Kleine pony beïnvloedt mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Kleine pony beïnvloedt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:17

Mijn 6 jarige merrie staat sinds een tijdje in een kudde met 5 andere paarden.
2 oudjes die erg bij elkaar plakken, een fries en een kleine vos (hoorde iemand op stal zeggen dat het een klophengst is) die ook met elkaar optrekken en dan mijn merrie en nog een andere fries die samen overblijven. Meestal staan de paarden in kleine groepjes of helemaal alleen (behalve die 2 oudjes, die zijn altijd bij elkaar) en er is ruimte genoeg voor in de wei.
Nou kwam ik een week geleden aan en daar stond mijn paard alleen met die kleine vos in de grote wei. Het hek van hun normale wei stond open en ik denk dat ze er door geglipt zijn toen dat niet de bedoeling was... De andere paarden stonden ook alweer binnen.
Ik vol goede moed de wei in (ze liet zich daarvoor altijd braaf vangen en kwam meestal het laatste stukje naar me toe) maar niets was minder waar op die dag. Samen met die vos is ze wel 10 keer de hele grote wei op en af gerend (is echt een heel lang stuk) en elke keer als ik haar bijna had schoot de vos weg en zij natuurlijk mee...
Uiteindelijk waren ze allebei door het hek terug naar hun normale wei dus ik het hek dichtgedaan maar nog steeds bleven ze samen rondjes rennen...
Op een gegeven moment stonden ze samen in een hoek en heb ik haar te pakken gekregen.

Nu is het sindsdien zo dat als die kleine erbij staat in de wei mijn paard weg loopt als ik haar probeer te vangen. Dan moet ik die kleine echt de andere kant op drijven (wat ook niet zo makkelijk is want ze blijven dus bij elkaar) en dan pas kan ik mijn paard pakken. Zodra die kleine in een andere wei of al op stal staat komt ze weer naar me toe (ook als er wel nog andere paarden van de kudde buiten staan) en laat ze zich zo pakken.

Ik zit dus met een dilemma, weet totaal niet wat ik hier mee moet doen want ze was altijd braaf met vangen en ze kreeg ook altijd wat lekkers als ik haar had. Weet iemand wat ik hiermee kan doen?

Oh nog een ding, die vos laat zich dus ook niet makkelijk vangen... Ik zag laatst zijn verzorger de wei in lopen en die was ongeveer een kwartier bezig met hem te pakken te krijgen en dat lukte niet... Toen belde ze met iemand en ging vervolgens gewoon weg. Duidelijk voor die vos dat hij dus gewonnen had en in mijn ogen een grote fout van de verzorgster...

Delaja

Re: Kleine pony beïnvloedt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:26

Niemand?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:11

het vosje is in dit geval duidelijk de leider van de 2. mss is het een idee om goed zichtbaar 2 lekkere dingen mee de wei in te nemen en je te richten op de vos. (die van jou komt dan mee).
probeer ze te paaien, ze moeten nieuwsgierig worden naar jou. ga er iig niet achter aan lopen, dat is voor de vos het spelletje.

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:09

Probeer ze (allebei) eens nieuwsgierig te maken ergens aan fruniken er misschien van eten,....
Laat het ze wel niet zien, ze zullen normaal op je afkomen. Richt misschien ook wat aandacht op de vos.