...en het 2e lesuur geeft ze er de brui aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xintippa

...en het 2e lesuur geeft ze er de brui aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:29

Hey lieve bokkertjes;
sinds twee jaar is er een D-pony bij ons op de manège.
Ze heette voordien Tequila maar sinds haar komst heeft ze een andere naam.
Deze merrie (ze heet Grenache) is altijd een eigenaarspony geweest maar draait nu dus mee in de lessen.
Het is geen makkelijk dametje en er zit behoorlijk wat pit in! Ze is trouwens +- 8 à 9 jaar, weet het niet precies.
Ze heeft al tamelijk wat narigheden meegemaakt op het gebied van springen; met haar vorige eigenaar is ze blijkbaar ooit gevallen op een sprong en sindsdien 'duikt' ze heel erg, maar dit is eigenlijk niet het echte probleem.
Het werkelijke probleem is dat Grenache nu in een groep meerijd van vrij goed rijdende ruiters, maar zij zijn er niet altijd zo consequent mee.
Nu heeft Grenache dus ontdekt dat vanaf het moment dat ze besluit vervelend te gaan doen(lees: bokken, schijnbewegingen maken a.k.a doen alsof ze ergens van schrikt terwijl er eigenlijk niks te schrikken valt, een soort voorwaartse sprongen maken, met haar hoofd lopen schudden,voorbij de andere paarden sjeezen in galop en soms zelfs steigeren) ze de hele les kan stilleggen in die groep.
Een meisje dat ik persoonlijk goed ken kan er enorm goed mee overweg maar zelfs bij haar lukt het niet om Grenache 'normaal' te laten doen tijdens de les.
De fout die dan gemaakt is geweest is dat de les moest worden verdergezet maar dat meisje moest wel op een andere pony en Grenache werd in de paddock bij de andere paarden gezet.
Nu vind ik dit persoonlijk een grove fout omdat ik denk dat ze hiermee beloont wordt voor haar gedrag.
De eigenaresse heeft al laten blijken dat ze misschien wegmoet.
Ik persoonlijk zou dit wel jammer vinden maar ergens begrijp ik het ook wel; Grenache brengt wel moeilijkheden met zich mee; ze heeft een zonne-allergie waardoor ze bij felle zon met een kapje voor haar ogen moet rijden( maar ze blijft schudden met haar hoofd en dan bedoel ik niet gewoon 'wat' schudden maar echt hevig en héél de les door waardoor je haar eigenlijk niet nagefelijk en ontspannen kan rijden) , ze is niet voor alle groepen geschikt, eigenlijk enkel de beste twee, en ze is enorm wispelturig en na 1 lesuur geeft ze er dus bij het 2e lesuur de brui aan. Ze loopt altijd verschrikkelijk actief, het is niet dat ze moé is het 2e lesuur in tegendeel!
Ik had al zitten denken om haar misschien tussen de les door wat te longeren zodat ze wat energie verliest maar ik denk eerlijk dat dit geen zak gaat uithalen.
Nu vroeg ik me af of dit misschien met NH een beetje te verhelpen is.
Het feit dat ze altijd eigenaarspony is geweest speelt volgens mij ook voor een groot deel mee.
Dus graag enkele tipjes want ik zou eender wat willen doen om ervoor te zorgen dat ze niet wegmoet.
Ik geef er in de vakantie ponykamp dus nadat de kinderen wegzijn zou ik eventueel als het mag van de eigenaresse wel met haar een het werk kunnen

Caira

Re: ...en het 2e lesuur geeft ze er de brui aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:32

Ik denk dat de manege eigenaresse gelijk heeft, dit paard is zo te horen niet geschikt voor manege werk en moet gewoon weer lekker een eigen baasje hebben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:35

Helaas voor maneges zijn maar 0ngeveer 15-25% van de paarden/pony's echt geschikt voor manegewerk. Soms kom je daar pas achter als ze een tijdje mee lopen in de les.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:37

Op mijn oude manege heb ik dit ook vaak gezien met eigen paarden die manege paard worden.
Eentje ging na zoveel weken lessen lopen gewoon stil staan. Dan liep ze twee, drie rondjes,
liep ze naar het midden, en zette haar been op rust.
Je kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit, het enige wat je kon doen is afstappen,
dan liep ze wel weer. Die ging later weer terug naar zijn oude baasje,
het paard wilde écht niet.

