Hengstigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HRE

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:24

Zo´n 9 maand geleden heb ik een nieuw paard gekregen van mijn ouders omdat ik té groot was voor mij Dpony.
Een super leuke merrie die nog super groen was voor haar leeftijd. alleen de laatste 3 maand is het een ramp met hengstigheid.
echt om de 2 weken. dan kan ik 2 week super rijden en vliegen de wpen binnen op wedstrijden! En die andere 2 week cross ik het hele veld over
en wil ze helemaal NIKS. thuis niet op les niet en komt ze flink in staking & heeft ze haar aandacht overal bij behalve bij mij.. wie herkent dit en hoe los jij het op?

IngLio

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:13

herkenbaar hoor!
mijn merrie kan er ook flink last van hebben, vooral nu tijdens de zomermaanden...
heb haar zelfs nog vorige week laten opvoelen en scannen door de DA of het daar van binnen allemaal wel goed zat, of er niet een ontsteking zat of een veel te groot ei, of een cyste... maar alles was in orde! Dus mijn merrie moet gewoon aan het werk, aan de dubbele longe en onder het zadel.

hoe los je het op?
geduldig blijven, consequent blijven en vooral je rust bewaren, want gaan vechten tegen een merrie die er toch geen zin heeft, heeft geen enkele zin!
ze zal zich toch moeten gaan schikken naar wat jij van haar verlangt, maar je kunt wel een beetje je eisen bijstellen. Iets minder hard trainen, maar bijvoorbeeld meer richten op enkel ontspanning en gehoorzaamheid. Dat is dan vaak nog wel te bereiken als je consequent blijft en rustig. Als ze dat dan aan je geeft, kun je het afronden en stap je toch tevreden af en heeft je merrie ook een meer voldaan gevoel, dan dat als je afstapt en alleen maar met elkaar overhoop gelegen hebt.

Om je frustraties in het zadel te beperken kun je het rijden afwisselen met wat meer longeren in de weken dat ze echt last er van heeft.
Dan hoef je zelf minder tegen haar humeur en stijvigheid in het lichaam te "vechten", maar dan wel goed longeren, goed aan het werk zetten.

Succes!

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:41

Ook hier heel herkenbaar! Gelukkig is mijn merrie maar heel af en toe
vreselijk hengstig... Gewoon lekker op de ontspanning rijden en proberen
haar aandacht bij je te houden, als je je daarop richt en niet op je paard
perfect rijden ben je zelf ook rustiger en minder snel gefrustreerd als ze
het niet doet.

TaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:53

Herkenbaar!
Ik heb ook een aantal jaar een merrie gereden die vreselijk hengstig was, dan kon je (gelukkig maar) 2 a 3 dagen bijna niet rijden. Zodra je opstapte en je benen er aanlegde dacht ze dat er een hengst op sprong :D en dus gelijk pissen. Echte "pismerrie"dus. Vervolgens ging je losstappen en zodra je aan ging draven was het gillen. En dan niet 1x, nee dat was dus constant helemaal als er dan ook nog een paar andere paarden (merrie/ruin maakt niets uit) in de bak aan het rijden waren/langs de bak aan het stappen waren dan had je de poppen aan het dansen. Meestal als ik de dagen zag aankomen, was bij haar makkelijk zien aankomen omdat ze de dag er voor heel aanhankelijk deed longeerde ik haar sowieso 1 van de dagen.

Ik ken ook iemand die haar merrie door de dierenarts hormonen liet geven (weet niet meer of die injecties waren of pillen/poeder) want die merrie was helemaal niet te rijden als ze zo was en was ook vreselijk op stal. Dan werd ze wel hengstig maar niet zo heftig. Toen werd er ook gezegd dat ze de merrie een keer moest laten dekken dat het daarna minder werd, dat heeft ze uiteindelijk gedaan. Maar weet niet of ze uiteindelijk daarna minder is geworden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:02

ja herkenbaar :')
normaal is mijn pony erg braaf en rustig.
Maar wanneer ze hengstig is kan ze zich vreselijk opwinden over de stomste dingen. En gewoon erg dwars doen ja.
Wat ik doe? Gewoon het zelfde hoe ik haar altijd rijd.
als ze schrikt gewoon negeren en doorrijden.
werkt het beste bij yesta! ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:39

Even met je DA over hebben. Bestaan ook (homeopatische) middeltjes voor die je gewoon over het voer kan geven. Dat zorgt ervoor dat ze niet zo'n piek heeft met de hengstigheid.

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:04

je hebt ook moody mare, een stalgenoot gebruikt dat! Zijn kruiden en bij haar werkt het zeker!
te bestellen bij de paardendrogist

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:37

oh ik ben eigenlijk best wel geintresseerd in dat soort dingetjes. Thuis valt de hengstigheid nog wel te overzien. Maar wanneer we dan op de les zijn dan is ze écht wel vervelend. Is dat schadelijk i.c.m zomerexceem?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:33

herkenbaar,

die van mij springt zo over een sloot heen als ze een hengst/ruin
ziet tijdens haar periode....heb het ervaart!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:37

Longeren doe ik sws. maar die ontspanning lukt gewoon niet. zelfs aan de longe wil ze niks. (dubbele longe die ik wel op de juiste manier gebruik) ze is 2 keer gedekt dus daar word het blijkbaar ook niet beter van. en op ruinen of andere paarden reageerd ze niet anders dan normaal maar zodra ze aan het werk moet is het een ramp.. ookal draaf ik met een lange teugel en vraag ik niks van dr.. dramamerrie :P

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:52

ken je een pismerrie wel dekken ? bv KI?

