Hoe kom je hoger dan je pony te staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jesketje

Hoe kom je hoger dan je pony te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:11

Het klinkt misschien hartstikke ''penny''
maar als ik bij mijn pony in de wei kom, rent ze meteen naar me toe, en gaat ze snuffelen.
Nou is dat niet zo erg, maar daarna hapt ze (ik geef haar dan ook wel een tik, maar ze word dan echt boos). Ze bokt ook en rent de hele tijd achter me aan.
Hoe kom je boven je pony te staan? (dat jij de baas bent)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:13

dat is niet heel simpel door 1 dingetje te `regelen`. heb je je al eens verdiept in het paardengedrag? Zo niet raad ik je aan dat eerst te doen.

Een voorbeeld is: als je pony ergens heen gaat en ze walst bijna over je heen. wat doe jij dan?
doe jij een stap opzij? of blijf je staan en maak je haar duidelijk dat zij om jou heen moet?

verder is het vooral een questie van respect winnen. zij moet vertrouwen in jou krijgen als leider. een paard heeft graag een leider en zodra ze merkt dat jij een eerlijk en consequente en goede leider bent zal ze jou ook behandelen als leider.
dit is wel iets wat je echt moet verdienen. dus zorg dat je consequent bent in beloningen, bestraffingen,. zorg dat je duidelijk bent voor je paard. vraag geen 3 dingen tegelijk. vraag niet iets en beloon haar omdat ze iets anders heel braaf doet wat je niet gevraagd hebt etc...

fro

Re: Hoe kom je hoger dan je pony te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:15

Wie beweegt regeert.

Zet zij een stap naar voren, zet jij HAAR een stap naar achteren. Zo weet zij dat jij haar leider bent.

Stien_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:59

Ik heb ook zo een gelijkaardig probleem met mijn verzorgpaard tijdens het rijden dan wel. ze heeft dan geen respect voor mij. Ze is heel erg sterk en als ze naar de andere kan op wil dan dat ik wel zal ze er ook alles aan doen om dit van me gedaan te krijgen. Het enige probleem wat ik dan heb ik dat is best een schrikneus ben om te vallen en durf haar dat niet aan te pakken, want als ik haar een tik verkoop dan gaat ze super hard rennen en van die scherpe bochtjes maken. ik vind het echt super moeilijk met haar!! Op de grond lukt het wel al steeds beter.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:34

geen tik geven. ik gok dat je gewoon tegenstrijdige hulpen geeft en dat je paard het dan niet snapt. straffen werkt in mijn optiek dan ook niet. belonen als een paard het goed doet. straffen nooit. (tenzij je 300% zeker weet dat het niet komt doordat jij iets verkeerds hebt gedaan. en dan nog heeft een tik weinig nut.)

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:52

Ondanks dat het wat tegenstrijdig klinkt kan straffen ook een manier van belonen zijn. Als het op de goede manier wordt gedaan. Door een paard te 'straffen'(/corrigeren) voor slecht gedrag, beloon je het ook voor goed gedrag (geen 'straf'). Het allerbelangrijkste is consequent zijn. Niet de ene keer dingen toe staan en dan verwachten dat het paard de volgende keer zelf wel begrijpt dat het iets niet mag. Duidelijk zijn naar je paard toe en zorgen dat je altijd dezelfde regels hanteert is het duidelijkste voor een paard.