probleem in de groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginoya

probleem in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 11:23

Hoi

Ik zit met een probleem en ik ben benieuwd hoe jullie dit op zouden lossen en of jullie tips hebben.

Bij ons op stal hebben wij een ruinen-groep in de wei van 7 ruinen. Mijn paard (20) is totaal niet dominant. Hij laat zich door alles en iedereen in een hoek jagen en vangt dan ook regelmatig klappen op.
Elk jaar laat ik mij overhalen om het toch weer in de groep te proberen en elke keer krijgt hij weer nieuwe wonden. Afgelopen jaren is hij bij twee ijslanders gezet en dat ging prima.

Sinds het begin van het weidezeizoen staat mijn paard dus weer in de groep (nieuwe groep ivm veel neiuwe mensen) eerst ging het wel aardig maar het wordt steeds erger. eerst een paar bijtplekjes. ok , dat kan. later een snee van 20 cm op zijn flank en gister had hij een weer een driehoekje van 8 x 8 cm uit zijn buik. Het was aan het bloeden dus heb ik het ontsmet, maar dit kan zo niet langer.

De staleigenaar geeft me nu de keuze: alleen zetten of in de groep laten.
Het is echter maar 1 paard die dit doet, de rest gaat prima met hem om. Ik heb geprobeerd om de groep op tesplitsen of zo iets, maar ze willen de groep zo groot mogelijk houden.

Wat zouden jullie doen?

netam12

Re: probleem in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:26

Heel herkenbaar probleem. Je zal hem eventueel alleen kunnen zetten maar dan wel dat hij naast de andere ruinen staat in de wei. Of je moet kijken of je er nog een paardje bij kunt zetten.Zodat hij niet alleen komt te staan en dat de groep van 7 toch nog aardig bij man blijft..Succes in iedergeval moeilijk altijd zulke beslissingen.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:43

Ik zie niet in waarom jou paard alleen zou moeten staan, terwijl een ander paard aan het bijten is. Maar als ze jou geen andere keus geven zou ik hem toch wel alleen op de wei zetten. Toch wel triest dat het zo moet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:48

Naar een andere stal gaan! Het is toch absurd dat jouw paard alleen moet staan. Het voorstellen alleen al....... Bah!

Ga eens op zoek naar een stal met kleinere groepjes, zodat er meerdere groepen zijn om jouw paard aan te koppelen. Dan heb je meer kans dat het goed gaat.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:53

Vreemd dat je voor zo'n keuze word gezet, als nou jouw paard de bijtende partij was oké dan had ik het misschien nog enigzinds gesnapt. Maar ze kunnen toch gewoon de kudde verdelen.
Ik ben het met Femke eens.
Bij ons op stal gaat ook altijd het paard wat vervelend doet naar een andere wei (met natuurlijk nog andere paarden) en niet het gedupeerde paard.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 16:30

bedankt voor jullie reacties!

Ik ben het zeker met jullie eens, ik denk er ook zo over. maar helaas niet iedereen

Ik ben nu aan het proberen of ik iemand over kan halen zijn paard bij de mijne te zetten maar tot nu toe nog niet echt veel succes.

Ik heb hem nu maar alleen gezet, veel keus is er immers niet.

een andere stal zoeken is ook gelijk zo'n grote stap... er zijn al meerdere die dat hebben voorgesteld maar ja... moeilijk...