Plukplien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:15

Ik gebruik sinds een jaar ook Moody Mare bij mijn merrie. Zij heeft in het verleden ook twee veulens gekregen en de hengstigheid is er niet minder om geworden. Moody Mare is voor mij en mijn paard echt dé oplossing. Ze is nog wel hengstig, maar ze gedraagt zich wel veel beter dan voorheen. Ze trekt zich minder aan van haar omgeving, ik kan gewoon trainen en ze luistert ook veel beter terwijl ze toch wel hengstig is. Ze blijft, ondanks hengstig, gewoon een lief paard. En je kunt het inderdaad bestellen bij de paardendrogist. Succes!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:46

@plukplien: oh wat goed! ik dacht dat moody mare echt voor de "moody" merries was, voor de sjagrijnige merries zeg maar... maar het werkt dus ook goed bij de extra kijkerige merries die toch heel lief zijn...
hmmmz zet me aan het denken...
mijn merrie is tijdens de hengstigheid extreem geinteresseerd in alle ruinen die in haar buurt komen... en in de training is ze onwijs kijkerig/schrikkerig/snel afgeleid op alles in haar omgeving tijdens de dagen na de hengstigheid... van een kromme grasspriet schrikt ze al... en alle koetjes, eendjes, vogeltjes, andere paarden, etc wat je kan zien, is veeeeeeel interessant dan die ruiter op je rug!

en hoe vaak/hoe veel/wanneer geef je het dan?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:53

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:55

Ik zal daar ook eens gaan kijken ja....

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:15

maar is dat moody mare dan niet zoiets als doping op wedstrijden?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:21

denk dat doping wel heel iets anders is als een kruidenmengsel... moody mare is geen doop...

van de site van de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25248
Citaat:
Voor prikkelbare, snel geïrriteerde merries, die tijdens hengstigheid vervelend zijn. Dit kruidenmengsel helpt dit gedrag te verminderen.
Een kruidenmengsel dat speciaal is samengesteld voor merries die tijdens de hengstigheid lastig zijn.
Moody Mare heeft absoluut geen negatief effect op de vruchtbaarheid en kan het hele seizoen of hele jaar gegeven worden.
Moody Mare kan gebruikt worden tijdens wedstrijden.
Moody Mare wordt erg veel gebruikt en de ervaringen zijn ronduit goed te noemen. Bij merries die erg regelmatig hengstig zijn en snel op kruiden reageren kunt u volstaan met bijvoeren van Moody Mare tijdens de dagen van de hengstigheid. Bij de meeste merries is het noodzakelijk om Moody Mare dagelijks te geven gedurende de maanden dat de hengstigheid een probleem vormt.

Gebruik: 10 g per 100 kg lichaamsgewicht p/d; dit komt overeen met ca. 2 tot 3 maatbekers p/d voor een volwassen paard.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:26

Mijne is momenteel ook hengstig .. Heb d'r net 3 weken. Nou, gisteren gingen we al een klein beetje als een stuiterbal door de bak. Die dag was ze ook net uit de kudde en uit de wei gehaald ( in die kudde had ze nog nooit gestaan )
Misschien dat het daar door komt?

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:36

ik geef mijn paard hormonise van jordens hippo is ook homeopatisch. Je moet het 3 weken geven en dan een week stoppen en dan in die week worden ze hengstig dus een soort pil.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:00

Nu ik dit zo lees besef ik mij dat mijn drie jarige daar ook last van heeft :+

Ze was gisteren vervelend, ze was niet allert met longeren, alleen maar hinniken...
Inderdaad frustraties allom.

Morgen ben ik van plan te gaan rijden.
Hopelijk is ze dan wat meer bij de les :)

Goede tips van de kruidenmengsels, als ze iedere keer zo vervelend doet ga ik dat proberen!

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:07

leeneliefje schreef:
oh ik ben eigenlijk best wel geintresseerd in dat soort dingetjes. Thuis valt de hengstigheid nog wel te overzien. Maar wanneer we dan op de les zijn dan is ze écht wel vervelend. Is dat schadelijk i.c.m zomerexceem?

Misschien dat je haar interne huishouding eens kan laten nakijken. Omdat ze ook last heeft van zomereczeem is er best kans dat je met anders voeren een heel eind komt.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:22

booster schreef:

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:30

ik weet wat je bedoelt, het is idd helemaal niet leuk. Maar ik zou haar proberen gewoon te negeren en het tijdens het rijden zo rustig en goed mogelijk op te lossen. Met mijn pony werkte het na verloop van tijd wel :D

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:31

booster schreef:
booster schreef:

ik denk het wel hoor = teken van vruchtbaarheid

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:40

ik heb er ook zo eentje . . .
ze heeft al een veulen gehad, maar blijft erg aanwezig als ze hengstig is, de buren hebben een ruin en daar staat ze gewoon voor te pissen in de wei.
(de ruin reageerd totaal niet op haar!!)
onder het rijden is het alleen maar hinniken, en heel vlug afgeleid.
ik probeer heel consequent te zijn met rijden dat ze niet brutaal mag zijn en op mij moet letten. maar het is gewoon heel vervelend. ik ga eens kijken voor een supplement te geven.