Ik heb geen verstand over NH, maar zou dat niet een beetje 'te lang' duren, voor de manege?
Er moet natuurlijk wel op het paard gereden kunnen worden,
anders vreet hij alleen maar geld op.
Daar moet je het even met de eigenaresse over hebben.
;)

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:37

Caira schreef:
Ik denk dat de manege eigenaresse gelijk heeft, dit paard is zo te horen niet geschikt voor manege werk en moet gewoon weer lekker een eigen baasje hebben

Dat denk ik heel diep vanbinnen ook ;)
Het meisje waarover ik praatte wil haar graag kopen en ik persoonlijk denk wel dat, dat een goede zaak zou zijn,
alhoewel ik gewoon liefst heb dat alles weer normaal wordt en ze zich weer normaal gaat gedragen.
Want het gekke is dat ze in het begin dat ze er was zich nooit zo gedroeg; het is pas de laatste maanden dat ze er echt genoeg van lijkt te hebben.

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:40

NOUKERD schreef:
Op mijn oude manege heb ik dit ook vaak gezien met eigen paarden die manege paard worden.
Eentje ging na zoveel weken lessen lopen gewoon stil staan. Dan liep ze twee, drie rondjes,
liep ze naar het midden, en zette haar been op rust.
Je kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit, het enige wat je kon doen is afstappen,
dan liep ze wel weer. Die ging later weer terug naar zijn oude baasje,
het paard wilde écht niet.

Ik heb geen verstand over NH, maar zou dat niet een beetje 'te lang' duren, voor de manege?
Er moet natuurlijk wel op het paard gereden kunnen worden,
anders vreet hij alleen maar geld op.
Daar moet je het even met de eigenaresse over hebben.
;)

Ja dat is hetgeen waar ik ook wel bang voor ben; dat het té lang gaat duren naar de zin van de eigenaresse.
Een paard vreet (letterlijk) handenvol met geld, en nu ze 's zomers op de wei staan is dat niet zo'n probleem maar 's winters tsja ik hoef er geen tekeningetje bij te maken hoe zo'n kostenplaatje kan oplopen :s
Ze is namelijk wel erg geliefd bij sommigen op de manège maar persoonlijk denk ik ook dat het beter is dat ze terug een vaste eigenaar krijgt, maar zoals ik al zei ik wil wel proberen om haar van haar fratsen af te brengen...

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:46

Dan moet je gewoon duidelijk vertellen wat je van plan bent aan de eigenaresse,
en vragen of zij jou daar de tijd voor wilt geven.

Als jij denkt dat het beter is dat dat paard een vaste eigenaar heeft,
dan moet je het misschien daar ook maar bij laten.
Maar: proberen kan geen kwaad.

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:50

NOUKERD schreef:
Dan moet je gewoon duidelijk vertellen wat je van plan bent aan de eigenaresse,
en vragen of zij jou daar de tijd voor wilt geven.

Als jij denkt dat het beter is dat dat paard een vaste eigenaar heeft,
dan moet je het misschien daar ook maar bij laten.
Maar: proberen kan geen kwaad.

Idd; de onderliggende reden dat ik het eigenlijk wil proberen is omdat een paar ruiters al zijn komen vragen of ik er eventueel opnieuwmee wil werken omdat ik voor de periode dat ze moeilijk ging doen, enorm veel met haar werkte maar sinds de komst van een nieuw paardje, ik daar vaker mee rijd. Ik ken haar ook gewoon erg goed, al van voor ze manègepaard werd op mijn manège.
Ik zou het gewoon jammer vinden dat ze weg zou moeten omdat ik dan ook niet zeker weet of de nieuwe eigenaar juist met haar weet om te gaan(maar dat maakt nu eigenlijk ook niet veel uit want hoe het nu gaat is het ook zekerniet goed :n )
Laatst bijgewerkt door xintippa op 30-06-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:53

En dan? Mijn paarden zijn nh opgeleid of omgeschoold, die reageren op een lichte aanraking, daarna moet het paard de manegeles weer in, dat is toch ook niet eerlijk?

