Hoe kan ik zien of mijn merrie eventueel drachtig is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephzdesign

Hoe kan ik zien of mijn merrie eventueel drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:17

hoi,

ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb sinds kort een eigen pony maar het lijkt net of ze drachtig is. Ze heeft namelijk een "rare dikke buik" (je kan haar ribben gewoon voelen, dus ze is volgens mij niet te dik) en er zit een beetje wit spul (denk melk) aan haar uiers. ze vind het verder ook niet fijn als je aan buik zit. Ze is ook heel zenuwachtig als ze vast staat bij de poetsplaats ( dit had ze niet de eerste dagen). Verder is ze snel buiten adem ( maar dat kan ook liggen dat ze geen conditie heeft).

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van en ik hoop dat iemand mij kan helpen hoe ik het kan zien. En of dit symptomen zijn of niet?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Groetjes stephanie

Palmera

Re: Hoe kan ik zien of mijn merrie eventueel drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 01:50

Dat witte spul kan natuurlijk ook gewoon een vetlaagje zijn. In dat geval is het tijd om de uier eens schoon te maken. Daarnaast gaat de uier in de regel pas de laatste dag(en) melk lekken. Een rare vorm in de buik kan ook van alles zijn: grasbuik, wormenbuik (hoop ik niet voor je) enz.

De enige manier om dit zeker te weten is gewoon een dierenarts erbij halen. Die komt daar snel achter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:51

Heb je haar niet laten keuren? Want dan zou de DA het moeten hebben gezien. Ik zou trouwens sowieso even laten checken door de DA voorkom je ook dat je per ongeluk teveel van haar vraagt (als ze wel drachtig is) of dat ze een loopje met je neemt omdat je te voorzichtig met haar bent (als ze niet drachtig is).

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:25

misschien is ze wel schijndrachtig, al komt dat volgens mij niet veel voor bij paarden. en als ze het vervelend vind als je aan haar buik komt, (hoef natuurlijk niet door dracht te komen) dan is dit pas de laatste maanden.
Echt melk lekken doen ze pas de laatste dag(en) en het kegelen was bij mijn merrie niet echt wit, maar doorzichtig. dus als ze een van dit doet, zou er toch binnen een korte tijd (week?) een veulen moeten komen.
Als ze het overeen week nog heeft zou ik even een veearts erbij halen.
succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:42

hoezo zou een DA tijdens een keuring moeten zien of een paard drachtig is? Opvoelen/scannen gebeurt niet tijdens een keuring

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:25

Ik denk met een beetje keuring dat de DA wel zou moeten zien dat een merrie een groot uier heeft en dat ze een andre vorm (peer vormige?) buik heeft.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:27

@naat_je: aan de eind van de dracht misschien wel, maar als een paard 6 maanden drachtig is hoef je dat nog echt niet duidelijk aan de buitenkant te zien...

ik zou voor de zekerheid er een DA naar laten kijken, en dan eventueel ook meteen wormen uit laten sluiten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:31

@Kippie20
Het kan ook wat anders zijn dan drachtig.
Door geen conditie en/of de hitte kunnen ze sneller buiten adem zijn.
Ook kan het een grasbuik en/of wormenbuik zijn.

Ik zou beginnen met een goed ontwormingsmiddel.
Meld dit bericht

=dubbele topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1134767

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:59