pony wil hoofdstel niet in..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

pony wil hoofdstel niet in..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:09

een paard bij mij op de manege doet erg raar als je met een hoofdstel naar hem toekomt.
als je dan naast hem staat zeg maar, en je wil zijn neus pakken om het hoofdstel om te doen, doet hij zijn hoofd helemaal omhoog.
dan ben je dus een half uur bezig om het hoofdstel in te krijgen.
zou hij dit als spelletje doen, of zou hij een keer iets meegemaakt hebben?

Farolover

Re: pony wil hoofdstel niet in..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:10

Tsja, het kan van alles zijn ...
Misschien is er iets met zijn of haar gebit?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:12

Veel mensen die het bit in doen leggen het tegen de tanden. Een bit is koud en als het ook nog tegen hun tanden word duwt is het niet fijn. Net als wij een hap van een ijsje afbijten.
Daardoor wil het paard geen bit meer in. En zodra je hem bij de neus pakt doet hij zijn neus omhoog.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:49

fro schreef:
Veel mensen die het bit in doen leggen het tegen de tanden. Een bit is koud en als het ook nog tegen hun tanden word duwt is het niet fijn. Net als wij een hap van een ijsje afbijten.
Daardoor wil het paard geen bit meer in. En zodra je hem bij de neus pakt doet hij zijn neus omhoog.

Nou ik denk dat dit wel meevalt..
Waarschijnlijk gewoon geen zin om te rijden..
Gewoon neus stevig vastpakken en vasthouden.. snel werken, dan is het vaak zo gebeurt..

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:20

Misschien heeft hij pijn in zijn mond omdat mensen aan het bit hebben gehangen(lees: aan de teugels hebben getrokken)? Dan zou ik ook geen bit meer in willen.
Of zoals Farolover al zegt; is er iets mis met het gebit?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:50

Ik rijd zelf ook op een manege en daar zijn ook wel een paar paarden die een beetje moeilijk doen met het hoofdstel indoen.

Sommige zijn dan aan de manege verkocht en hebben in het verleden wat meegemaakt en zijn daardoor een beetje kopschuw.
Maar andere zijn gewoon wat gevoeliger en niet iedereen doet het bit zorgvuldig in hun mond.

Wat ik dan doe is langzaam mijn hand om hun neus proberen te krijgen. Soms helpt het met een snoepje erbij te houden.
Ik kriebel meestal met mijn hand van zijn hals steeds dichterbij zijn neus en als hij dan zijn hoofd wat lager doet, doe ik mijn hand om zijn neus.

Soms helpt het ook als je bij het poetsen al een halster omdoet.

Hoop dat je iets hebt aan deze tips :)

xJaycc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:14

Iets lekker op het bitje smeren

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:18

Eerst kijken of er niet iets is met bit en/of tanden of andere ongemakkelijkheden. Maar dat is aan de eigenaar van de manege denk ik.

En anders snoepje op je hand leggen waar je je bit ook op laat steunen. Hij neemt een hap naar zijn snoepje en ondertussen heeft hij ook het bit direct in, over de oortjes, riempjes vast en klaar.

Zo associeert hij het bit straks met wat lekkers. Moet alleen de rest van alle lesklanten het ook zo gaan doen.

En toch zou ik het vrij snel melden bij de eigenaar vd manege.

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:35

Ik denk dat het eerder weer een leuk trucje van het manegepaardje is..
Inderdaad gewoon snel zn neus pakken en bit er in doen, als je het snel
doet heeft ie geen tijd om er over na te denken.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:48

bitje in suiker water :D

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 08:34

ja, dat in het suikerwater ga ik even proberen. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:58

Vroegâh stond er op de manege een paard die dit echt tot een kunst had verheven :D

Als je met het hoofdstel aan kwam lopen,legde hij keurig zijn hoofd bovenop het rek van de box(ja was groot paard) dan kon je daar niet meer bij.Als je het eenmaal met vriendelijk vragen en kroelen het hoofd naar beneden had kwam de volgende truuk..drukte hij zijn neus op de grond :+ .
Probeer dan maar eens zo'n hoofd omhoog te krijgen :=

Uiteindelijk ging het wel hoor...paard had een goede dosis humor en verzon dingen waar je bijstond.