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:59

Caira schreef:
En dan? Mijn paarden zijn nh opgeleid of omgeschoold, die reageren op een lichte aanraking, daarna moet het paard de manegeles weer in, dat is toch ook niet eerlijk?

Wat is daar niet eerlijk aan aan? ;)
een manegepaard heeft toch evenveel recht op een NH benadering als een eigenaarspaard?
Ik wil op die manier gewoon te weten komen of er nog iets aan haar gedrag te doen valt,
en als dat zo is de ruiters gewoon duidelijk maken hoe ze moet worden benaderd en als het niet lukt dan zie ik geen andere oplossing en zal ze idd moeten worden verkocht

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:00

Absoluut heeft ieder paard daar recht op, enkel als je een paard goed NH schoolt zal hij op een lichte aanraking reageren. Als een paard daarna weer in de lessen gebruikt wordt waarbij de ruiters niet altijd even subtiel zijn zal hij dat als zeer tegenstrijdig ervaren.

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:04

Caira schreef:
Absoluut heeft ieder paard daar recht op, enkel als je een paard goed NH schoolt zal hij op een lichte aanraking reageren. Als een paard daarna weer in de lessen gebruikt wordt waarbij de ruiters niet altijd even subtiel zijn zal hij dat als zeer tegenstrijdig ervaren.

daar heb je zeker gelijk in;
maar het is wel zo dat ze enkel in lessen meedraait met toch ietwat ervaren ruiters;
als die dan duidelijke instructies krijgen van hoe ze moet haar moeten omgaan qua gedrag(want het is niet zo dat ze van het niveau zijn van 'kwak zadelerop, 'ram': dat bit erin, 'ruk'; die singel om die buik) zou het misschien toch iéts uithalen denk ik.
En ik denk dat het gewoon het consequent zijn van tel is; vanaf dat ze besluit om omhoog te gaan dan kruipt een andere ruiter erop, lukt het dan nog niet dan gaat ze uit de les. Het is blijkbaar al 3 lessen aan één stuk door dat ze zich zo gedraagt. Ze is ook gecontroleerd door een veearts dus het is zeker niks medisch.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:10

Als je echt zo gek op dat beestje bent, dan geef je eerlijk toe dat 'ie niet voor manegewerk geschikt is....
Dat kan gewoon gebeuren. Het is niet erg als ze af en toe gek doen, maar dit is wel erg extreem. Beter nu naar een goede ruiter die het nog kan corrigeren, dan dat het dier straks de stempel onhandelbaar krijgt, en enkel de slager 'm nog wil hebben....

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:19

Miss_Malfoy schreef:
Als je echt zo gek op dat beestje bent, dan geef je eerlijk toe dat 'ie niet voor manegewerk geschikt is....
Dat kan gewoon gebeuren. Het is niet erg als ze af en toe gek doen, maar dit is wel erg extreem. Beter nu naar een goede ruiter die het nog kan corrigeren, dan dat het dier straks de stempel onhandelbaar krijgt, en enkel de slager 'm nog wil hebben....

Ja idd, dat is waarschijnlijk de beste oplossing, maar naar een slager zou ze nooit gaan;
de manège-eigenaresse is daar giga-hard tegen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:20

Fauveke schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ja idd, dat is waarschijnlijk de beste oplossing, maar naar een slager zou ze nooit gaan;
de manège-eigenaresse is daar giga-hard tegen ;)

Nouja via een handelaar kan ze daar ook komen hé.
Maar NH is gewoon geen wondermiddel ofzo. Het is een manier van omgaan met paarden. En dat kun je op een manege nooit toepassen, met zoveel verschillende ruiters.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:17

Tja, en ik denk dat het voor het paard misschien ook wel het beste is als hij weer een vaste eigenaar krijgt, hij geeft heel duidelijk aan dat hij dit gewoon echt niet leuk vindt.. Misschien kun je hem met veel aandacht weer op het rechte pad krijgen maar de kans zit er dik in dat het na een tijdje weer op hetzelfde uitdraait. Ik ben zeker niet iemand die manege pony's per definitie zielig vindt, zeker niet. Maar wel als een pony aangeeft er niet mee overweg te kunnen.