stampen / trappen tegen de staldeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellenjoppen

stampen / trappen tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:51

Hallo,
mijn lieve paardje amara, trapt zo hard tegen de deur dat ze pas de deur eruit heeft gestamot.
Ze is er soms zelfs ontegelmatig van.
Ik heb nu matten tegen de deur en springschoenen aan, maar die houden het maat 1 maand en dan is alles weer kapot.
Nu las ik iets over stable chaps! Zou dit werken in combinatie met springschoenen, zodat het iets dempt en ze niet meer zo snel onregelmatig is?

Waarom ze dit doet?? zelf denk ik dat ze aandacht wil.

heeft iemand tips

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:43

als ze staat te trappen/stampen hoe wordt er dan gereageerd door jou of anderen op stal?

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:22

Het kan zijn dat ze inderdaad aandacht wil en het is om te bedelen.
Bij ons op de manege zijn er paarden die dat ook doen als de ruiter weggaat.

joyfordogs

Re: stampen / trappen tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:36

als een dier gedrag herhaald, doet hij/zij dit, omdat dit gedrag iets opleverd.
een goed gevoel in bv de vorm van aandacht, vrijheid of voer.

observeer goed, probeer te achterhalen wat de motivatie is van dit gedrag en hoe het beloond word en of je hier iets aan kan veranderen.
nog 1 tip, stel dat het paard dit doet omdat je bv aandacht geeft en je onthoud het paard nu van jou aandacht, dan zal het gedrag eerst erger worden, het dier zal harder zijn best gaan doen om toch die beloning te krijgen.
Pas hier dus voor op!

ik ben benieuwd wat de motivatie van dit dier is

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:26

we hebben al van alles geprobeerd.
haar negeren, als ze stampt (dit is héééél moeilijk)
een gil geven, als ze stamp
haar laten schrikken, als ze stampt
de boven deur dicht doen, als ze stampt.
Het lijkt erop dat ze het vaker doet wanneer er meerdere of nieuwe mensen bij ons zijn.
Ze staat thuis, maar er rijd ook een meisje op onze pony en een pension pony staat er ook.
Wanneer ik de twee andere buiten in de wei ga zetten en zij alleen blijft (zij gaat soms als 2e naar buiten) dan gaat ze ook als een gek te keer in de stal.
Ik doe dan altijd de bovendeur dicht, omdat ik bang ben dat ze er overheen gaat.
ik weet niet wat ik moet doen.

heeft iemand al kennis gemaakt met Anja Reijns??

Ik heb haar ooit een foto gestuurd en ze gaf me info over mijn paard, die niemand anders kon weten.
Echt heel bizar.
Misschien dat ik haar weer eens om raad vraag.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:04

Wij hebben thuis ook een paard die dat deed... Het klinkt raar, maar als een paard stampt dan kreeg die gewoon een keer geen eten of ging ze niet mee het land in. Paarden hebben snel genoeg door dat het dus door hun eigen stomiteiten komt en houden er blijkbaar op deze manier mee op.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:29

joyfordogs schreef:
als een dier gedrag herhaald, doet hij/zij dit, omdat dit gedrag iets opleverd.
een goed gevoel in bv de vorm van aandacht, vrijheid of voer.

observeer goed, probeer te achterhalen wat de motivatie is van dit gedrag en hoe het beloond word en of je hier iets aan kan veranderen.
nog 1 tip, stel dat het paard dit doet omdat je bv aandacht geeft en je onthoud het paard nu van jou aandacht, dan zal het gedrag eerst erger worden, het dier zal harder zijn best gaan doen om toch die beloning te krijgen.
Pas hier dus voor op!

ik ben benieuwd wat de motivatie van dit dier is

Precies!
En als je dus geen aandacht meer geeft en het wordt erger dan niet de hoop opgeven, dan ben je al bijna bij de oplossing

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:36

Ilseee12 schreef:
Wij hebben thuis ook een paard die dat deed... Het klinkt raar, maar als een paard stampt dan kreeg die gewoon een keer geen eten of ging ze niet mee het land in. Paarden hebben snel genoeg door dat het dus door hun eigen stomiteiten komt en houden er blijkbaar op deze manier mee op.

Een paard vergeet na 10 seconde al wat hij/zij heeft gedaan.
Dit lijkt me dus niet zo'n diervriendelijke en handige oplossing.