Uiteindelijk moet je wel beseffen dat dit gedrag niet zomaar ontstaat,niet iedereen is even handig met een hoofdstel.Ook niet altijd even zachtzinnig :n .... bovendien wordt een bit meerdere malen per dag ingehangen en dat betekend "werk".

Dus als het niet lukt met geduld dan zul je er iemand bij moeten halen die net even wat handiger is...vaak is dit toch het stalpersoneel,kun je meteen vragen of hij ergens last van heeft ;)

Je kunt trouwens ook iets lekkers op je hand leggen waar je ook het bit in houd...en daarna goed belonen als hij het bit aanneemt.

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:35

funnygirl1 schreef:
bitje in suiker water :D

Helpt inderdaad :)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:39

bij mijn verzorgpaard deden ze eerst altijd met een snoepje het bit in ;) helpt ook

succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:41

Gewoon omkopen inderdaad :P

Mijn pony deed het in het verleden ook wel eens, gewoon omdat ie geen zin had in werken :=
Nu heeft hij door dat het toch niet werkt, want ik krijg mijn zin altijd hahahaha :P

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:30

mijn jonge paard trekt me mee omhoog als ik haar neus vasthoud.
Voorlopig heb ik 1 bakstuk losgemaakt telkens als ik het hoofdstel omdoe. Eerst kopstuk om, neusriem vastmaken en dan het bit zijdelinks indoen. Dan de rest dicht. Gaat prima zo en zo laat ze het gewoon toe. Zoniet, heb ik de neusriem om haar aan vast te houden en dan komt ze niet ver bij me vandaan :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:26

Een paard op mijn oude manege deed dit ook. Die was sowieso kopschuw omdat de vorige eigenaresse haar heel hard had geslagen toen ze niet luisterde.

Ik heb alles gewoon heel rustig gedaan, beetje kriebelen en doen en gewoon kalmeren.

Verwarm het bit even voor en gewoon rustig aan doen, wachten tot ie z'n neusje weer laat zakken en RUSTIG het hoofdstel omdoen.

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:02

als er niets met zijn gebit is en het dus een trucje is kun je stroop op het bitje doen, of in suikerwater zoals gezegd is.

Gaat het dan goed dan wissel je het af, de ene dag wel en de andere dag weer niet.
Zeker in de winter houdt ik het bit altijd even tussen mijn handen zodat het niet zo koud is!

sofie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:24

Dit heb ik ook wel is gehad. Als ik dan het hoofstel in wou doen probeerde hij weg te rennen of zn hoofd omhoog te doen. Dit heb ik opgelost door hem ondertussen wat biks te geven. Nu is het over.

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:13

Dat doen heel veel paarden bij mij op de manege...
Vroeger moest ik dan hulp vragen, maar nu kan ik er lekker zelf bij :P
Gewoon rustig praten, over z'n wang aaien helpt al een beetje.
En als je hem eenmaal hebt: snel (maar wel voorzichtig) het hoofdstel indoen, anders is 'ie alweer weg...

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:50

Soms lukt het ook met een vinger zachtjes in de mond.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:21

De reden waarom dit paard dat hier doet kunnen we door jouw uitleg hier niet opmaken, maar het kan idd door vanalles zijn, heel dikwijls is het een kopschuw paard, dus een soort angst.
Deze dingen kan je zeker afleren maar niet door je paard om te kopen of met snoepjes en dergelijke, nee heel consequent en niks anders trainen dan dit tot het goed lukt, zoiets kan een paar dagen tot maximaal een paar weken duren, maar dan moet echt ieder paard dit kunnen hoor.
Is gewoon een manier van trainen, niks meer.

xleanderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:09

hoi

mijn paard wil ook haar bit niet in maar je moet eens proberen om een vinger in de zeikant van de mond te duwen ,bij mij werkt het

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:47

vooral geduldig blijven en niet boos worden als hij bang is moet jij juist zijn zijn vertrouwen trug te winnen door rustig te blijven

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:40

Het kan aan zijn gebit liggen.
Of misschien vind hij het bit niet lekker?
Of hij is regelmatig in zijn mond getrokken
Of hij wil geowon niet ana het werk en probeert je ene loer te draaien.

Mijn paard deed het in het begin ook veel, en wat bleek?
Ik heb nu een ander bitje en deze vind ze veeeeeeeel lekkerder. Nu hapt ze er bijna naar om hem in te mogen.