veulen leren aan halstertouw lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

veulen leren aan halstertouw lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:20

ik heb sinds een paar dagen af en toe mijn veulen een halster om gedaan.
maar nu word ze heel eigenwijs en loopt ze telkens weg van de moeder.
dus wil ik haar aan een touw laten lopen. nu heb ik een soort honden puppy lijn die niet zo zwaar is.
maar als ik haar vast hou en mee wil laten lopen dan valt ze telkens en gaat ze hangen enzo.
wat moet ik doen?

aslo

Re: veulen leren aan halstertouw lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:53

Met 2 lijnen werken. Aan beide zijden van het halster een halstertouw vastmaken. Het touw aan de rechterkant doe je achter de billen langs en kun je mee 'duwen' zeg maar, het andere touw fungeert om richting aan te geven. Op de momenten dat ze wel netjes meeloopt, meteen druk van de touwen af.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:56

ik doe altijd een longeersingel om de moeder,en maak het veulen daar aan vast,(met halster en touw natuurlijk ;) )
in het begin willen ze nog wel eens tegen strielen,maar na een paar keer hebben ze het al heel goed door,dit doe je zo een week of anderhalf en dan ga je oefenen aan de hand, ik heb het zo altijd gedaan en altijd goed gegaan.
succes.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:42

Ik zou gewoon doorzetten, druk op het touw gelijk loslaten als het veulen netjes een of twee pasjes doet. Ze hebben dit heel snel door.

Heb ook even getemd, past beter op Kraamstal, denk dat je daar veel meer bruikbare tips krijgt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:45

Ik heb het inderdaad op dezelfde manier gedaan als saffier beschrijft. Druk op touw en meteen loslaten wanneer hij naar voren komt, al is het dat hij naar voren springt. Ze hebben bijna allemaal heel snel door dat naar voren betekend druk weg. Naar achter gaan krijgen ze bij mij iets meer druk als dat ze gewoon blijven staan.

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:26

Je kunt ook samen met de moeder lopen, dus dat je ze allebei een halster en halstertouw omdoet en dan laat je de moeder lopen. Dan gaat het veulen er achterna en dan kun je de moeder stil laten staat en dan loop jij met het veulen een stukje door. En dan steeds een stukje verder weg van de moeder. Op een gegeven moment zal het veulen gewoon netjes aan het halstertouw lopen. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:17

Gebruik een lang zacht katoenen touw zonder clip die je om de achterhand en langs de voorkant van je veulen haalt. De druk van achteren zorgt ervoor dat het paard vooruit gaat, de druk van voren voorkomt dat hij naar voren wegschiet. Zo komt er minder druk op het nekkie te staan.
Gaande weg kun je de butt rope en nek rope weglaten.

Foto's staan hier:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:38

Hoe oud is het veulen? Natuurlijk is het wel goed om ze deze dingen vroeg aan te leren. Iets dat altijd handig is voor later.. maar val het veulen hier ook niet tevaak en te vroeg mee lastig. Laat het genieten van zijn kleutermoment, waarschijnlijk is het gewoon nog te moeilijk en heeft die er totaal de geduld niet voor om mee te werken.
Dat het veulen gaat hangen is een teken dat ze het niet fijn vinden en/of niet snappen. Dan werkt die gewoon tegen wat logische is.
Zodra het veulen wat ouder is kan je hier een keer mee beginnen, maar wel telkens maar een minuutje of 1/2, en zo kun je steeds wat langer blijven oefenen.
Laat het veulen sowieso eerst een goed aan het halster wennen.

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:30

elke dag oefenen en er iemand achter na laten lopen of idd met een touw achter de kont en als de het goed doet goed belonen

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:04

Ik ben het met kitty_mams eens