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:21

ze herhalen gedrag wat hen iets oplevert.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:19

Het kan dat dit gedrag ontstaan is doordat het haar iets opleverde, maar wij hebben op stal ook een paard dat heel de dag tegen haar deur staat te stampen terwijl het haar niks oplevert en er niks aan haar situatie verandert door het trappen.
Heel de dag door klinkt er uit die gang een eentoning BONK-BONK-BONK en als ik de stal open maak om uit te mesten, vliegt ze er bijna uit. Het gaat in dit geval om een paard dat bijna altijd op de wei heeft mogen staan en als ze dus binnen staat, schopt ze dag en nacht tegen haar deur. Op de wei is het een heel leuk, braaf beest. Dus als ik jou was zou ik kijken of jouw paard ergens op een weiland kan. Is ze gewend om binnen te staan de hele dag? Want anders doet ze waarschijnlijk zo omdat ze niet gewend is aan de hele dag op stal staan en ze dus naar buiten wil.

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:15

dat is het niet.
ze staat (als het weer het toelaat) van 7 tot 5 uur op de wei.
ze krijgt haar eten, we rijden, en toch stampt ze
de ene dag meer dan de andere.
als we in de keuken zitten en ze ons niet ziet is er niets aan de hand, maar zodra we buiten komen begint ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:08

ik trap meestal terug tegen de deur (en dan echt keihard)
schrikken ze zich meestal zo dood dat ze meteen naar achter vliegen

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 07:47

ja en dat doe jij 20 x op een avond, zul je wel flinke been spieren hebben.
Als ze erg schrikt heb je ook nog eens kans dat ze zich zelf bezeert, heb je alleen jezelf mee, kun je weer niet rijden!!
Werkt dus ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:34

nee, ze doen het meestal alleen als het niet opschiet met het voeren ^^
9/10 stoppen er dan mee en wachten weer geduldig af
maar je hebt altijd van die drammers

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:55

De stalondeugden zijn onderverdeeld in gradaties, ik geef even een samenvatting zodat je kan kijken in welke graad ze zit, en wat er nog aan te doen valt :) . Ik doe het nu met een veulen, maar het kan natuurlijk ook met eten, weidegang ect.

Graad 1: Gedragingen die meerdere keren herhaald worden omdat hun oorzaak herhaardelijk optreed of/en aanhoud, bijvoorbeeld een merrie wordt gescheiden van haar veulen: ze gaat schrapen om haar veulen terug te krijgen, of schoppen tegen de deur. Het veulen komt terug en de merrie wordt beloond voor het schrapen of schoppen. Ze zal dit zeker nog een keer gaan proberen, maar ze wordt altijd beloond, want het veulen komt altijd terug. Je kan hier bijvoorbeeld je merrie mee naar buiten nemen naar de buitenbak en het veulen in de paddock houden. De merrie hoort het veulen wel, maar ziet het niet. Ze weet wel dat het veulen er nog is. Je kan de merrie ook evt. longeren.

Graad 2: Gedragingen die stereotiep zijn geworden. Dit zijn stereotypieen in een vroeg stadium. Gedrag wordt vele malen herhaald in reactie op een vergelijkbare stimulus, het krijgt een steeds vastere vorm en wordt steeds makkelijker opgeroepen door dezelfde stimuli. De omgeving heeft nog steeds invloed op het gedrag. Dit betekent dat de merrie zodra iemand bezig is het veulen weg te halen direct begint te schrapen of te schoppen. Zodra iemand boos wordt op haar, stopt het gedrag. Je zou hierbij dus de merrie eerst uit de stal kunnen halen en gaan longeren, en dan het veulen in de stal houden en pas als de merrie in de bak is wat met het veulen gaan doen.

Graad 3: De gedragingen zijn gevestigde stereotypen geworden: dit zijn stereotypen in een laat stadium. Het gedrag wordt niet meer opgeroepen door een bepaalde stimulus, maar begint bij een bepaalde vorm van opwinding of soms zelfs spontaan. Een belangrijk kenmerk is dat de omgeving geen invloed heeft op het gedrag. Het gedrag is een litteken geworden van de problemen in de tijd ervoor. De merrie schraapt nu als ze het voer hoort aankomen, als er iets van opwinding in de stal of gewoon zomaar. Als iemand het gedrag probeert te stoppen reageert ze niet en gaat ze gewoon door. Als het paard ineens een derdegraads stereotypie heeft, is de oorzaak vaak een ziekte. Hierbij kan gedacht worden aan kiesproblemen, waardoor het paard met zijn hoofd gaat schudden. Hoofd schudden komt ook in het normale gedrag voor, bijvoorbeeld bij vliegen, maar kan ook heel veel medische oorzaken hebben. Als die medische oorzaak pas laat is verholpen kan het gedrag blijven. Dit voorbeeld betekend niet dat het paard heel snel een stereotypie kan ontwikkelen. Het paard moet hiervoor een langere tijd, soms zelfs jaren moeite hebben gehad met de omgeving.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)