Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bulck schreef:Ik ken het, een van onze jaarlinghengsten is echt al hengst. Vaak op 5 benen aan het rondlopen, de andere lastig vallen en bestijgen. Als er andere paarden passeren echt zichzelf uitsloven.
Tja vroegrijp r. Naar en bij mensen gedraagt hij zich, dus voorlopig blijft hij hengst en zolang de anderen hem niet te ver laten gaan blijf ik het even aankijken.

vorame schreef:Heel normaal gedrag hoor.
Of de opfok in met hensgten of castreren.
Of een weide tussen de hengsten en de merries laten en een flinke klap stroom erop.
Gezien jou bericht zou ik voor castreren gaan, dit omdat het je verbaasd dat jaarlingen dit al doen.
Caira schreef:Gewoon de dierenarts bellen en laten castreren. Dat 1 hengstje geen hengstengedrag vertoont is eerder uitzondering dan regel. Mijn volwassen hengst is erg braaf, maar ook hem kan ik niet met andere hengsten zetten in het zicht van merries. Dat is niet meer dan logisch.
Caira schreef:Dan heb je geluk, dit kan heel ernstig aflopen als de 3 jarige terug gaat vechten of de jongste ook hengstengedrag gaat vertonen. Je hebt serieus kans dat ze elkaar (dodelijk)verwonden. Als ze gaan vechten om de merries zullen ze doorgaan.
Caira schreef:Ja, dat heb je nu. Maar wat nu als de 3 jarige wel wakker wordt? Beseft dat hij met andere hengsten staat EN merries in zijn nabije omgeving ziet, dan gaat het echt fout.
De ene hengst is gewoon eerder rijp dan de andere, precies zoals bij mensen.