balans is kan niet iemand goed verdragen!
dat zie je zelf denk ik ook wel, een stevige ontspannen zit heeft je zusje niet, veel te veel uit balans, hij rent weg voor de galop omdat hij wegrent voor pijn of ongemak!
ga lekker vrijheidsdresuur doen of andere leuke dingen , maar geen te zware ruiter erop, das niet goed voor zijn rug en al helemaal niet zonder zadel! dat klapt op zjn ruggetje!
groetjes! ;)

brennie75

Re: Problemen met galop bij verzorgshet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:00

longeren met dubbelen lijnen is dan trouwens ook veel beter!
was ik even vergeten te zeggen!
toedeloetjes!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:25

Okee, heel erg bedankt voor je advies!
Eindelijk weet ik nu waarom ze zich zo gedraagt :D
Nu gaan we zeker lekker rustig met haar doen

brennie75

Re: Problemen met galop bij verzorgshet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:23

goedzo meid heel veel pezier met je lieve pony!!
xx bren

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:40

Dankjewel! Dat gaat zeker lukken!